جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



خواص کامل ماست

 

  • ۲۵۰ ميلي ليتر ماست داراي ۴۵۰ ميلي گرم كلسيم مي باشد . اين مقدار مي تواند نصف نياز كودكان و ۳۰ تا ۴۰ درصد نياز كلسيم بزرگ سالان را برطرف كند . بايد درنظر داشت كه حضور باكتري هاي زنده در ماست ، باعث افزايش جذب كلسيم دربدن مي شود . بررسي ها نشان داده است كه مقدار جذب كلسيم از ۲۵۰ ميلي ليتر ماست در مقايسه باهمين مقدار شير بيشتر است .

فراموش نکنید که ماست از شیر است. بنابراین  ماست  خواران یک دوز از پروتئین حیوانی  ، به علاوه مواد مغذی  دیگر  در فرآورده های لبنی، مانند کلسیم، ویتامین B- ۲ ، ویتامین B -۱۲، پتاسیم و منیزیم دریافت میکنند

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مطالب برای ماست های کم چرب میباشد و ماست هایی که در بازار با چربی های بالا به فروش میرسید برای سلامتی افراد ضرر دارند ( به این نکته دقت کنید ! )

◄ ويتامين ها وموادمعدني که در ماست بکار رفته ؛
هرچند درضمن فرايند حرارتي ، پاره اي از ويتامين هاي موجود درشير كاهش مي يابند ، اما بعضي از اين تركيبات به وسيله باكتري هاي ماست درضمن فرايند توليد ، به مقدار قابل توجهي ساخته مي شوند. محققان زيادي ادعا كرده اند كه رابطه اي مستقيمي بين مصرف ماست وافزايش طول عمر وجود دارد . ازآن جمله طول عمر قبايل ساكن دربلغارستان را به مصرف زياد ماست مرتبط دانسته اند .
پروفسور مچينكوف معتقد بود كه درآينده نقش درماني باكتري هاي لاكتيك ( باكتري هاي موجود درماست ) كشف خواهد شد و ارزش اين امر كم تر از اكتشاف پني سيلين در درمان عفونت نيست .
باكتري هاي ماست قادر به تحمل شرايط اسيدي داخل دستگاه گوارش انسان مي باشند ، بنابراين ، اين باكتري ها درحفظ باكتري هاي مطلوب دستگاه گوارش بسيار مفيد هستند . باكتري هاي ماست قادرند بخشي ازتركيبات مضري را كه به وسيله ي ديگر باكتري هادردستگاه گوارش توليد مي شوند ، خنثي نمايند . اين امر درارتقاي سلامتي انسان نقش مهمي را دارا مي باشد .

◄ و حالا خواص ماست را مرور میکنیم ؛

۱- هضم ماست آسان تر از شير است .

۲- ماست با تقويت باكتري هاي مفيد ساكن روده ، باعث افزايش سلامت دستگاه گوارش مي شود .
ماست با خنثي سازي برخي تركيبات مضر صفراوي ، از تحريك جدار روده ها كاسته واحتمال بروز تومور روده را كاهش مي دهد .
كلسيم موجود درماست نيز مانع رشد بي رويه ي سلول هاي پوششي روده ي بزرگ مي شود . يك بررسي نشان داده است افرادي كه كلسيم بيش تري مصرف مي كنند بروز سرطان روده درآن ها كم تر است .
مطالعه ديگري نشان داده كه متوسط ورودي ۱۲۰۰ ميلي گرم كلسيم در روز به بدن ، باعث كاهش چشم گير شيوع و بروز سرطان روده بزرگ مي شود.

۳- ماست با ايجاد شرايط مناسب بيولوژيكي ، باعث جذب بهتر برخي مواد غذايي مي گردد كه از جمله آن ها مي توان به افزايش جذب كلسيم و ويتامين هاي گروه B اشاره نمود.

۴- اسيدموجود درماست به برگشت حالت عادي روده ها پس از عفونت ها كمك مي نمايد.
ماست مي تواند درپيش گيري از بروز عفونت ها و بيماري هاي گوارشي ناشي از ويروس ها و حساسيت هاي غذايي مفيد باشد .

۵- بررسي ها نشان داده ، كه ماست دركمك به درمان اسهال كودكان مفيد بوده است .

۶- متخصصان درهنگام مصرف آنتي بيوتيك ها ، مصرف ماست را توصيه مي نمايند زيرا اغلب آنتي بيوتيك ها باعث نابودي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش شده و متعاقبا باعث اختلال در كار دستگاه گوارش مي شوند .
بررسي ها نشان داده كه نابودي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش خود نيز مي تواند باعث بروز اسهال هاي متوسط تا شديد شود. ماست مي تواند به برگشت شرايط طبيعي روده ها كمك نمايد . توصيه شده درهنگامي كه قرار است بيمار بيش از ۲هفته آنتي بيوتيك مصرف نمايد ، حداقل ۲۵۰ ميلي ليتر ماست را در رژيم غذايي روزانه خود قرار دهد .

۷- ماست باعث كاهش عفونت هاي ناشي از قارچ ها در دستگاه تناسلي زنان مي شود .
تحقيقات نشان داده ، مصرف روزانه ي ۲۵۰ ميلي ليتر ماست حاوي باكتري هاي زنده ، باعث كاهش تعداد قارچ ها و مخمرهاي بيماري زا در دستگاه تناسلي زنان شده و شيوع عفونت ناشي از اين ارگانيزم ها را كاهش مي دهد .

۸- ماست منبعي غني از كلسيم است .
۲۵۰ ميلي ليتر ماست داراي ۴۵۰ ميلي گرم كلسيم مي باشد . اين مقدار مي تواند نصف نياز كودكان و ۳۰ تا ۴۰ درصد نياز كلسيم بزرگ سالان را برطرف كند . بايد درنظر داشت كه حضور باكتري هاي زنده در ماست ، باعث افزايش جذب كلسيم دربدن مي شود . بررسي ها نشان داده است كه مقدار جذب كلسيم از ۲۵۰ ميلي ليتر ماست در مقايسه باهمين مقدار شير بيشتر است .

۹- ماست منبع بسيار خوبي براي جذب پروتئين است .
درهر۲۵۰ ميلي ليتر ماست تقريبا ۱۰ تا ۱۴ گرم پروتئين موجود مي باشد ، كه تقريبا برابر با ۲۰ درصد نياز روزانه است . هم چنين عمليات تخمير باكتريهاي ماست باعث سهولت تسهيل جذب پروتئين ها مي شود . به اين دليل پروتئين هاي ماست را پروتئين هاي پيش هضم شده (predigested) مي نامند .

۱۰- ماست وكاهش كلسترول
تحقيقات نشان داده كه ماست مي تواند باعث كاهش كلسترول خون شود . اين ممكن است به علت تأثير فعاليت باكتري هاي زنده و سهولت متابوليسم كلسترول باشد . زيرا ماست مي تواند اتصال هايي را با اسيدهاي صفراوي ايجاد كند .(اسيدهاي صفراوي در ساخت كلسترول نقش دارند.)

۱۱- ماست باعث رشد كودكان میشود
دركودكاني كه دچاربيماري سوء جذب هستند ، ماست به جذب دو تركيب مهم غذايي پروتئين ها ومواد معدني كمك مي كند . اسيد لاكتيك موجود در ماست باعث سهولت جذب و هضم اين تركيبات مغذي مي شود .

۱۲- محققان توصيه مي‌كنند كه براي كاهش وزن بايد مصرف ماست در رژيم غذايي گنجانده شود.
بسياري از افرادي كه براي لاغر شدن رژيم غذايي دارند، فرآورده‌هاي لبني را از فهرست مواد غذايي حذف مي‌كنند اين در حاليست كه محققان دريافتند ماست در واقع توانايي بدن را براي سوزاندن چربي‌ها تقويت كرده و حفظ عضلات در وضعيت مناسب را تسهيل مي‌كنند.
افرادي كه در رژيم غذايي خود ماست كم چربي را مي‌گنجانند، بيشتر از افرادي كه صرفا دريافت كالري خود را كم مي‌كنند، كاهش وزن دارند.
همچنين افرادي كه ماست مي‌خورند در مقايسه با افراد ديگر”۲۲″ درصد بيشتر وزن، “۶۱” درصد بيشتر چربي بدن و “۸۱” درصد بيشتر چربي شكم را در طي “۱۲” هفته كم مي‌كنند.
در اين تحقيق افراد چاق سالم شركت داشتند كه به دو گروه تقسيم شدند. هر دو گروه از رژيم غذايي كم كالري استفاده كردند كه “۵۰۰” كالري كمتر از ميزان معمول دريافت كالري بود.
يك گروه تقريبا “۱۱۰۰” ميليگرم كلسيم در روز شامل ۳ وعده ماست كم چرب مصرف مي‌كرد و گروه ديگر در حدود “۵۰۰” ميليگرم كلسيم مصرف مي‌كرد كه اين ميزان كم، خاص رژيم غذايي آمريكايي است.
پس از گذشت “۱۲” هفته، ميزان متوسط كاهش وزن در گروهي كه ماست كم چرب استفاده مي‌كرد “۶” كيلوگرم بود. افراد اين گروه در حفظ حجم عضلات در وضعيت مناسب دو برابر بيش از گروه ديگر موفق بودند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)