افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواص درمانی آلوورا

آلوورا گیاه مناطق نیم حاره ای تاریخ و سرگذشتی طولانی و پرآوازه دارد که قدمت آن به زمان کتاب مقدس بر می گردد . در تمام تاریخ تدوین شده بشری از این گیاه بعنوان گیاهی مهم چند منظوره و با کارایی همه جانبه نام برده شده و اعتبار و اهمیت خاصی برای آن قایل شده اند .

برگهای ضخیم و پهن گیاه که به تدریج باریک می شوند نزدیک به سطح زمین و از ساقه های باریک و کوتاهی می رویند . با وجود شباهت ظاهری این گیاه از خانواده کاکتوسها نیست بلکه عضوی از گروه و خانواده سوسنی ها محسوب می شود که به گروه “Aloe Barbadensis” مشهور هستند .
از دیگر اعضای این گروه می توان پیاز سیر و شلغم را نام برد .

وابستگی این گیاه به خانواده سوسنی ها از گلهای زرد رنگ لوله ای شکلی که هرسال در بهار می رویند کاملا واضح و آشکار است .

بیشتر از ۲۵۰ گونه از این گیاه در سراسر دنیا می رویند ولی امروزه فقط دو نوع از آن به نامهای Aloe Barbadensis Miller & Aloe Aborescens برای مصارف تجاری و صنعتی پرورش داده می شوند که علا قه مندان و طرفداران فراوانی نیز دارند .

آلوورا در هوای گرم و در مناطق حاره ای رشد می کند و تحمل سرما و یخ زدگی را ندارد و بسرعت از بین می رود .

در ایالات متحده آمریکا این گیاه بیشتر در تگزاس جنوبی فلوریدا و کالیفرنیا ی جنوبی رشد می کند و در سایر نقاط دنیا نیز می توان این گیاه را در مکزیک کشورهای حاشیه اقیانوس آرام هندوستان آمریکای جنوبی و مرکزی ، آفریقا ، استرالیا و کشورهای منطقه کارائیب مشاهده کرد . گیاه بالغ و رشد یافته آلوورا بین ۷ تا ۱۲ سانتی متر ارتفاع دارد و طول و شعاع پیرامونی آن نیز بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر است .

برگهای گیاه در پایین ساقه و نزدیک به سطح زمین در طرح و آذین گلسرخی رشد می کنند .
هر گیاه بین ۱۲ تا ۱۶ برگ دارد که به هنگام رشد تا حدود یک کیلو و ۳۰۰ گرم وزن دارند . هر شش تا هشت هفته یک می توان سه یا چهار برگ از گیاه را چید .

در ابتدا استفاده تجاری و اقتصادی از گیاه آلوورا جهت تهیه شیرابه ای بنام ” Aloin” بود که سالها به عنوان ماده اولیه داروهای مسهل مورد مصرف قرار می گرفت . “Alion” به قدری مشهور و پر آوازه گشت که هم معنی و مترادف نام Aloe Vera شد و تا سالهای اوایل قرن بیستم در تاریخ تجارت و بازرگانی دنیا این دو نام در کنار هم و به یک معنی توجیه می شدند .

این مساله سالهای بعد هنگامی که ترکیب دیگری از الوورا به نام آلوئه ژل ( (Aloe Gel به بازار آمد ; باعث گیجی و سردرگمی مصرف کنند گان آن شد .

“آلوئه ژل” ژلی بی رنگ و نیمه جامد بود که حدود سال های ۱۹۵۰ به بازار عرضه شد و بسرعت اعتبارو اهمیت بسیار زیادی یافت از این ژل به عنوان ماده اصلی و پایه در نوشابه ها و شربتهای تقویتی عامل مرطوب کنندگی در محصولات بهداشتی و عامل شفابخش و درمان کننده در داروهای بدون نسخه و محصولات آرایشی استفاده می شد .

تحقیقات و بررسی های شیمیایی نشان داده که شیره شفاف (ژل ) سرشاراز اسیدهای آمینه ; مواد معدنی ویتامین ها آنزیم ها ،پروتئین ها ،پلی ساکاریدها و محرک های بیولوژیکی است .

علاقه و اشتیاق عموم نسبت به “آلوورا” به سرعت گسترش می یافت بنابراین تحقیقات گسترده و همه جانبه ای جهت شناخت و بررسی اجزای تشکیل دهنده آلوورا آغاز شد تا جزئیات بیشتر و سرنخ های تازه تری در خصوص این گیاه و جادوی نهفته در آن به دست آید .

این تحقیقات و بررسی ها باعث شد که این صنعت در اواخر سالهای ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ تحت نظارت و کنترل سازمان غذایی و دارویی ((FDA قرار گیرد زیرا در مورد استفاده از این گیاه و اثرات ان مطالب بسیار مبالغه آمیزی به مصرف کنندگان ابراز می شد .

ژل آلوورا نیز همچون سایر عصاره های طبیعی دیگر (عصاره میوه ها و یا سبزیها) پایدار و مقاوم نیست و به سرعت در مقابل میکروبها آسیب پذیر است.

موفقیت بزرگ و برجسته در صنعت آلوورا ابداع و ایجاد شیوه و روش درست حفظ و مقاوم ساخت این شیره (ژل) بود که باعث شد تا در تمام مراحل نگهداری و یا حمل و نقل به اکناف دنیا به مدت بسیار طولانی بدون ترس از آلودگی نگهداری شود و در نهایت به عنوان ماده اولیه در داروها و یا اقلام آرایشی به کار رود .

تحقیقات و آزمایشهای وسیع در دنیا بر روی این گیاه انجام گرفته و ثابت نموده که بعضی از خواص آلوورا قابل انکار نیست .

به عنوان مثال خاصیت مرطوب کنندگی و نفوذ سریع آن در پوست به اثبات رسیده است ولی خواص دیگری همچون ضد درد و خاصیت درمان کنندگی و آنتی بیوتیک که به آن نسبت داده اند هنوز کاملا به اثبات نرسیده و نیازمند تحقیق و بررسی های مستند و آزمایشهای علمی بیشتری می باشد . امروزه صنعت و تجارت “آلوورا” و تولید فراورده هایی از این گیاه اعتباری شایسته و جهانی در میان صنایع دیگر جهان برای خود یافته است و به همین علت هیئت علمی بین المللی الوورا(International Aloe Seience Couneil) تشکیل گردید که کمک های شایانی به این صنعت نموده و از طریق این هیئت صنعت مذکور قادر به تولید بهترین نوع این گیاه با کیفیتی بسیار مطلوب شده است .

استقبال و علاقه عموم به این گیاه و فراورده های مربوط به آن ثابت کرده که این هیئت علمی ((I.A.S.C. در مسیر درستی حرکت می نماید . هیئت افرادی با تجربه ماهر و حرفه ای را مامور نموده که در خصوص گسترش و بازاریابی و عرضه بیشتر و بهتر این ژل و فراورده های مربوط در آینده بررسی و تحقیق نمایند و این همه به این خاطر است که هیئت علمی به درستی می داند که آینده “آلوورا ” آینده ای پر از موفقیت برای کسانی است که در راه اعتلای این صنعت گام بر می دارند .

گیاه “آلوورا” دارای چهار خاصیت مهم و اصلی است :
▪ ضد التهاب و تحریک پذیری
▪ ضد قارچ و ضد کپک
▪ میکروب کش ( آنتی بیوتیک )
▪ احیاء کننده از نو سازنده و نشاط بخش
“آلوورا” به خاظر خواص بازسازنده و منحصر بفرد خود از سایر داروهای طبیعی و گیاهی دیگر متمایزاست .

این خاصیت منحصر بفرد عناصر گیاه را قادر می سازد که در عین حالی که درست روی هدف مورد نظر در بدن به فعالیت مشغول هستند بر روی همدیگر نیز اثرات تداخل و متقابلی داشته باشند .

“آلوورا” تواناییهای درمانی متعددی دارد و به راحتی می تواند جایگزین داروهای استروئیدی موضعی و خوراکی و یا آنتی بیوتیکهای موضعی شود.

“آلوورا ” دارای آنزیم های متعددی است (۹۲ آنزیم) واز آنجایی که آنزیم ها به یدن در جذب مواد غذایی اصلی کمک نموده و در عین حال پالایش و تصفیه آن را به عهده دارند الوورا به عنوان گیاهی ارزشمند در این خصوص محسوب می شود .

“آلوورا” اثرات جانبی داروها را کاهش می دهد و قدرت ایمنی بدن را بالا برده و کمک می کند که ازتجمع سموم در بدن جلوگیری شود .

“آلوورا” چها بار سریتر از آب در بدن نفوذ می کند .

“آلوورا به فیزیولوژی بدن آسیب نمی رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می بخشد .

“آلوورا ” خواص درمانی و غذایی بسیاری دارد و سرشار از ویتامینمواد معدنی اسیدهای آمینه و انزیم هاست .

“آلوورا” دارای عناصر و موادیست که روی کلیه نقاط بدن بسته به میزان آن تاثیر گذار و اثر بخش است .

“آلوورا” سلولها را احیاء و حیات می بخشد . راز نهان و جادوی نهفته در”آلوورا” اثرات متقابل و مرموز عناصرآن بر روی همدیگر می باشد . “آلوورا ” را نیز همچون گیاه جین سنگ ( (Jinseng می توان گیاه “adaptogenic بشمار آورد .

طبق اظهار نظر “برگمن” دانشمند ومحقق روسی adaptogeninc به گیاهی گفته می شود که اثرات و خواص تنظیم کننده و کنترل کننده روی بدن داشته باشد و به بدن کمک کند که در لحظات و موقعیت های بحرانی و استرس زا تعادل خود را حفظ نماید و در همین هنگام که تنظیم و کنترل سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد به درمان بخشی دیگر از بدن که بیمار است بپردازد .

این عمل گیاه یا دارو (adaptogenics) در زمان نیاز و در آن بخش از بدن که فعالیتش کارساز و مورد نیاز باشدانجام خواهد پذیرفت و اگر مورد نیاز نباشد ظاهرا بدون فعالیت باقی می ماند گر چه به آهستگی و به تدریج سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند .

بیماریها و خواص درمانی آلوورا :

پوکی استخوان
آلوورا حاوی تعدادی مواد معدنی از جمله “BORON” می باشد که کمبود کلسیم در بدن را به حداقل رسانده جذب آن را تسریح می بخشد و آن را در تمام بدن پخش می کند .

دیابت

آلوورا آنزیم های موجود در پانکراس را فعال می کند و در افرادی که دچار دیابت و هیپوگلسیمی هستند به تعادل و تنظیم قند در خون کمک می نماید .

زخم معده
آلوورا ترشح اسید های مهده را تنظیم و کنترل می نماید و خواص بی حس کننده و منعقد کننده خون ضد باکتری و درمان کننده و شفابخش دارد . ژل خوراکی آلوورا به خاطر شکل و ساختار ظاهریش به جداره لوله های گوارشی می چسبد و سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد .

کلسترول
آلوورا هنگامی که با الیاف سلولزی (Fiber) همراه و مخلوط شود سطح کلسترول خون را تنظیم نموده و خون را پالایش و تصفیه می نماید . کپسول آلوورا با گیاه یونجه به خاطر سبزینه (کلروفیل ) موجود در یونجه بسیار موثر است .

فشار خون

مصرف مداوم عصاره و یا کپسول الوورا باعث کنترل و تنظیم فشار خون می شود .

بیماریهای محرک روده

مصرف آلوورا به صورت مرتب اثرات شفابخش طولانی مدت و مثبتی به همراه داشته و سیستم گوارشی را پالایش نموده و بهبود بیماری را تسریع می نماید .

شفابخشی و تاثیر پذیری محصولات آلوورا بستگی کامل به تمام مراحل حفاظت منابع طبیعی تولید و پرورش گیاه و روش خلوص و تصفیه آن دارد .

ژل آلوورا که از وسط برگ گیاه به دست می آید حاوی مواد سلولوئیدی است که به ژل حالت نیمه جامد و خمیری شکل می بخشد و به خاطر این غلظت است که ژل خمیر گونه تا زمانی که تصفیه پالایش و صاف نشود قابل استفاده نخواهد بود .

خمیر نیمه جامد سلولوئیدی شیره آلوورا با استفاده از پروسه و روش دیالیز سرد و فیلتراسیون و صاف کردن شش مرحله ای که در هیچ مرحله ای از آن گرما و حرارت نقشی ندارد تا خواص غذایی ژل از بین نرود از ژل آلوورا جدا می شود .

در این مرحله “Aloine” به دست می آید که عبارتست از شیره ای زرد رنگ که به عنوان مواد اولیه داروهای مسهل بکار می رود همچنین سولفیت ها نیز از ژل جدا می شوند تا خطر آلرژی و حساسیت هم از بین برود .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *