افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواص و مضرات لسیتین را بشناسیم

 

  • – لسیتین با اثر آرام بخشی كه روی اعصاب دارد در ورزشكاران علاوه بر آرامش فكری بازده بدنی بیشتری هم ایجاد می كند زیرا استیل كولین موجود در لسیتین یك منتقل كننده جریان عصبی در ماهیچه ها است و باعث تسهیل انتقال جریان عصبی می شود

لسیتین برای  سلول های بدن ضروری است.  نقش مهمی در برقراری ثبات در سیستم کبدی و عصبی دارد.لسیتین ماده لیپوئید موجود در تمام انواع حیوانی و نباتی مانند: جگر، تخم مرغ ، دانه سویا ، بادام زمینی و یا جوانه گندم است . با اضافه کردن به مواد غذایی مانند  بستنی ، شکلات، مارگارین یا سالاد سس گوجه فرنگی  بدن می تواند لسیتین بوجود آورد .

دانستن خواص لسیتین و اینكه چقدر این ماده طبیعی برای بدن مفید است شما را در استفاده از این مكمل دارویی غذایی راهنمایی می كند.لسیتین در واقع چربی های غیر اشباع (بدون كلسترول) است. از نظر شیمیایی در گروه فسفو لیپید ها قرار دارد. لسیتین فسفو لیپیدی است كه در بدن تمام موجودات زنده قرار دارد و از تركیبات مهم سازنده غشاء سلول است. این ماده مخلوطی از دی گلیسرید، اسیدهای چرب استئاریك، پالمتیك و اولئیك است. بدن ما نیز قادر به ساخت لسیتین می باشد.در ضمن لسیتین را در بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز می توان یافت از جمله زرده تخم مرغ و سویا.لغت لسیتین در زبان یونانی به معنای زرده تخم مرغ است و علت نام گذاری آن هم به همین دلیل بوده است ولی نگران نباشید لسیتین كلسترول های مضر زرده تخم مرغ را همراه ندارد. بخشی از لسیتین كولین است كه در فرایند های سلولی نقش حیاتی دارد. در زیر كاربرد های مختلفی از لسیتین در انواع بیماری ها توضیح داده می شود:
-در كاهش وزن و افزایش سوخت و ساز چربی در سلول های بدن نقش به سزایی دارد.معمولا بعد از یك ماه از شروع مصرف با دوز روزی دو عدد وزن آهسته شروع به كم شدن می كند.
– در بیماری “ام اس” كه همان آسیب پوشش محافظ اعصاب است كمبود لسیتین،كولین،منیزیوم و ب۶ یكی از دلایل این بیماری شناخته شده است. در این بیماری فرد دچار بی حسی، مور مور شدن دوبینی،تاری دید،اختلالات تعادلی ،ناهماهنگی حركات ،لرزش،تلو تلو خوردن ،كوری موقت، حركات سریع و غیر عادی چشم، اختلالات ادرار و مدفوع،اختلالات جنسی، حساسیت نسبت به گرما ،خستگی و گرفتگی عضلات ،عدم استقرار احساسی،ضعف حافظه ،سرگیجه و ضعف و احساس خارش می شود.

– در اختلال كیسه صفرا كمبود لسیتین و كولین نقش مهمی دارد .علائم اختلال كیسه صفرا درد در ناحیه بالا و راست شكم،تهوع و استفراغ ،درد پس از غذا ،عدم تحمل غذاهای چرب ،بی اشتهایی، تلخ شدن دهان ،لاغری و عرق زیاد است.در درمان افزایش كلسترول لسیتین بسیار حیاتی عمل می كند.در ضمن مانع از رسوب كلسترول شده (كه عامل اصلی تشكیل سنگ در كیسه صفرا است) و در نتیجه تشكیل سنگ را به تاخیر می اندازد.لسیتین ،تریگلیسرید ، كلسترول و” ال دی ال ” را در خون پایین می آورد و بر عكس مقدار”اچ دی ال” را كه چربی مفید است بالا می برد. و احتمال گرفتگی عروق را به حداقل می رساند.علائم سنگ كیسه صفرا زردی پوست و چشم ،تهوع، درد ناحیه راست شكم ،تب، نفخ، یبوست، بی اشتهایی ، ترش كردن، بی حالی، سردرد و شروع درد پس از خوردن غذاهای چرب و سرخ كرده می باشد.

– دردرمان پاركینسون لسیتین كمكی خوب به شمار می رود .پاركینسون با علائم لرزش ،ناپایداری و اختلال تعادل، سفتی و خستگی اندام ها، اختلال در راه رفتن و حركات بسیار كند، بسته نشدن غیر ارادی چشم ها ، از دست دادن حافظه ،اختلال خواب ، یبوست، اختلال تكلم تنفس و بلع، كم شدن وزن و كمبود اشتها، به زمین كشیدن پا در حركت، عرق زیاد، كند نوشتن، سریع عصبانی شدن، علاقه زیاد به مواد قندی، ادرار مكرر، لرزش حتی در حالت استراحت بیمار را دچار مشكل می كند.
– یكی دیگر از مصارف لسیتین درمان كمكی در زردی یا یرقان است.این بیماری با خستگی شدید ، از بین رفتن اشتها ،زرد شدن پوست و سفیدی چشم،ناراحتی ناحیه شكم،تهوع و استفراغ، ادرار پررنگ و مدفوع بی رنگ همراه است.
– در درمان سیروز كبدی لسیتین نقش كمكی مهمی دارد.سیروز كبدی گاهی ممكن است بدون علامت هم یك بیماری جدی باشد.از علائم آن می توان به كاهش خون، درد شكم، بی نظمی قاعدگی، تورم و تجمع مایع در شكم، اسهال یا یبوست، تب، سوء هاضمه، كم خونی و كمبود ویتامین های گروه ب نام برد.
– در درمان سینوزیت كه معمولا همراه ترشح بینی و ترشح پشت حلق، سردرد ، درد و حساسیت سینوس ها یا درد دندان، سرفه ، گلو درد ، افزایش آمادگی برای عفونت، تب، فقدان حس بویایی ،خستگی عمومی ، گوش دردو درد اطراف چشم است ، لسیتین كمك زیادی به درمان بیمار می كند.
– لسیتین همراه ویتامین سی نقش مهمی در سوخت و ساز چربی های پوست دارد.همچنین خوردن آن به همراه ویتامین ای در بهبود آكنه جوانی بسیار موثر است.
– لسیتین با اثر آرام بخشی كه روی اعصاب دارد در ورزشكاران علاوه بر آرامش فكری بازده بدنی بیشتری هم ایجاد می كند زیرا استیل كولین موجود در لسیتین یك منتقل كننده جریان عصبی در ماهیچه ها است و باعث تسهیل انتقال جریان عصبی می شود و نقصان آن باعث تضعیف عضلات می شود.
در تقویت حافظه لسیتین بسیار موثر است.ماده ای به نام استیل كولین از كولین موجود در لسیتین حاصل می شود.استیل كولین میانجی گر عصبی در افزایش پیام های عصبی است و در تقویت حافظه نقش مهمی دارد.ذخیره صحبت ها، پیام ها ، درك سریع مطالب و انتقال آنها با لستین انجام میشود .بنابرین مصرف لسیتین به پیش گیری از آلزایمر و درمان افسردگی و اضطراب كمك می كند.
-لسیتین در پاكسازی كبد نقش مهمی دارد با تنظیم ترشح آنزیم های كبدی ،سموم و بقایای داروها و الكل را از بین می برد و باعث خروج آنها از خون می شود.حتی بیماری های ویروسی و التهابی كبد (هپاتیت) را نیز ضعیف كرده و جلوی حملات مكرر آنها را می گیرد.در افراد الكلی با پایین آمدن سطح كولین در كبد ،چربی در ان ذخیره می شود و در نهایت ایجاد كبد چرب می كند و برای پیش گیری از این حالت خوردن لسیتین ضروری است.
بعضی موارد نیاز بدن به لسیتین را افزایش می دهد ،نقضان ویتامین های بی،امراضی مانند ایدز ،ساییدگی مفاصل ، امراض روده ای مزمن، مصرف مشروبات الكلی (كه سبب از بین رفتن كولین و كاهش ان می شود) ، اختلالات گوارشی ، اختلالات غده پانكراس (كه باعث اختلال در جذب كولین می شود) ،اختلالات چربی خون كه باعث اختلال در جذب كولین می شود و هنگام بارداری و شیر دهی میزان نیاز روزانه به كولین و لسیتین افزایش می یابد.
در كاهش میزان لسیتین خون این عوارض به چشم می خورد:
ریسك سرطان كبد ،تجمع چربی ها در كبد چرب ، صدمه به كلیه ها ، اختلالات متابلیسم كارنی تین( كارنی تین كوانزیم منتقل كننده چربی ها از سلول های چربی به داخل میتوكندری ها یا كوره های سلولی و عامل سوختن چربی هاست ) ، اختلال و نقصان در رشد ،افزایش فشار خون شریانی ، ناباروری ، اختلال حافظه، افسردگی، اضطراب ، كاهش ساخته شدن گلبول های قرمز.
تجزیه لسیتین به واسطه یك نوع آنزیم انجام می شود.این آنزیم در داخل بدن و توسط اسید های آمینه و پروتیین ساخته می شود.در جریان شكستن لسیتین،كولین ، اینوزیتول و سایر تركیبات مهم مولكول لسیتین آزاد می شوند تا به مصرف سلول ها و ساخت مولكول های جدید برسد.دفع آن هم توسط اسیدهای صفراوی انجام می شود. بنابرین دفع لسیتین كبدی است نه از طریق ادرار. به طور كلی خواص لسیتین را در چند جمله میتوان بیان كرد:
كم كردن وزن بدن ، كاهش چربی مضر و كلسترول، كاهش چربی كبد ، درمان یبوست ، كاهش افسردگی و اضطراب و تقویت حافظه، افزایش تمركز حواس و پاسخ گویی ،افزایش دفاع بدن ، افزایش توان جسمی و جنسی ، جلوگیری از تشكیل سنگ صفرا ، ایجاد خواب راحت ،جلوگیری از فراموشی و آلزایمر ،رفع ترس موقع امتحان ،كمك در مواجهه با استرس، پیش گیری از رسوب كلسترول در عروق

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *