افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خاصیت ها و ارزش غذایی دانه های میوه پاپایا

  • دانه‌های پاپایا از میزان قابل توجهی مواد مغذی برخوردارند. به عنوان مثال، این دانه‌ها سرشار از چربی، پروتئین، منیزیم، فیبر، کلسیم و فسفر هستند. مهم‌تر آن که این دانه‌ها حاوی پاپایین، نوعی آنزیم خاص در پاپایا، هستند.

 

دانه‌های پاپایا چیستند؟

دانه‌ پاپایا، دانه‌های کوچک، گرد و سیاهی هستند که در وسط میوه‌ی پاپایا قرار دارند. در واقع با باز کردن پاپایا، تعداد بسیاری از دانه‌ها قابل مشاهده هستند و متأسفانه اکثر مردم این دانه‌ها را دور می‌ریزند. با این حال، این دانه‌ها نه تنها قابل خوردن هستند، نه تنها طعم خوبی هم دارند، بلکه از مزایای زیادی نیز برخوردارند.

برای مصرف این دانه‌ها ابتدا می‌بایست شسته شوند. پس از این می‌توان آن‌ها را به سس، سوپ، سالاد و … اضافه کرد. از دانه‌های پاپایا به عنوان ادویه نیز می‌توان سود جست.

ارزش غذایی دانه‌های پاپایا

دانه‌های پاپایا از میزان قابل توجهی مواد مغذی برخوردارند. به عنوان مثال، این دانه‌ها سرشار از چربی، پروتئین، منیزیم، فیبر، کلسیم و فسفر هستند. مهم‌تر آن که این دانه‌ها حاوی پاپایین، نوعی آنزیم خاص در پاپایا، هستند که ارتباط نزدیکی با بهبود سلامت گوارش دارد. افزون بر این موارد، دانه‌ پاپایا حاوی مقادیر زیادی از آلکالوئیدهای مختلف و همچنین آنزیم‌های پروتئولیتیک هستند که هر یک از این‌ها می‌توانند برای سلامت بدن مفید باشند.

 

خواص دانه‌ پاپایا

۱- مراقبت از پوست:

آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپایا می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت نمایند و نتیجتاً کاهش چین و چروک و علائم پیری را به همراه داشته باشند.

۲- سم زدایی از بدن:

مطالعات نشان از آن دارند که این دانه‌ها می‌توانند به تقویت عملکرد کلیه و افزایش سم زدایی از بدن کمک کنند.

۳- خواص ضد التهابی:

از خواص دانه‌ پاپایا می توان گفت که  این دانه‌ها به عنوان یک درمان طبیعی دردها و همچنین التهاب‌های بدن استفاده می‌شود.

۴- تقویت سیستم ایمنی:

فلاونوئیدهای موجود در دانه‌ پاپایا می‌تواند بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت نماید.

۵- پیشگیری از سرطان:

تحقیقات نشان از آن دارند که این دانه‌ها حاوی برخی ترکیبات هستند که در کاهش و یا قطع رشد تومورهای سرطانی مفیدند.

۶- بهبود سلامت گوارش:

گفته شد که این دانه‌ها حاوی پاپایین هستند. پاپایین یک آنزیم گوارشی است که می‌تواند موجب تنظیم جذب مواد مغذی و حرکات روده شود.

عوارض جانبی

این دانه‌ها، با وجود خواص بسیاری که دارند، در برخی شرایط خاص، می‌توانند موجب برخی عوارض جانبی ناخواسته شوند. این عوارض عبارت اند از:

۱- فشار خون

تحقیقات نشان می‌دهند که دانه‌های پاپایا در کاهش فشار خون مفید اند، اما اگر به همراه داروهای فشار خون مصرف شوند می‌توانند خطرناک باشند.

۲- باروری

از قدیم از دانه‌های پاپایا برای پیشگیری از بارداری استفاده شده است. بنابراین اگر خواهان باردار شدن هستید، و یا در دوران بارداری به سر می‌برید، از مصرف این دانه‌ها اجتناب کنید.

۳- سلامت قلب:

مقدار زیادی چربی در این دانه‌ها وجود دارد و، بنابراین، مصرف زیاد این دانه‌ها می‌تواند بر روی سطح کلسترول اثر سؤ نهاده و نتیجتاً اختلالات قلبی را سبب شود.

 

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *