جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



جمعه ها و اضافه وزن

579782_545

جمعه ها روز استراحت است اما همه ما میدانیم استراحت مساوی با اضافه وزن میباشد. در این روز معمولا مرد ها اضافه وزن بیشتری پیدا میکنند خوردن و خوابیدن کار درستی نیست.امروز لیستی را تهیه کرده ایم که به شما کمک میکند تا با اضافه وزن مبارزه کنید.

روی ترازو می‌روید و از مشاهده عددی که نمایشگر توجه شما را به آن جلب می‌کندغافلگیر می‌شوید شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید افزایش این عدد تقصير روزهاي آخر هفته و تعطيلات است؛ روزهايي كه از اول هفته برايش كلي نقشه كشيده‌ايد تا از تك‌تك دقيقه‌هايش استفاده كنيد و يك آخر هفته رويايي را بگذرانيد؛ روزهايي كه صبحش از ظهر شروع شود و بقيه ساعات روز تا شب روي كاناپه و در حالت لميده و يك ليوان شربت يا قهوه در دست و يك ميز پر از خوراكي‌هاي جورواجور جلوي چشم‌تان.

خبري از جنب و جوش، كار، آشپزي، گرد‌گيري، جارو و. . . نباشد. اما همه اينها خوب است به شرط اينكه شما هر روز هفته از اضافه وزن‌تان و عددي كه مدام روي ترازو بالا مي‌رود، شرمنده و ناراحت نباشيد. اگر خيال‌تان از وزن‌تان راحت است كه بفرماييد استراحت كنيد اما اگر جزو كساني هستيد كه مي‌خواهيد در آخر هفته هم به رژيم لاغري‌تان ادامه دهيد و همچنان وزن كم كنيد، لطفا روي اين ابرهاي رويايي خط بكشيد.

خودتان آشپزی  کنید

روز جمعه است و شب كلي ‌مهمان داريد. بايد از بعدازظهر به فكر غذا پختن باشيد. آشپزي براي ‌مهمان هم حداقل دو ساعت وقت شما را مي‌گيرد. مي‌دانيد در آشپزخانه بودن و آشپزي كردن در يك ساعت و ۲۰ دقيقه حدود ۲۰۰ كالري مي‌سوزاند؟ دل‌تان مي‌خواهد خيلي بيشتر از ۲۰۰ كالري در شب يك روز تعطيل بسوزانيد؟  پس خرید غذا از رستوران رافراموش کنید و دست به كار شويد و غذاهايي استفاده كنيد كه به شستن و خرد كردن احتياج داشته باشند؛ مثلا اگر خورش قورمه‌سبزي در فهرست غذاهاي شب شماست، سبزي را بخريد، پاك كنيد، بشوييد، خرد كنيد و سرخ كنيد.

سعي كنيد فعاليت بيشتري نسبت به بقيه آشپزي‌هاي‌تان انجام دهيد. دوغ آماده نخريد. خودتان دوغ درست كنيد. سس سالاد و غذا را خودتان درست كنيد. اگر پياز و سيب‌زميني لازم داريد از دستگاه خردكن و رنده برقي استفاده نكنيد. از ظرف‌هاي قديمي و آنتيك‌تان استفاده كنيد. به انبار برويد و قابلمه‌هاي قديمي و بشقاب‌هاي گل سرخي را بيرون بياوريد، بشوييد، خشك كنيد و سر ميز بگذاريد. اين‌طوري به غير از آن ۲۰۰ كالري ۱۸۰ كالري ديگر هم مي‌سوزانيد. مي‌ارزد نه؟

آخر هفته با کمد روبی

بهترين زمان براي تميز كردن خانه و البته كالري بيشتر سوزاندن روزهاي آخر هفته است. با جاروبرقي كشيدن معمولي كه يك ساعت طول مي‌كشد مي‌توانيد ۲۰۰ كالري بسوزانيد اما دل‌تان مي‌خواهد اين عدد را دوبرابر كنيد؟ تنبلي را كنار بگذاريد و يك جاروبرقي حسابي بكشيد. اين‌طوري كه مبل‌ها، زيرشان، تخت‌ها و داخل كمد لباس‌ها و كفش‌ها را هم به اين فعاليت اضافه كنيد. داخل كشوهاي لباس را هم تميز كنيد. لباس‌ها را از كمد بيرون بياوريد و داخل کمد را جارو بكشيد. كفش‌ها را از جاكفشي بيرون بياوريد و با جارو خاك‌ها را تميز كنيد و دستمال هم بكشيد. تشك‌هاي تخت‌ها را بلند كنيد و زيرش را جارو بكشيد. زير تخت يادتان نرود. گوشه‌هاي پنجره زير پرده را هم حتما جارو كنيد.

زير گلداني را هم با جارو تميز كنيد. داخل كمد رختخواب‌ها را هم جارو بكشيد. رختخواب‌ها را يكي يكی بيرون بياوريد و وقتي داخل كمد را جارو كشيديد، دوباره روي هم تا كنيد و سر جاي‌شان بگذاريد. در آشپزخانه زير يخچال و فريزر و ماشين ظرفشويي و لباسشويي را هم جارو بكشيد. فكر مي‌كنيد با اين كارهاي اضافه چقدر كالري بيشتر مي‌سوزانيد؟۳۵۰ كالري به اضافه آن ۲۰۰ كالري قبلي كه مي‌شود ۵۵۰ كالري.

مسیر تازه را تجربه کنید

براي پياده‌روي يا گردش به پارك رفته‌ايد. پياده‌روي معمولي در زمين صاف آن هم بعد از يك ساعت و نيم بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ كالري از شما مي‌سوزاند اما كمي تغيير جهت و بالا و پايين رفتن از پله اين عدد را به ۵۰۰ تا هم مي‌رساند. به اين روش كه پارك يا مسيري را انتخاب كنيد كه پله يا سربالايي بيشتري داشته باشد. بعد از چند دقيقه راه رفتن در يك مسير هموار راه‌تان را به سمت پله كج كنيد. از پله بالا برويد و دوباره در مسير صاف قدم بزنيد. اگر حدود يك ساعت و نيم در مسير صاف و سربالايي و پله قدم بزنيد كالري بيشتري مي‌سوزانيد؛ حداقل بين ۴۵۰ تا ۵۰۰ كالري. تغيير جالبي است.

فرمولی تازه برای خانه تکانی

براي شب ‌مهمان داريد و د‌ل‌تان مي‌خواهد يك تغيير كوچك به دكوراسيون خانه‌تان بدهيد. در حالت معمولي جابه‌جا كردن وسايل خانه در نيم‌ساعت حدود ۲۵۰ كالري مي‌سوازند اما شما مي‌توانيد اين عدد را به ۵۰۰ كالري هم برسانيد. كار سختي نيست. قرار هم نيست خودتان به تنهايي ميز ناهارخوري را به دوش بگيريد و جايش را عوض كنيد. اينجا حتما بايد يك دستيار داشته باشيد. اول از همه از مبل‌هاي نشيمن شروع كنيد؛ مثلا جاي دونفره را با سه‌نفره عوض كنيد.

ميزهاي عسلي را جابه‌جا كنيد. برويد سراغ ميز تلويزيون، جايش را تغيير بدهيد. حالا نوبت ميز ناهارخوري است. يكي‌يكي صندلي‌ها را بيرون بياوريد. ميز را به كمك دستيارتان بلند كنيد و سر جاي مورد نظرتان ببريد. حالا صندلي‌ها را سر جاي‌شان بگذاريد. جاي گلدان‌هاي خانه را هم عوض كنيد؛ جاي پشتي‌ها و حتي ميز قاب‌هاي عكس مورد علاقه‌تان را. كار جابه‌جايي كه تمام شد مي‌ماند يك گرد‌گيري ساده كه خودش هم كلي كالري مي‌سوزاند. خسته‌ايد با ۱۵ دقيقه گرد‌گيري شما به نتيجه مورد نظرتان مي‌رسید باورتان مي‌شود بعد از يك ساعت و نيم كار كردن و بلند كردن مبل و ميز و صندلي بين ۵۰۰ تا ۵۸۰ كالري مي‌سوزانيد. اگر نايي براي‌تان مانده اين عدد را مي‌توانيد به ۶۰۰ تا هم برسانيد. چطوري؟ ميز شام را قبل از آمدن ‌مهمان‌ها بچينيد؛ همين، شد ۶۰۰ تا.

579783_877

ماشین‌تان را نو نوار کنید

شستن ماشين اگر حدود ۴۰ دقيقه طول بكشد، بين ۱۵۰ تا ۱۹۰ كالري مي‌سوزاند اما آب كم است، لطفا كمبود آب و كم شدن آب پشت سدها را جدي بگيريد. بهترين روش شستن ماشين يك سطل آب با يك دستمال و يك اسپري همه‌كاره است. كمي از اسپري درون سطل آب بريزد و با دستمال ماشين‌تان را صفا دهيد. شيشه‌ها و آينه‌ها را برق بيندازيد. وسايل صندوق عقب را بيرون بياوريد و داخل صندوق را تميز كنيد و دوباره وسايل را سر جاي‌شان بگذاريد. زيرپايي‌هاي ماشين را بيرون بياوريد حسابي تكان دهيد بعد سر جاي‌شان بگذاريد. قالپاق و رينگ را هم دستمال بكشيد. داخل ماشين را هم با اسپري و روغن جلا برق بيندازيد. شما با اين كار و بعد از يك ساعت حدود ۳۰۰ كالري مي‌سوزانيد.

با لباسشویی قهر کنید

همه لباس‌ها را جمع كرده‌ايد تا آخر هفته همه را با هم بشوييد اما چرا با ماشين لباسشويي؟ شستن لباس با دست اگر يك ساعت طول بكشد ۲۰۰ كالري از شما مي‌سوزاند امااگر چند تكه لباس بيشتر بشوييد اين عدد به ۳۸۰ كالري مي‌رسد. شلوارهاي جين را كف حمام پهن كنيد و با برس لباسشويي به جان‌شان بيفتيد در این صورت در كمتر از دو دقيقه عرق‌تان درمي‌آيد. بقيه لباس‌ها را هم در لگن خيس كنيد و با دست بشوييد و آب بكشيد و بعد آب‌شان را خوب بگيريد و روي بند رخت پهن كنيد. به شما تبريك مي‌گويم شما با اين كارتان بين ۳۸۰ تا ۴۰۰ كالري سوزانده‌ايد.

اتوشویی در منزل

وقتي لباس‌ها را شستيد بايد اتو كنيد و سر جاي‌شان بگذاريد. اتو كردن لباس‌ها در يك ساعت حدود ۱۴۰ كالري مي‌سوزاند اما شما با دوخت و دوز و رديف كردن لباس‌ها مي‌توانيد اين عدد را دوبرابر كنيد. دوخت و دوزهايي كه برايش وقت نداشتید را بعد يا قبل از اتو كردن لباس‌ها انجام دهيد. كوتاه كردن مانتو، پاچه شلوارو دوختن زيپ پاره و دكمه افتاده و درزهاي پاره شده اگر يك ساعت از شما وقت بگيرد به جاي آن ۱۵۰ كالري هم از شما مي‌سوزاند.

باغچه را بیل بزنید

اگر حياط داريد و حياط‌تان باغچه دارد بهتر است بدانيد با كمي باغباني يعني حدود يك ساعت مي‌توانيد ۱۵۰كالري بسوزانيد. اگر هم نداريد، غصه نخوريد در خانه كه گلدان تزئيني داريد. براي گل‌هاي‌تان گلدان جديد بخريد و جاي گل‌ها را عوض كنيد. خاك‌شان را از نو بريزيد. گلدان‌ها را زير نور آفتاب قرار دهيد و جاهاي‌شان را تمیز كنيد. اگر باغچه داريد، علف‌هاي هرز را بيرون بكشيد. خاك باغچه را در حد يك باغبان مبتدي بيل بزنيد. شاخه‌هاي شكسته و خشك را ببريد و آشغال‌ها را جمع كنيد. اين فعاليت‌هاي اضافه بين ۱۷۰ تا ۲۰۰ كالري ديگر از شما مي‌سوزاند كه روي هم ۳۵۰ كالري مي‌شود.

579784_281

خريد از بازار ميوه و تره‌بار. خدا را شكر روزهاي تعطيل هم بازارهاي ميوه و تره‌بار باز هستند و نمي‌توانيد بهانه بياوريد. روز تعطيل ديگر از بقالي محل‌تان خريد نكنيد. اگر هدف‌تان سوزاندن انرژي و كالري بيشتر است پس لطفا پاي پياده راهي بازار محل‌تان شويد. اول يك دور كامل همه بازار را بچرخيد و همه قيمت‌ها و اجناس را برانداز كنيد و بعد يكي‌يكي خريدهاي‌تان را انجام دهيد و درون سبدتان بگذاريد. براي راه برگشت به خانه هم يك مسير دورتر و پيچ و خمدار را انتخاب كنيد و راه بيشتري را طي كنيد تا به خانه برسيد.

خريد از بازار اگر يك ساعت طول بكشد، حدود ۲۰۰ كالري مي‌سوزاند. اگر يك دور بزنيد ، در دور دوم خريد كنيد و ميوه‌ها را خودتان به خانه ببريد، بشوييد و داخل يخچال بگذاريد حدود ۱۵۰ كالري ديگر هم مي‌سوزانيد، كه روي هم مي‌شود، ۳۵۰ كالري؛ هم فال است و هم تماشا. هم خريد كرده‌ايد و هم لاغر شده‌ايد. اگر در اين خريدتان گوشت و ماهي هم باشد كه مجبور باشيد سرپا بايستيد، خرد كنيد، بشوييد و بسته‌بندي كنيد، ۵۰ كالري بيشتر مي‌سوزانيد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)