جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



جلوگیری از تولد چروک

ar4-674

آیا کسی وجود دارد که نخواهد زیبایی، شادابی و تناسب اندام خود را تا دوران کهنسالی حفظ کند؟ آیا از اضافه وزن و افتادگی ماهیچه های خود ناراحت هستید؟ حتما پاسخ می دهید نمی توان مانع گذشت زمان شد و از پیری جلوگیری کرد…بله؛ ما هم با شما موافقیم اما قصد داریم واقعیت هایی را با شما در میان بگذاریم که می تواند مانند یک معجزه از پیرشدن و پیر به نظر رسیدن تان جلوگیری کند. در این مطلب به شما آموزش می دهد که با رعایت مواردی ساده از چروک جلوگیری کنید:

● قند، التهاب، پیری

در دانشکده پزشکی که درس می خواندم هر وقت پیرشدن پوست را مورد بررسی قرار می دادیم به وجود التهاب در آن ناحیه پی می بردیم. آن وقت ها نمی دانستم چرا التهاب ایجاد می شود و رابطه اش با چروک چیست اما به مرور دریافتم چروک پوست نیز نوعی بیماری است و به عبارت بهتر هر کجا به پوست صدمه ای وارد شده بود و باعث چروک می شد التهاب در آن ناحیه وجود داشت. به مرور دیدم التهاب، ریشه سرطان و بیماری های حاد و مزمن متعدد و متنوعی است.

هرگاه یک بیماری ـ از آرتروز گرفته تا بیماری قلبی ـ را زیر میکروسکوپ بررسی می کردم، التهاب جزیی از آن بیماری بود. این بود که به طور طبیعی اولین قدم من به عنوان متخصص پوست، تحقیق برای کشف راه هایی برای کنترل التهاب پوست بود. پوست ما همیشه در معرض حمله های عوامل درونی و بیرونی است که باعث التهاب می شوند مانند نورآفتاب، هوای آلوده، صابون های قوی، بیماری های داخلی، استرس، کمبود خواب، مصرف شکر، کمی آب و… اما مهم تر از همه این موارد شکر و شیرینی و موادغذایی نامناسب هستند که به سرعت به قند تبدیل می شوند و در سطح سلول های سراسر بدن تورم ایجاد می کنند. وقتی مقدار زیادی شکر خالص یا بشقابی پر از ماکارونی بخورید در خون به قند تبدیل می شوند و وقتی قندخون بالا می رود، رادیکال های آزادی تولید می شوند که چربی ها را اکسید می کنند و چربی اکسیدشده ماده مضری برای بدن است. به یاد داشته باشید که اندازه و مقدار غذا، عامل مهمی است که می تواند قندخون را ثابت نگه دارد.

ما برای جوان ماندن به جریان آرامی از ترشح انسولین در خون نیاز داریم. وقتی غذا در جریان خون به سرعت به قند تبدیل می شود حتی بدن سالم نیز آسیب می بیند چه برسد به اینکه مبتلا به دیابت یا اختلال تحمل گلوکز باشید و واکنش های التهابی ناشی از قند را تجربه کنید. (در دنیا عده زیادی هستند که از دیابت داشتن خود بی خبرند) در این مواقع، مولکول های قند خود را به فیبرهای کلاژن می چسبانند و باعث واکنش های شیمیایی پی درپی می شوند. این واکنش ها باعث پیوند گسترده و متقاطع کلاژن می شود و در نتیجه حالت ارتجاعی پوست از بین می رود. ارتباط میان قند و کلاژن، باعث به وجودآمدن تعداد کثیری از رادیکال های آزاد می شود و التهاب بیشتر خواهد شد. بخشی از پوست که در آن مولکول های قند به کلاژن چسبیده اند، سخت و غیرقابل انعطاف می شود و پس از خنده یا اخم آن قسمت به حالت نرم و صاف اولیه برنمی گردد. پس می?بینید ما نباید با غذایی که می خوریم لوزالمعده را وادار کنیم برای کنترل قند خون انسولین زیادی را به یکباره در خون ترشح کند تا اشتباه و بی دقتی ما را در آنچه می خوریم، بپوشاند.

● رادیکال های آزاد و پیری

ریشه بسیاری از بیماری های حاد و مزمن، رادیکال های آزاد هستند. تشکیل رادیکال های آزاد و صدمه هایی که به بدن وارد می شوند، سال ها پیش به وسیله دکتر هارمن مطرح شد. با اینکه جامعه پزشکی تئوری هارمن را ۲۰ سال انکار کرد اما دانشمندان دریافتند شواهد مهمی از واکنش های شیمیایی رادیکال های آزاد را در فرآیند پیری پیدا کرده اند.

ممکن است سوال کنید آنها از کجا می آیند؟ رادیکال های آزاد بیشتر از اکسیژن به وجود می آید. مولکول های اکسیژن که الکترون خود را از دست می دهند به حالتی ناپایدار درمی آیند و خطرناک می شوند. ما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز داریم. حالا تصور کنید اکسیژنی که ناپایدار و خطرناک شده در بدن چه می کند؟! خوشبختانه در بدن ما مکانیسم دفاعی در برابر رادیکال های آزاد وجود دارد. این سیستم دفاعی همان آنتی اکسیدان ها هستند که از صدمه های اکسیژن جلوگیری می کنند ولی وقتی در یک روز آفتابی قدم می زنید، نور خورشید باعث شکل گیری سریع رادیکال های آزاد در پوست می شود و به بافت آن آسیب می رساند. محافظت در برابر آفتاب و استفاده از آنتی اکسیدان هایی که با آن آشنا هستید مانند ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن تنها راه حل موجود است.

به هر حال رادیکال های آزاد با تسلط بر مکانیسم دفاعی و طی واکنش های شیمیایی پیچیده، موادی تولید می کنند که کلاژن را در خود هضم می کند. زیبایی و جوانی پوستمان به کلاژن بستگی دارد. وقتی کلاژن از بین برود، خراش های میکروسکوپی ایجاد می شود که باعث بروز چروک می شود. اگر قصد دارید روند پیری تان را به تاخیر بیندازید باید علاوه بر تغییر رژیم غذایی تان در روش زندگی خود نیز تجدیدنظر کنید. بعد از اینکه پروتئین را در رتبه اول مواد اساسی غذایی خود قرار دادید باید همه کربوهیدرات های بد را از رژیم تان حذف و فقط از کربوهیدرات های خوب که التهاب آور نیستند، استفاده کنید. پس قند و شکر، عسل، شکلات، کیک، نان شیرینی، ماکارونی، سیب زمینی و کشمش را تا می توانید، محدود کنید. بعضی میوه ها شاخص گلوکز بالایی دارند و باید آنها را نیز هوشیارانه انتخاب کنید. از مصرف میوه های خشک ترجیحا بپرهیزید چون با اینکه شکر آنها فروکتوز است اما به مولکول های کلاژن می چسبد و باعث پیوند متقاطع سلولی و ایجاد چروک می شود.

● استرس، حرکت به سوی پیری

روش زندگی شما مطمئنا کلید اصلی در تمام برنامه های ضدپیری است. عادت های شما در زندگی ارتباط نزدیکی با چگونگی پیرشدن تان دارد. هیچ کدام از عوامل ویرانگری که باعث پیری زودرس می شوند با آثار استرس قابل مقایسه نیستند. استرس باعث تغییرات هورمونی در بدن می شود. سطح بالای هورمون استرس در تعیین میزان توده ماهیچه ها، تراکم استخوان ها و سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و توانایی های ذهنی تاثیر بسزایی دارد. استرس گاهی عملکرد غده تیرویید و هورمون های آن را مختل می کند و روی متابولیسم بدن اثر می گذارد.

با بالا رفتن سن، هورمون کورتیزول (هنگام استرس، ترس، فشار شدید جسمانی و…) افزایش می یابد. هر چند کورتیزول برای مان ضروری است و بدن را در برابر شرایط سخت مقاوم می کند اما وقتی برای مدت زیادی در خون باقی بماند مشکل هایی را ایجاد می کند. میزان کورتیزول را در افراد جوانی که تحت استرس قرار می گیرند اندازه گیری کرده اند و دیده اند به سرعت بالا می رود و در عرض چند ساعت به حد طبیعی برمی گردد اما در افراد مسن چند روز طول می کشد تا این اتفاق بیفتد بنابراین این مقدار زیادی کورتیزول که به مدت طولانی (چند روز) در بدن جریان داشته مانند یک ماده سمی عمل می کند و به سلول های حساس مغزی آسیب می رساند.

به همین دلیل است که علم ضدپیری، کورتیزول را به عنوان هورمون پیری می شناسد. ارتباط نزدیک بین پیری و بیماری ها می تواند به دلیل افزایش کورتیزول باشد که قندخون را بالا می برد و باعث ترشح اضافی انسولین می شود. انسولین اضافی هم باعث بروز التهاب شدید، تجمع چربی ها و فراهم شدن زمینه فشارخون بالا و پیری زودرس خواهد بود.

● خواب کافی ضد پیری

داشتن خواب کافی در برنامه ضدپیری بسیار ضروری است. وقتی شما می خوابید، سلول ها در فرآیند بازسازی قرار می گیرند. هورمون رشد هنگام خواب آزاد می شود که هورمون جوانی است. خواب بد باعث بالا رفتن کورتیزول، تمایل شدید به خوردن کربوهیدرات و در نتیجه افزایش وزن خواهد شد. از آنجا که خواب، یکی از عوامل مهم در برنامه های ضدپیری است، بهبود بخشیدن به وضعیت خواب بسیار اهمیت دارد. سعی کنید با آرامش بخوابید و از این فرصت برای خالی کردن ذهن خود از اتفاقات روز، (خوب یا بد) استفاده کنید و به دعا و راز و نیاز با خدا بپردازید.

● ورزش، ترفند ضدپیری

هورمون رشد در واقع هورمون جوانی است. هورمونی حیات بخش که ماهیچه ها را می سازد و حیات تمام دستگاه ها و اعضای بدن را افزایش می دهد و هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می دهد. هورمون رشد در تضاد کامل با هورمون کورتیزول است. وقتی ترشح هورمون رشد در بدن افراد بالغ کم می شود ما از ترفند خود یعنی «ورزش» استفاده می کنیم. ثابت شده که انجام ورزش های منظم باعث افزایش ترشح هورمون رشد می شود اگر چه افزایش سن به روند خود ادامه می دهد. با انجام ورزش عملکرد دیگر هورمون های ضروری بدن مانند انسولین تنظیم می شود. با حرکت های ورزشی منظم حساسیت سلو ل ها در برابر انسولین بالا می رود و درنتیجه قندخون کاهش می یابد و از پیری زودرس جلوگیری می شود. حتی با انجام کمترین حرکات ورزشی، می توانید تفاوت های اساسی در زندگی خود ایجاد کنید. پس هر چقدر هم که سالم هستند یک برنامه کامل ورزشی برای انعطاف پذیری بدن و سلامت قلب و عروق انجام دهید.

اشتراک:


نظرات بسته اند