افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواص شیرخشت و درمان زردی نوزادان

manna

شیرخشت گیاهی هست که خواص درمانی زیادی برای نوزادان دارد و محققان پس از آزمایشات زیاد روی این ماده خوراکی اثرات آن برنوزادان دارای زردی را بررسی کرده اند که در این قسمت خواص شیرخشت و درمان زردی نوزادان را بیان می کنیم .

سکینه مطیر زاده در مقاله ای درباره تأثیر مصرف شیر خشت بر کاهش زردی نوزاد, اظهار داشت: زردی نوزادی یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران نوزادی است به طوری که نزدیک به ۶۰ درصد نوزادان سالم و ۸۰ درصد نوزادان نارس به آن مبتلا می‌شوند.

به گفته وی اهمیت زردی نوزاد به خاطر عوارض خطرناک افزایش بیلی روبین بر روی مغز و بروز “کرن ایکتروس” است. در بعضی از کشورها برای کاهش زردی نوزاد از طب سنتی استفاده می‌کنند.

این کارشناس بهداشت عمومی افزود: زردی از نظر طب سنتی ایران، حاصل افزایش صفرا در بدن است. رویکرد درمانی طب سنتی نیز بر اساس همین منطق شکل می‌گیرد که مصرف برخی از گیاهان دارویی تأثیر بسیار زیادی بر درمان نوزادان مبتلا به زردی دارد.

مطیر زاده اضافه کرد: در طب سنتی ایران، از ماده‌ای به نام شیر خشت، برای کاهش زردی نوزادان استفاده می‌شود هدف از این مطالعه بررسی اثر شیر خشت بر زردی نوزادان است.

وی عنوان کرد: در ایران به صورت سنتی از نوعی مان (mann) به نام شیر خشت برای درمان زردی نوزادان استفاده می‌شود. شیر خشت ماده‌ای سفید رنگ، کمی متمایل به زرد و شیرین بوده که به purgative manna معروف است.

این کارشناس بهداشت عمومی در این مقاله بیان کرد: با توجه به نتایج یکی از مطالعات میزان بیلی روبین طی مطالعه در گروه درمانی با شیر خشت کاهش معنی داری داشت حتی در گروهی از نوزادان که توسط مادرشان شیر خشت مصرف شده بود بیلی روبین کم‌تر از گروه کنترل بود

مطیر زاده ادامه داد: طبق نتایج دیگر مطالعات، در ساعت‌های مختلف بعد از درمان، روند کاهش بیلی روبین کل در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد سریع‌تر بوده و تفاوت معنی داری بین مقادیر اندازه گیری شده در دو گروه در ۱۲ ساعت بعد از درمان مشاهده شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به یافته‌ها، مصرف شیر خشت موجب کاهش سریع زردی نوزاد و نیز کاهش طول مدت زمان بستری می‌شود.

گفتنی است قطره “بیلی ناستر” دارویی گیاهی است که از شیرخشت تهیه شده است و برای کاهش زردی نوزاد بسیار موثر و مفید است.

پزشکین : خواص شیرخشت و درمان زردی نوزادان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *