افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

توصیه هایی برای گذراندن دوران شیردهی خوب برای مادر و نوزاد

ba471

  • از علل مهم چاقی دردوران شیردهی یکی عدم تحرک و دیگری همین تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است. توصیه های زیر برای بازگشت شما به وزن طبیعی در هنگام شیردهی

۱) در ماه های اول شیردهی، نوزاد هر ۴۵ تا۶۰ دقیقه یکبار شیر می خواهد، پس این طبیعی است که میزان نیاز شما به انرژی، ویتامین واملاح معدنی در این زمان نیز افزایش پیدا کند.

۲) همیشه گریه کردن کودک شما نشانه گرسنگی او نیست بسیاری از کودکان تا ۴ ماهگی دچار دل دردهایی هستند که به آن کولیت می گویند. مطمئنا شما از دیدن ناراحتی نوزادتان ناراحت می شوید، ولی باید این نکته را بدانید که شما مقصر نیستید و مطمئن باشید پس از مدتی زیر نظر متخصص نوازدان (حدودا ۴ ماهگی) این مشکل به طور معمول برطرف خواهد شد.

۳) معمولا در پایان روز میزان شیر شما کمتر می شود که این طبیعی است. همچنین در زمانی که خیلی خسته هستید، سعی کنید در هنگامی که کودک تان خواب است شما هم استراحت کمی داشته باشید.

۴) داشتن میان وعده های مناسب به خصوص میوه در طول روز بسیار ضروری و کمک کننده است.

۵) سعی کنید زمانی که شیرتان زیاد است آن را به مدت یک تا دو روز در شیشه و در یخچال نگهداری کنید.

۶) شما باید در طول روز میزان زیادی مایعات بنوشید. به طور متوسط ۶-۷ لیوان آب برای شما ضروری است. در ضمن حتما ۲-۳ لیوان شیر را نیز در رژیم خود داشته باشید. هندوانه و طالبی نیز به علت داشتن آب فراوان از جمله موارد توصیه شده در دوران شیردهی است.

۷) سعی کنید از دادن شیرخشک یا آب از طریق شیشه حداقل برای ۲ ماه اول پرهیز کنید.

۸) مصرف قهوه و چای پررنگ نیز دردو تا سه ماه اول باید محدود شود.

۹) در صورت کمبود واقعی ترشح شیر، ۳-۴ قاشق مرباخوری جوانه گندم را در سالاد یا در غذاهای دیگر مخلوط کنید.

۱۰) انگور، انجیر، لیمو و پرتقال از میوه های مفید برای افزایش شیر است. لذا مصرف آن را برای مادران شیرده توصیه می کنم.

۱۱) وجود هویج، سیب زمینی و عدس نیز در رژیم غذایی به افزایش شیر شما کمک خواهد کرد.

 

● رژیم غذایی در دوران شیردهی

 

اکثر خانم ها که دچار افزایش وزن و چاقی در سنین میان سالی هستند و به کلینیک های کنترل وزن مراجعه می کنند شروع چاقی خود را پس از افزایش وزن ناشی از بارداری خود ذکر می کنند.

فراوان هستند مادرانی که بارداری خود را با وزن طبیعی شروع و در انتهای دوران بارداری با افزایش وزنی بیش از ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم مواجه می شوند. مشکل وقتی حادتر می شود که این افزایش وزن پس از تولد نوزاد نه تنها کاهش نیافته، بلکه بعضی از آنها حتی چاقی بیشتر را پس از آن تجربه می کنند. شیر دادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراوانی که در رشد نوزاد خواهد داشت، کمک قابل توجهی به بازگشت به وزن طبیعی خواهد بود. خیلی از مادران که عدم ترشح شیر کافی را بهانه قطع شیردهی می دانند، کاملا در اشتباهند.

چراکه در اکثر موارد، مشکل در عدم کفایت تولید و ترشح شیر نیست، بلکه این امر مربوط به عدم آشنایی از تکنیک های صحیح شیر دادن است. لذا به ویژه در مادران چاق؛ در مراحل اولیه شاید مکیدن شیر برای نوزاد سخت باشد و نباید از شیر دادن ناامید شده و برای آموختن تکنیک های صحیح شیر دادن حتما با پزشک متخصص زنان یا پزشک اطفال مشورت کنند. لذا توصیه اساسی آن است که از فرصت شیردادن نه تنها برای رشد کافی کودک تان، بلکه برای بازگشت به وزن طبیعی قبل از زایمان نهایت بهره را ببرید.

یکی از نکاتی که باعث نگرانی خیلی از مادران به ویژه آنان که که تجربه بارداری اول را دارند می شود آن است که اگر در دوران پس از زایمان رژیم غذایی شروع کنند قادر به شیر دادن کافی به نوزادشان نبوده یا به عبارتی کودک شان وزن نخواهد گرفت. لذا با توصیه آشنایان و دوستان شروع به پرخوری کرده، بدین بهانه که نوزاد سالمی داشته باشند.

در حالی که واقعیت آن است، شما حتی اگر دچار افزایش وزن بی رویه در دوران بارداری نباشید، برای کافی بودن ترشح شیر نیاز به خوردن خیلی از مواد غذایی در دوران شیردهی نخواهید داشت.

 

● دلایل مهم چاقی دردوران شیردهی

 

از علل مهم چاقی دردوران شیردهی یکی عدم تحرک و دیگری همین تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است. توصیه های زیر برای بازگشت شما به وزن طبیعی در هنگام شیردهی مهم است:

۱) از چاقی و افزایش وزن بی رویه ناشی از بارداری خود نهراسید. هیچ هنگام، حتی پس از افزایش وزن زیاد که در دوران بارداری به دلیل روش ناصحیح تغذیه برای شما ایجاد شده است، برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی و بیماری های متابولیک دیر نخواهد بود. علاوه بر این، توصیه اکید متخصصان آن است که قبل از آنکه قصد بارداری مجدد داشته باشید، حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانید.

۲) شما می توانید پس از ماه اول شیردهی تلاش برای بازگشت به وزن طبیعی خود را شروع کنید. البته نیازهای تغذیه ای شما در این دوران با زمان های دیگر عمر متفاوت است. از طرف دیگر، سرعت کاهش وزن شما با حالات معمولی قطعا متفاوت خواهد بود.

 

مطالعات معتبر علمی اخیر حاکی از آن است که کاهش وزن، نیم کیلوگرم در هفته در بین هفته های ۴ تا ۱۴ پس از بارداری حتی در مادرانی که نوزادشان فقط از شیر آنان تغذیه می کند باعث کاهش ترشح شیر و نیز کمبود رشد نوزادان نمی شود. به شرطی که رژیم آنان منطقی تنظیم شود. لذا تنظیم انرژی و ریزمغذی های لازم و نیز رژیم غذایی مطلوب در دوران شیردهی باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *