افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

جلوگیری از افتادگی پوست صورت

چطور از افتادگی ماهیچه و پوست صورت جلوگیری کنیم؟

از ماهیچه های صورت بسیار کم استفاده می شود، به همین دلیل ضعیف هستند و زودتر از بقیه نواحی شروع به شل شدن و تغیر شکل می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق چه راهکارهایی وجود دارد؟ چه عواملی آن را تشدید می کنند و تا چه حد قابل کنترل هستند؟ در این مطلب پاسخ بسیاری از این پرسش ها را دریافت می کنید.

hgf

گفته می‌شود بالا رفتن سن در نوع چاقی صورت تاثیر دارد. درست است؟
هرچه سن پايين باشد قسمت‌هاي بالايي صورت پرتر و قسمت‌های پايين خالي‌تر است؛ پس صورت حالت پنج يا قلب را به خودش مي‌گيرد. يعني قسمت بالاي صورت كه گونه و ناحيه دور چشم است پرتر و قسمت فك خالي‌تر است اما هرچه سن بالاتر مي‌رود این روند و شکل آن برعكس مي‌شود. صورت در سنین بين ۱۸ تا ۲۵سالگی به شکل پنج معكوس است. با افزایش سن، اسكلت صورت و گونه‌ها كوچك مي‌شوند، چربي‌هاي قسمت بالاي صورت ثابت شده و در ناحيه فك و غبغب جمع مي‌شوند.

به جز ژنتیک، چه عوامل دیگری در چاقی صورت نقش دارند؟
اگر فرد چاق باشد، صورتش نیز مانند ساير قسمت‌هاي بدن چاق مي‌شود. بعضي‌ها با بالا رفتن سن، صورت چاقي پيدا مي‌كنند و نشانه‌های آن در قسمت‌هاي پايين صورت ظاهر می‌شود. به دلیل افزایش سن، به ویژه خانم‌هاي بالاي ۴۰ سال، ترشح هورمون استروژن كاهش پيدا مي‌كند و فيبرهايي كه حالت كششي پوست را حفظ مي‌كنند، مانند «كلاژن نوع سه» كاهش مي‌یابد و به جاي آن كلاژن «نوع يك» كه غيركششي است، اضافه مي‌شود.
فيبرهاي الاستين به مرور زمان از بين مي‌روند؛ بنابراين پوست مانند پارچه‌اي كه كش آن را قطع كرده‌ايم شل و آويزان مي‌شود و پوست پايين صورت جمع شده و به جاي گونه، لپ ایجاد می‌شود.
در بعضی از افراد این روند متفاوت است و فرد به جاي داشتن گونه‌های پهن، قسمت فك پايين صورت پهن و از غبغب پر مي‌شود. البته دلیل بخشی از اين تغییرها ارثي است و بستگی به ژنتيك فرد دارد.
در بعضی‌هاتا سنين بالا نیز غبغب ایجاد نمی‌شود اما افرادی که زمينه ارثي دارند و غضروف حنجره‌شان جلو و چانه‌شان كوچك است به سرعت غبغب پيدا مي‌كنند.

با این حساب لاغر شدن كل بدن روی لاغری صورت تاثير دارد؟
معمولا اولين جايي كه در بدن لاغر مي‌شود صورت است. افرادي كه رژيم مي‌گيرند به سرعت تغييراتي در چهره‌شان ايجاد مي‌شوند؛ در‌حالی که اين تغييرات در قسمت‌هاي ديگر بدن ديرتر ظاهر مي‌شوند. لاغر شدن سريع صورت به اين دلیل رخ می‌دهد كه چربي‌هاي صورت بسیار سطحي هستند و از نوع چربي‌هاي سفيدند كه زودتر آب مي‌شوند. البته بد نیست اشاره کنیم که چربي‌هاي صورت پس از يك بار رژيم گرفتن و لاغر شدن ديگر برگشت‌پذير نيستند و اگر فرد چاق شود، بخش‌های ديگر بدنش چاق مي‌شوند؛ اما معمولا صورت دیگر چاق نمي‌شود.

چه روش‌هایی را برای لاغری صورت پیشنهاد می‌کنید؟
بستگي به نوع پوست فرد دارد و اگر كسي چاق است و اضافه‌وزن دارد، مي‌تواند با رژيم درماني و ورزش‌هايي مانند پياده‌روي، شنا و ايروبيك صورتش را لاغر كند. ماساژ صورت راه ديگري براي لاغر كردن صورت است. توصیه می‌شود هر روز صبح به مدت ۱۵ دقيقه صورتتان را با روغن‌های طبيعي مانند روغن آفتابگردان، روغن زيتون، روغن كنجد و گلاب ماساژ دهید زیرا ماساژ صورت باعث مي‌شود پوست سفت و چاقي صورت كمتر شود.

چگونه باید صورت را ماساژ دهيم؟
ماساژ صورت باید از پايين به بالا و از مركز به سمت محيط انجام شود؛ يعني از گوشه‌هاي دهان، گوشه‌هاي چشم و چانه شروع و به سمت گوش‌ها و موها كشيده شود. به عبارت دیگر، ماساژ را از مركز صورت یعنی دو طرف بيني، چشم‌ها و دهان شروع کنید و به سمت بيرون ادامه دهید. پس از پایان ماساژ، صورت بايد يك دقيقه در همان وضعيت نگه داشته شود.

هر گونه ماساژ پوست صورت باعث كلاژن‌سازي بيشتر مي‌شود؛ البته به شرطی که ماساژ شش ماه ادامه پيدا كند زیرا شش ماه ماساژ هر روز به مدت ۱۵ دقيقه با روغن‌هاي مختلف باعث افزایش میزان كلاژن‌سازي پوست می‌شود.

خیلی‌ها نگران چروكیدگی صورت پس از لاغری هستند. چه توصیه‌ای‌دارید؟
اگر فرد چاقي لاغر شود، زمانی که چربي زير پوستش كم شود پوستش شل مي‌شود. شل شدن پوست يعني چروكيدگي و ظاهر شدن یا عمیق‌تر شدن خط خنده. لاغری صورت می‌تواند باعث چروكیدگی دور لب‌ها، دور پلك و دور چشم‌ها شود، ابروها را پايين بکشد، كنار شقيقه‌ها و گونه‌ها و زير چشم را خالي کند يا منجر به تيرگي دور چشم شود. روند لاغری حتما  باید زیر نظر متخصص انجام شود و ورزش صورت نیز فراموش نشود.

چه ورزش‌هایي براي صورت وجود دارند؟
به طور كلي ۱۷ نوع ماهیچه در صورت وجود دارند كه تمام حركات صورت و هيجانات انسان را نشان مي‌دهند. تفاوتي كه انسان با جانداران ديگر دارد اين است كه مي‌تواند احساس‌هایش را بدون كلام در چهره‌اش پديدار كند. اخم، عصبانيت و خوشحالي با يك نگاه در چهره ظاهر مي‌شوند؛ بنابراین مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه ۱۷ نوع حركت براي ماهیچه‌های صورت وجود دارد.

کمی هم درباره نقش تغذیه روی لاغری صورت توضیح دهید.

مصرف نمك را كاهش دهید زیرا موجب ايجاد پف زیرچشم مي‌شود.
ميوه و سبزيجات بايد در رژيم غذايي وجود داشته باشند زیرا در لاغري صورت تاثيرگذارند. سبزيجات، تعادل چربي‌ها را در بدن حفظ کرده و مانند يك كاتاليزور (ايجادكننده تعادل) عمل مي‌كنند. همچنین املاح معدني و كميابي كه در ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارند موجب واكنش‌هاي شيميايي بدن مي‌شوند. اگر اين واكنش‌ها انجام نشوند، بدن حالت شادابي خود را از دست داده ، فرد كسل مي‌شود.

 نظرتان درباره قرص‌هاي چربي‌سوز و کرم‌های لاغری چیست؟
اگرچه قرص‌های لاغری تمام قسمت‌هاي بدن، به‌خصوص صورت را لاغر می‌کنند ولي مصرف زیاد آن توصيه نمي‌شود زیرا عوارض شيميايي متعدد و گاه بسیار ناگواری به همراه دارد. کرم‌های لاغری نیز تاثير زيادي روي لاغر كردن پوست ندارند و تنها به صورت محدود و جزیي تاثير مي‌گذارند.

 آیا عمل‌های زیبایی لاغری صورت برای مردان هم مناسب است؟
مردان پوست خشن، محكم و غدد چربي زيادي دارند و عمل‌ها روي پوستشان به آساني انجام نمي‌شود. مردان موارد مناسبي براي عمل‌هاي زيبايي نيستند.

منبع: همشهری تندرستی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *