افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

حمایت وزارت بهداشت با ترویج زایمان طبیعی در گیلان

کاهش 11 درصدی سزارین در گیلان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با اجرای طرح تحول و حمایت همه جانبه وزارت بهداشت از ترویج زایمان طبیعی توانسته‌ایم از ۷۶ درصد سزارین در سال ۹۲ به ۶۷ درصد در سال ۹۶ در گیلان دست پیدا کنیم.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ دکتر «محمدتقی آشوبی» در مراسم بزرگداشت روز ماما اظهار کرد: تلقی یک روز به‌عنوان روز ماما صرفاً بهانه‌ای برای تجلیل از جمع کثیری از خادمان حوزه سلامت است که در سلامتی مادران و نوزادان جامعه نقش دارند.

وی تصریح کرد: در واقع هر روز متعلق به ماما و جامعه پرتلاش مامایی است، چون در لحظه لحظه‌ای تکامل یک نوزاد، سلامتی مادر و نوزاد توسط ماما و تیم پر تلاش عرصه سلامت پایش می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: بهبود وضعیت سلامتی مادر و نوزاد در طی بارداری و پس از زایمان یکی از اهداف مراقبت‌های اولیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، که ماماها برای رسیدن به این هدف نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: ماماها علاوه بر این که برای سلامتی مادر و نوزاد تلاش می‌کنند، با شرکت در برنامه‌های غربالگری در سطح جامعه، برای سلامت آحاد جامعه به‌ویژه بانوان نیز در تلاشند.

آشوبی، خاطرنشان کرد: سلامت مادر در طی بارداری تابع سبک زندگی سالم است که ماما با آموزش و آگاه سازی مادر به اصول سبک زندگی سالم، او را با اطمینان خاطر وارد مرحله زایمان می‌کند تا مادر علاوه بر غلبه بر اضطراب و افسردگی در حین و بعد از زایمان با سلامتی و شادابی، نوزاد خود را به دنیا بیاورد.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت و توجه به بحث زایمان طبیعی در این طرح، تصریح کرد:در تمام دنیا بالغ بر ۶۰ تا ۸۰ درصد زایمان‌ها به صورت طبیعی و فیزیولوژیک انجام می‌شود، ولی متاسفانه در کشور ما علی‌الخصوص گیلان شاهد افزایش چشمگیر سزارین در سال‌های گذشته بوده‌ایم که با اجرای طرح تحول و حمایت همه جانبه وزارت بهداشت از ترویج زایمان طبیعی توانسته‌ایم از ۷۶ درصد سزارین در سال ۹۲ به ۶۷ درصد در سال ۹۶ دست پیدا کنیم که رقم خوبی است ولی هنوز با استانداردهای اصلی فاصله داریم که باید با فرهنگ سازی به آن دست پیدا کنیم.

آشوبی از احداث و تجهیز ۳۰ اتاق زایمان طبیعی (LDR ) در ۹ بیمارستان دولتی استان خبر داد و افزود: علرغم داشتن مشکلات مالی فراوان در دانشگاه، با حمایت‌های ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان توانستیم در سال گذشته بالغ بر ۳۰ اتاق زایمان طبیعی استاندارد با تجهیزات به روز دنیا برای حمایت و ترویج زایمان طبیعی ایجاد کنیم، که همه این‌ها گوشه‌ای از ثمرات طرح تحول نظام سلامت در استان گیلان است.

در پایان این مراسم از ۵۵ نفر از ماماهای نمونه استان گیلان با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *