افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برای حفظ سلامتی پیاده روی کنید

1

 

  • بررسیهای صورت گرفته حکایت از آن دارد که ورزشهای سبکی همچون پیاده روی قادر است تراکم استخوان را افزون سازد. گذشته از رفع تمام مشکلات بهداشتی، پیاده روی کیفیت زندگی بشر را مفهوم ژرف تری می بخشد.

هرچند پیاده روی در هر دوران سنی سودمند است، لیکن برای افراد میانسال اهمیت ویژه ای می باشد، زیرا آغاز و تداوم یک برنامه پیاده روی سهل است. همچنین این عمل، برای مفصلها هم فایده دارد. افراد با دویدن، هنگام پیاده روی، فشار وارده به مفصل، به یک سوم کاهش می یابد. پیاده روی از بانوان در برابر امراض توانفرسایی که طی سالهای زیست به آنها مبتلا می شوند محافظت می کند.

با آغاز دهه سوم زندگی، بیشتر زنان مسؤولیت کامل حیاتشان را بر عهده می گیرند آنگاه کودکانشان به دنیا می آیند، مسؤولیتهایشان افزون می گردد و آنان اضافه وزن پیدا می کنند. معمولاً در دهه ۳۰، از میزان تلاش فرد کاسته می شود. به همین دلیل بهترین زمان برای آغاز پیاده روی ایشان، ابتدای ۳۰ سالگی است. البته اگر قبلاً دست به این کار نزده باشند.

موقعی که فردی بی تحرک است، سوخت و سازش به کندی صورت می گیرد و در نتیجه کالری کمتری مصرف می شود. به این ترتیب پیاده روی تند نه فقط موجب کاربری کالریها در حین پیاده روی بلکه بعد از آن هم می گردد. با خم و راست کردن عضلات در ورزش منظم، میزان سوخت و ساز فزونی می گیرد. به ویژه اگر بکوشید از طریق کاهش جذب کالری وزن بدنتان را کم کنید.باید هفته ای سه یا چهار دفعه و هر بار به مدت یک ساعت پیاده روی کرد. هفته ای دو مرتبه نرمش سی تا چهل دقیقه ای هم در زمره سفارشهای مؤکد او به شمار می رود.

امتیاز دیگر پیاده روی، کسب نیرو و توان در طول روز است. بدن افرادِ دارای تناسب اندام، از قابلیت هوازی (ایروبیک) یا به دیگر سخن (جذب اکسیژن گیری زیادی) برخوردار می باشد و همین امر باعث می گردد که انسان در خلال روز و حین انجام کارهای روزانه خانگی و داخلی از نیرو و توان چشمگیرتری بهره برد.

با برخورداری از تناسب اندام، مادامی که به ورزش می پردازید، نه تنها جسمتان اکسیژن بیشتری جذب و مصرف می کند بلکه در سرتاسر روز هم خود را نیرومند حس می نمایید.

دهه چهل مقارن با زمانی است که زنان باید به نحو جدی تری در مورد پیشگیری از امراض و کاهش اتلاف ماهیچه ای شان بیندیشند. پیاده روی در تمامی این سه مورد چاره ساز است.

تنش زدایی

زمانی که انسان دچار تنش می شود، فشار خونش بالا می رود، ضربان قلبش تندتر می گردد و شمار زیادی از هورمونهای فشار روحی به خونش جریان می یابد.

فشار روانی حاد، دستگاه دفاعی بدن را چنان سست و فرسوده می کند که فرد آماده ابتلا به هر نوع مرضی، از سرماخوردگی ساده گرفته تا سرطان می شود.

در این مرحله هم پیاده روی نقش داشته و باعث می گردد که مغز «بتااندورفین های روح افزایی» تولید کند و احتمالاً وی را از افسردگی و نگرانی برهاند».

پیشگیری از امراض

بر حسب آمارهای موجود، ورزش از خطر مرگ نابهنگام هم می کاهد. احتمال مرگ از سرطان در زنانی که دست به ورزشهای سبکی همچون پیاده روی می زنند، نسبت به زنان بی تحرک، کمتر است. کسانی که از نظر جسمی فعال هستند، ۵۰ درصد کمتر به بیماریهای قلبی اسیر می شوند. در سال ۱۹۹۸ دانشکده بهداشت همگانی هاروارد دریافت که ورزشهای سبک، خطر سکته را به نصف تقلیل می دهند. منظور ما دوندگان دوی ماراتن نیست، بلکه مقصودمان ورزشکاران متعادل است همانند آنانی که مدام پیاده روی کرده و به این حرکت نیروبخش دست می یازند.

شل شدن عضلات

همزمان با افزایش سن، اندک اندک از سفتی و استحکام عضله ها کاسته می شود و رو کردن به ورزش سبب می گردد که پیامدهای سالخوردگی بر شل شدن عضله ها تقلیل یابند.در هفته چند دفعه ورزش و نرمش نه تنها شل شدن عضلانی را مهار می سازد که به بازسازی آنها نیز کمک می کند.

زنان تقریبا در ۵۰ سالگی با یائسگی و طیف کاملاً جدیدی از مسایل بهداشتی روبه رو می شوند زیرا بدنشان شروع به تولید استروژن کمتری می کند. بعد از ۵۰ سالگی، افزایش سن شتاب بیشتری می گیرد، لیکن زنانی که پیاده روی می نمایند، نسبت به خانمهای کم تحرک، کمتر تحت تأثیر بحران یائسگی واقع می شوند. اگر در جست و جوی اکسیر ضد پیری هستید، ورزش کنید.

یائسگی

پیاده روی به دلایل پرشماری به زنان یائسه یاری می رساند.

کمبود استروژن محافظ قلب که خطر بیماریهای قلبی ـ عروقی را افزایش می دهد. اما پیاده روی که کلسترول خوب (مفید) اچ دی ال را می افزاید و کلسترول مضر ال دی ال و همچنین پرفشاری خون را کاهش می دهد، بخشی از این خطرها را جبران می سازد.

بتااندورفیهایی که مغز ما حین ورزش آزاد می سازد، پاره ای از مشکلات ناشی از تغییر حالات در یائسگی را از میان برمی دارد.

کمبود استروژن به بی خوابی آدمی می انجامد، ولی ورزش می تواند میزان و ویژگی خواب را بهبود بخشد.

از آنجایی که اکثر اشکالات دوران یائسگی با ورزش رفع می شود، بنابراین پیاده روی چه همراه با مصرف داروهای هورمونی باشد یا نباشد، در این وهله از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار است.

التهاب استخوان و مفصل

بیماریها بر دستها، پاها، زانوان و لگن خاصره افراد ۵۰ ساله و بالاتر تأثیر می نهد. تا مدتها پزشکان به بیماران رنجور از تورم استخوان و مفصل توصیه می کردند که کمتر راه بروند، اما تحقیقات نشان داد کسانی که دچار التهاب مفاصل زانو آمده هستند ولی به طور متعادل ورزش می کنند، کمتر از بیماران بی تحرک، درد می کشند.

پوکی استخوان

استخوانهای زنان تا قبل از دوره یائسگی توسط استروژن نگهداری می شود (یعنی چسبی که کلسیم و سایر کانیها را در استخوان حفظ می کند)، اما بعد از سپری شدن این دوران، مواد مزبور از بین می روند و در نتیجه استخوانها را پوک و شکننده می کنند.

بررسیهای صورت گرفته حکایت از آن دارد که ورزشهای سبکی همچون پیاده روی قادر است تراکم استخوان را افزون سازد. گذشته از رفع تمام مشکلات بهداشتی، پیاده روی کیفیت زندگی بشر را مفهوم ژرف تری می بخشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *