افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

حمایت از کالای داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی

افزایش تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت : وزارت بهداشت در راستای حمایت از کالای ایرانی به خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، برنامه های مختلفی دردست اجرا دارد.

به گزارش پزشکین به نقل از مهر؛ رضا مسائلی در خصوص اقداماتی که در راستای تحقق شعار سال ٩٧ مبنی بر حمایت از کالای ایرانی در حوزه تجهیزات پزشکی در دستور کار است، گفت: وزارت بهداشت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، در سال گذشته اقدامات زیادی را ساماندهی کرده و شعار سال ۹۷ نیز در ادامه همان سیاست ها پایه گذاری شده است، یعنی حمایت از کالای ایرانی در امتداد موضوع اقتصادی مقاومتی است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در راستای حمایت از کالای ایرانی به خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، برنامه های مختلفی دردست اجرا دارد، خاطرنشان کرد: بند چهارم سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز به کیفیت کالا و داشتن استانداردهای بین المللی اشاره دارد، بنابراین باید این نکته را مدنظر قرار دهیم.

مسائلی تصریح کرد: طی سفری که اسفندماه سال گذشته در معیت وزیربهداشت به اتحادیه اروپا داشتیم، موضوع فعالیت سازمان های گواهی دهنده استانداردهای اتحادیه اروپا در ایران پیگیری شد، در سال ۹۷ نیز بحث توسعه و ارتقای تجهیزات پزشکی براساس استانداردهای بین المللی و اروپایی پایه گذاری شده است، بنابراین در سال جدید شاهد تحول بنیادین در نظام ازریابی و کنترل کیفی تجهیزات پزشکی در کشور خواهیم بود.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف نهایی وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی رسیدن به کالای با کیفیت و توسعه صادرات است، اظهارداشت: موضوع دیگری که در اولویت های ما و در راستای تحقق شعار سال مدنظر است، بحث توجه به توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در داخل کشور است که این مهم در سال جدید عملی خواهد شد، یعنی در سال ۹۷ شاهد ۱۰ برابر شدن صادرات تجهیزات پزشکی تولید داخل خواهیم بود.

مسائلی بیان کرد: براساس آمار موجود، میزان صادرات تجهیزات پزشکی در کشور، ۲۴ میلیون دلار در سال ثبت شده است و طبق هدف گذاری ها در سال ۹۷ صادرات تجهیزات پزشکی به رقمی حدود ۲۴۰ میلیون دلار خواهد رسید که میزان افزایش ۱۰ برابری را نشان می دهد.

وی دراین خصوص ادامه داد: وزارت بهداشت مصمم است، بحث توسعه صادرات تجهیزات پزشکی را دنبال کند و برهمین اساس روی ارتقای کیفیت و اخذ استانداردهای بین المللی مخصوصا از اتحادیه اروپا که زمینه توسعه صادرات و ثبت آن در کشورهای منطقه را فراهم می کند، تاکید دارد.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه صادرات تجهیزات پزشکی نیازمند استانداردهای اروپایی است، خاطرنشان کرد: أخذ استانداردهای اروپایی منجر می شود که کالا در سایر کشورها هم به ثبت برسد و مجوز ورود صادر شود، باید توجه داشت که شرط لازم برای حمایت از کالای ایرانی رعایت اصل کیفیت است و در درجه بعد رقابت پذیر بودن است که اهمیت این اصول در حوزه سلامت به دلیل مواجه با جان انسان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی به حضور فعال شرکت های تجهیزات پزشکی در نمایشگاه های بین المللی اشاره کرد و گفت: اقدام دیگری که در دستورکار است، حضور فعال و موثر شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی کشور در بازارهای بین الملی به صورت پاویون های مستقل جمهوری اسلامی در نمایشگاه های تخصصی منطقه ای و بین المللی دنیا است که این اقدام با همکاری سازمان توسعه تجارت و معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاه های ذیربط برنامه ریزی شده است، تا شرکت های تولید کننده با کمک دولت در نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی در قالب پاویون های مستقل حضور پیدا کنند که در این راستا نمایشگاه عمان هلث، عرب هلث و مدیکا از جمله مهم ترین نمایشگاه هایی است که برای سال ۹۷ هدف گذاری و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: دولت برای حضور فعال تولیدکنندگان کشور سوبسید پرداخت می کند و قسمتی از هزینه ها را تقبل می کند ما نیز درتلاش هستیم هزینه های تمام شده حضور در نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی را کاهش دهیم.

مسائلی گفت: از ابتدایی که شعار حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، در حال تنظیم و تهیه دستورالعملی در راستایی تحقق این شعار در حوزه تجهیزات پزشکی هستیم، این دستورالعمل قبل از پایان فروردین ماه نهایی می شود.

وی ادامه داذ: این دستورالعمل نحوه حمایت های وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی ساخت ایران را شفاف تَر توضیح می دهد، چراکه تحقق این هدف نیازمند تعریف دقیقی از تجهیزات پزشکی ساخت ایران است و اینکه وزارت بهداشت برای تجهیزات پزشکی ساخت ایران باید براساس چه شیوه ای باید عمل کند.

مسائلی گفت: وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت در ادوار گذشته، خرید تجهیزات پزشکی تولید داخل را نسبت به نوع خارجی ترجیح داده و در اولویت قرار داده است، اما این موضوع را در قالب دستورالعملی به صورت شفاف تنظیم می کند، تا بعداز ابلاغ، توسط دانشگاه های کشور لازم الاجرا باشد.

وی درخصوص کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل گفت: بحث ارتقا کیفیت تجهیزات پزشکی مهم است، براساس قانون، وزارت بهداشت متولی کیفیت تجیهزات پزشکی است و باید براین کیفیت نظارت کند و به عبارتی پروانه ساخت وزارت بهداشت به عنوان تاییدیه ای است که توسط مراکز درمانی برای خرید مورد استناد است.

مسائلی گفت: به طورکلی درحال ایجاد تحول بنیادین در نظام ارزیابی کیفی تجهیزات پزشکی تولید داخل کشور در سال ۹۷ هستیم، یعنی روی کیفیت و توسعه صادرات تمرکز داریم.

وی در پایان تاکید کرد: در سیاست های کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی حجم قابل ملاحظه ای از سرمایه گذاری ها در حوزه تجهیزات پزشکی است، در سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۰۰محصول و تجهیزات پزشکی با کلاس خطر C و D تولید کردیم که بخش خصوصی و همچنین سرمایه گذاران خارجی در این راستا همکاری کردند، لذا تمام تلاش ما این است این موضوع را در سال ۹۷ جدی تر دنیال کنیم.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *