افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خاصیت های خوردن آجیل بعد شام

خاصیت های خوردن آجیل بعد شام

66018

دانستنی هایی در مورد مصرف میوه و آجیل در شب های زمستان و این که بهتر است در شب یلدا آجیل بعد شام میل شود در این جا خاصیت های خوردن آجیل بعد شام را بیان می کنیم .

محمد دریایی رعایت مبحث مصلحات در شب یلدا را نکته ضروری دانست و اظهار کرد: بنای تغذیه طب اسلامی و سنتی بر اساس مصلحات است، با توجه به اینکه فصل زمستان دارای طبع سرد و خشک است بهتر است میوه و غذا‌های با طبع سرد را با مصلح آن مصرف کنید.

این محقق طب اسلامی ایرانی ادامه داد: یکی از مناسبت‌های اصیل ایرانیان شب یلدا است، در این شب که طولانی‌ترین شب سال است طبق عادت مرسومه بسیاری از خانواده‌های ایرانی تغذیه مخصوص این شب را دارند و میوه‌هایی مثل هندوانه، انار، خرمالو، آجیل و ماهی در سر سفره قرار می‌دهند، اما با توجه به اینکه بیشتر این میوه‌ها طبع سرد دارند بهتر است که به طور مثال در مورد میوه انار، این میوه را با گلپر که طبع گرم دارد بخورند تا خدای نکرده در این شب دچار مشکل نشوند؛ همچنین روایات و احادیث زیادی در مورد اینکه هر میوه‌ای را در فصل خود بخورید مصداق همین موارد است.

دریایی، افزود: یکی از علت‌های خوردن هندوانه در شب یلدا، مصرف آجیل شب یلدا و گرم بودن طبع آن و خنثی شدن با هندوانه است که البته توصیه ما این است که بلغمی‌ها و به طور کل افرادی که طبع سرد دارند کمتر هندوانه بخورند.

این متخصص بیولوژی؛ به مصرف آجیل خام با نمک سالم در شب یلدا اشاره کرد و گفت: بهتر است آجیلی که می‌خواهید برای شب یلدا استفاده کنید به صورت خام باشد و نهایتاً در منزل با نمک سالم تفت بدهید.

رئیس جامعه احیاگران طب ایرانی تصریح کرد: متاسفانه خیلی‌ها اطلاعات دقیق تغذیه‌ای ندارند و در شب یلدا این نا‌آگاهی می‌تواند خدای ناکرده مشکلاتی را برای سلامت افراد به وجود آورد، بنابراین توصیه ما این است که به هیچ وجه آجیل را بعد از غذا نخورند چون ایجاد نفخ و دل پیچه می‌کند و بهتر است مصرف آجیل میان وعده یا یک ساعت و نیم قبل از غذای اصلی باشد.

دریایی، به خوردنی‌های افراطی و نادیده گرفتن آیین‌ها در این شب بلند سال اشاره کرد و افزود: شب یلدا یعنی شب تولید، که این تولید می‌تواند فکری و معنوی باشد و چه خوب است که آیین‌ها و رسومات تجدید خاطر شود و قرآن، اشعار سعدی، حافظ و شاهنامه خوانده شود، اما متاسفانه در خیلی جاها این آیین‌ها نادیده گرفته شده است و مادیات و خوردنی‌ها آن هم به صورت افراطی در این شب رواج پیدا کرده است.

این محقق طب اسلامی و ایرانی ادامه داد: مشکلات گوارشی متاسفانه در این شب بسیار شایع است و خیلی‌ها هم میوه را بعد غذا می‌خورند که این در تشدید این بیماری تاثیر دارد در حالی که خوردن میوه بهتر است قبل از غذا باشد تا ویتامین بیشتری جذب شود.

معاون فرهنگی مرکز غذای سالم مصرف برخی غذا‌ها را در شب یلدا مفید دانست و خاطرنشان کرد: رشته پلو با آرد سالم گندم در این شب بسیار پیشنهاد خوبی برای کسانی که علاقه مند به تغذیه و طب سالم ایرانی هستند، است که خاصیت زیادی نیز دارد، همچنین شیر برنج مخلوط با عسل و در میوه جات هم ازگیل و خرمالو بسیار توصیه می‌شود.

وی در توصیه‌ای به افراد با مزاج سرد گفت: افرادی که طبع بلغمی یا سوداوی دارند توصیه می‌شود که در این شب به جای خوردن هندوانه و میوه‌های سرد، مصرف انگور را فراموش نکنند، انگور بلغم زدایی و خاصیت گرمی دارد و یکی از بهترین میوه‌ها در شب یلدا است؛ همچنین دمنوش آویشن و دمنوش سیب به این افراد توصیه می‌شود.

پزشکین : خاصیت های خوردن آجیل بعد شام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *