جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



جلوگیری از سرماخوردگی با ۱۳ شیوه

1431907384-216016-2

سایت پزشکین در خواندنی های پزشکی درباره جلوگیری از سرماخوردگی با ۱۳ شیوه ، در ادامه مطلب .

۱- حداقل سی سانتیمتر از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید.

قطره های ریز عطسه یا سرفه حدودا تا مسافت ۳۰ سانتی متری پراکنده می شوند. دکتر دنیس موری ، پزشک اطفال از دانشکده پزشکی ایالت میشیگان، خاطر نشان می کند که اگر یکی از این قطره ها روی چشم یا بینی شما قرار بگیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید . هرگاه در آسانسور با فردی که سرفه می کند مواجه شدید، رویتان را برگردانید.

۲- در هر فرصتی دست هایتان را بشویید.

اکثر میکروب های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیکی غیرمستقیم منتقل می شوند. به طور مثال ، فرد بیماری که ویروس سرماخوردگی را از بینی به دست هایش منتقل می کند، به هر شیئی که دست بزند آن را آلوده می کند ( ویروس های سرماخوردگی به مدت ۳ ساعت بر روی اشیاء ، زنده می مانند.) افرادی که این اشیاء را  لمس کنند و بعد بینی یا چشم هایشان را بمالند به بیماری مبتلا می شوند. پس نتیجه می گیریم که شستشوی مدام دست ها مهم ترین کاری است که می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهید. بنابراین دست هایتان را در هر فرصتی بشویید.

۳- در محیط هایی که تهویه مناسب ندارد، از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

ساختمان های اداری که از تهویه هوای مناسب برخوردار نیستند یکی از محیط هایی محسوب می شوند که خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند، زیرا در این مکان ها ویروس سرماخوردگی راه  خروج ندارد. بدتر از آن رطوبت کم است که باعث خشکی مخاط بینی می شود، در نتیجه ، مخاط را برای شکار ویروس ها مستعد می سازد. به همین دلیل هواپیماها هم محیط های مشابه دیگری برای ابتلا به سرماخوردگی محسوب می شوند. دکتر مارگارت گرادیسون از انجمن پزشکی دانشگاه دوک می گوید: بهترین پادتن ، مرطوب کردن سوراخ های بینی با اسپری محتوی آب نمک مخصوص بینی است.

۴- مایعات مختلف بنوشید.

نوشیدن مایعات گوناگون، میکروب های فعال سرماخوردگی را از بین می برند و همینطور از کمبود آب بدن که معمولا با بیماری سرماخوردگی همراه است جلوگیری می کنند. تنفس از راه دهان ، دمیدن به داخل بینی و مصرف داروهای آبریزش بینی ، کمبود آب بدن را افزایش می دهد. برای مقابله با این کمبود ، حداقل روزی هشت لیوان آب، آب میوه و یا مایعات بدون کافئین بنوشید.

۵- از مالیدن بیش از حد چشم و بینی خودداری کنید.

با توجه به بررسی های انجام شده ، افراد در هنگام سرماخوردگی این اعضاء صورت خود را سه بار در ساعت می مالند. اگر احساس می کنید که باید این کار را انجام دهید، بهتر است به جای نوک انگشت از بند انگشتانتان استفاده کنید، چون این قسمت کمتر به میکروب سرماخوردگی آلوده می شود.

۶- از رختخواب بیرون بیایید و به ورزش بپردازید.

شما می توانید سه بار در هفته و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به انجام ورزش های ساده ، مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید و با این کار مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی را نسبت به عفونت ها افزایش دهید.

۷- اسکاچ های ظرفشویی را ضد عفونی کنید.

اکثر میکروب های سرماخوردگی در آشپزخانه منتقل می شوند. مهم ترین عامل اسکاچ های ظرفشویی هستند که برای رشد و نمو میکروب های سرماخوردگی محیطی گرم و مرطوب را فراهم می کنند .

بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، روزی دو تا سه مرتبه این اشیاء را در جریان آب جوش قرار دهید. اگر یکی از اعضای خانواده بیماراست ، برای احتیاط بیشتر بهتر است تمام لوازم منزل را که بیشتر با آنها در تماس هستند، ضدعفونی کنید.

۸- ویتامین “E ” مصرف کنید.

ویتامین “E ” نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. اما از آنجایی که این ویتامین بیشتر در مواد غذایی پرچرب وجود دارد ، افرادی که رژیم لاغری دارند ، نمی توانند از آن استفاده کنند.

اکثر افراد برای افزایش توانایی بدنشان ، باید قرص ویتامین E را همراه با نهار و شام (غذاهای اصلی) مصرف کنند، البته مصرف قرص حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

در مورد خاصیت ضد سرماخوردگی ویتامین “C” هیچ گونه شواهدی وجود ندارد. اما چند تحقیق حاکی از آن است که این ویتامین تا اندازه ای دوره و شدت سرماخوردگی را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید، روزانه، بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم از آن مصرف نکنید، چون مصرف بیش از حد این ویتامین باعث اختلال در دستگاه گوارش می شود.

۹- سرفه را  تسکین دهید.

برای سرفه های خشک و تک سرفه ها از شربتی که حاوی مواد التیام دهنده است استفاده کنید. برا ی سرفه هایی که با خلط همراه است، از شربت سینه و داروی خلط آور استفاده کنید که باعث می شود مقدار ترشح مخاطی افزایش یافته، در نتیجه فرد راحت تر سرفه کند.

۱۰- خواب شبانه آرامی داشته باشید.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مؤسسه بهداشت سنتیاگو، خواب خوب و آرام موجب تقویت سلول های سیستم ایمنی بدن می شود. در این بررسی ، ۴۳ نفر ( افرادی که به سرماخوردگی مبتلا نبوده اند) به طور داوطلبانه تنها نیمی از شب را در خواب سپری کردند. فردای آن روز ۳۰% از سلول های مدافع بدن آنها از بین رفتند .اما شب بعد، زمانی که این افراد ، حداقل هشت ساعت را در خواب سپری کردند، سلول های نابود کننده بدن آنها کاملاً مقاوم شدند.

۱۱- از بازکننده های (مجرای بینی و سینه) مناسب استفاده کنید.

برای التیام گرفتگی بینی ، بهتر است از اسپری و قطره های باز کننده استفاده کنید، زیرا این نوع داروها علائم بیماری را سریع تر از داروهای خوراکی از بین می برند و نیز اثرات جانبی کمتری را به دنبال دارند. داروهای خوراکی باعث افزایش ضربان قلب می شوند. بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا با بیماری هستند. نباید از آنها استفاده کنند.

بازکننده های بوییدنی را نباید بیش از سه روز پیاپی مصرف کرد، چون ممکن است اثر این دارو کاهش یابد و گرفتگی بینی بدتر از قبل شود.

۱۲- گلودرد را تسکین دهید.

دکتر موری از ایالت میشیگان معتقد است غرغره کردن با آب نمک گرم برای تسکین گلودرد فوق العاده مؤثر است(یک قاشق چای خوری نمک برای هر لیوان آب) .

او می گوید :هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که برای التیام درد مکیدن آب نبات های دارویی معمولی از آب نبات های سفت و محکم بهتراست. هر دوی این مواد ، مقدار بزاق دهان را افزایش داده و سطح گلو را پوشش می دهند .

به همین دلیل است که نوشیدن “چای و عسل” برای التیام گلو درد تأثیر بسزایی دارد. آب نبات های دارویی حاوی ” منتول” بهتر از آب نبات های سفت و محکم کارایی دارند، چون باعث بی حسی گلو می شوند.

۱۳- در هر وعده از غذاهای اصلی “نهار و شام”، سوپ کم چربی بخورید.

مایعات گرم در بی اثر کردن ویروس سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می کنند و نوعی مُسکن محسوب می شوند. سوپ جوجه برای تسکین این بیماری تأثیر فوق العاده ای دارد.  این سوپ حاوی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است ، که همگی به از بین بردن ویروس سرماخوردگی کمک می کنند.

در هنگام سرماخوردگی سعی کنید آرام و آهسته سرفه کنید تا سرماخوردگی شما به دیگران منتقل نشود . این اصل را به کودکانتان نیز آموزش دهید.

اگر هر فردی اصول ساده بهداشتی را رعایت کند، مطمئناً به نتایج فوق العاده ای در این زمینه خواهد رسید.

 

شایان ذکر است بدانید سرماخوردگی مادر همه ی بیماری هاست ، پس پیشگیری بهتر از درمان است .

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید