افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خاموش کردن یک ژن و کاهش کلسترول

کاهش کلسترول با مهندسی ژنتیک

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان با استفاده از روش CRISPR/Cas9 در ابتدا سطح کلسترول خون را در موش ها کاهش دادند و ژن مربوط را به مدت شش ماه پس از درمان سرکوب کردند. این مطالعه برای اولین بار است که از روش CRISPR/Cas9 برای خاموش کردن ژن در مدل های حیوانی بالغ استفاده می کند.
روش CRISPR پروتئین قیچی شکل Cas9 و یک مولکول راهنما که در جستجوی مکان دقیقی در ژنوم است، را ترکیب می کند. سپس پروتئین Cas9 ، به منظور ناتوان کردن ژن هدف، DNA را برش می دهد. سیستم CRISPR/Cas9 نه تنها توالی های خاصی از DNA را جستجو کرده و برش می زند، بلکه بیان ژن هدف را بدون تغییر دایمی در توالی کد DNA خاموش یا روشن می کند.
محققان با استفاده از این روش ژن مسئول کلسترول به نام Pcsk9 را خاموش کرده اند. بسیاری از داروهایی که در حال حاضر برای غیر فعال کردن این ژن به کار می روند، فقط قادر به غیر فعال کردن آن هستند و هیچ یک نمی توانند از ایجاد این ژن جلوگیری کنند. محققان با استفاده از این روش توانسته اند میزان کلسترول موش های بالغ ۶ تا ۸ هفته ای را تنظیم کنند و کاهش دهند. این مطالعه برای آزمایش های بالینی نیازمند بررسی بیشتر است.نتایج این مطالع در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *