افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خاصیت ها و فواید شیر خشک

  • شیرخشک از کاربردهای مختلفی برخوردار است از جمله غذای بچه، چاشنی‌ها، ماست، شکلات، کرم کیک و شیرینی، حمام شیر برای درمان التهاب و ناراحتی‌های پوستی و … .

 

شیر خشک چیست؟

شیرخشک یکی از محصولات لبنی است که حاصل تبخیر آب شیر می‌باشد. شیر خشک به نسبت شیر از مزایای متعددی برخوردار است. اولاً فاسد نمی‌شود، ثانیاً بسیار کم وزن‌تر از شیر مایع است، ثالثاً  حمل آن سهل‌تر از حمل شیر مایع صورت می‌گیرد.

از شیر خشک همواره استفاده می‌شده اما صرفاً حدود ۲۰۰ سال است که به طور گسترده در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به هر حال، از شیر خشک در آشپزی و همچنین شیرینی‌پزی استفاده می‌توان کرد، و با وجود آن که شیرخشک به نسبت شیر معمولی از حجم و وزن کمتری برخوردار است، اما از تمامی مواد مغذی شیر بهره می‌برد. در ادامه به ارزش غذایی شیر خشک می‌پردازیم.

ارزش غذایی و خواص شیر خشک

مواد مغذی بسیاری در شیرخشک وجود دارد، از جمله تمامی ۲۱ نوع اسید آمینه‌ی اولیه که بدن برای ساخت پروتئین به آن‌ها نیاز دارد. افزون بر این، شیرخشک حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، پتاسیم و مقداری چربی، که این مقدار چربی به نوع شیر خشک بستگی دارد. دو قاشق غذاخوری از شیرخشک صرفاً ۲۶ کالری و همچنین ۴ گرم قند دارد. مقادیر متوسطی از ویتامین‌های A و D نیز در این ماده‌ی غذایی وجود دارد.

موارد استفاده از شیرخشک

شیرخشک از کاربردهای مختلفی برخوردار است از جمله غذای بچه، چاشنی‌ها، ماست، شکلات، کرم کیک و شیرینی، حمام شیر برای درمان التهاب و ناراحتی‌های پوستی و … .

افزون بر موارد فوق، در جهت ساخت ماسک صورت و در کل در آرایشگری نیز می‌توان از آن استفاده نمود.

نکات مثبت و منفی در مورد شیر خشک

۱- نکته‌ی مثبتی که در مورد شیر خشک وجود دارد این است که استفاده از آن به عنوان مکمل آسان می‌باشد چرا که می‌توان به شیرینی، کیک و مواردی که در بالا ذکر آن‌ها رفت اضافه‌اش کرد. بنابراین می‌توان گفت یکی از مزایای شیر خشک این است که از آن می‌توان به عنوان مکمل برای کمبود پروتئین و کلسیم استفاده کرد.

۲- این شیر را می‌توان برای مدتی طولانی نگهداری کرد، بدون نگرانی از بابت فاسد شدن.

۳- افزون بر این مواد، مصرف شیرخشک از لحاظ مالی مقرون به صرفه‌تر از مصرف شیر مایع است.

۴- البته برخی نکات منفی نیز در باب شیرخشک وجود دارد. مثلاً بسیاری از مردم طعم گچ مانند این نوع شیر را دوست ندارند. حتی ترکیب آن با آب نیز مزه‌ی شیر مایع را نمی‌دهد. منظور از شیر مایع همین شیرهای معمولیِ خشک نشده است.

۵- افزون بر این، به سبب پودری بودن این شیر استفاده از آن در نوشیدنی‌ها و همچنین در انواع غذاها به آسانی صورت نمی‌پذیرد

 

منبع : نت نوشت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *