جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



توصیه هایی برای وعده سحری مفید

توصیه هایی برای وعده سحری مفید

  • روزه داران باتوجه واقع شدن ماه رمضان در ساعات طولانی روز، بهتر است در وعده افطاری غذای سهل الهضم استفاده کرده و غذای کندهضم را به وعده سحری منتقل کنند.

 

دکترحامد پورآرام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بسیاری از هموطنان به خصوص نوجوانان با خوردن شام قبل از خواب، از صرف سحری امتناع می کنند که این کار می تواند به آنها آسیب جسمی برساند.
وی همچنین توصیه کرد که از مصرف زیاد قند های ساده مانند انواع شیرینی جات بخصوص در هنگام سحر اجتناب کنند، زیرا افت قندخون، کاهش توانایی یادگیری و ضعف جسمی از مهمترین پیامدهای استفاده زیاد از قندهای ساده و شیرینی جات است.
پورآرام، استفاده از همه گروه های غذایی توسط نوجوانان را ضروری دانست و گفت: این افراد باید از پنج گروه غذایی شامل نان و غلات، میوه جات، سبزی جات، پروتیین ها مانند گوشت، ماهی و حبوبات و گروه لبنیات مانند شیر و ماست از زمان افطار تا سحر بهره مند شوند.
این متخصص تغذیه بیان کرد: موز و خرما از جمله مواد غذایی هستند که هم انرژی خوبی دارند و هم از موادمغذی مناسبی بهره مند هستند و روزه داران باید در برنامه غذایی خود از این میوه ها استفاده کنند. مصرف سه تا پنج عدد خرما در وعده های افطار و سحر و یک عدد موز بعد از افطار و سحر به این افراد توصیه می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مصرف زیاد تنقلات بعد از افطار تا سحر توصیه نمی شود، این خوراکی ها ضمن افزایش تشنگی در طول روز، سبب احساس پری معده شده و تمایل به صرف غذای کامل را در وعده سحر کاهش می دهند.
وی با اشاره به اینکه اگر والدین نگران وضعیت تغذیه فرزندان خود در ماه مبارک رمضان هستند، بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنند، گفت: در صورت لزوم برای این افراد می توان از انواع مکمل ها نیز متناسب با سن فرزندان و طبق نظر متخصص تغذیه استفاده کنند.
پورآرام اظهار کرد: روزه داران باتوجه واقع شدن ماه رمضان در ساعات طولانی روز، بهتر است در وعده افطاری غذای سهل الهضم استفاده کرده و غذای کندهضم را به وعده سحری منتقل کنند.
وی، کم کردن مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزی بین افطار تا سحر و کاهش مصرف مواد پرپروتئین در سحری را از اقدامات مناسب برای جلوگیری از تشنگی اعلام کرد.
متخصص تغذیه با اشاره به این که مصرف انواع کباب در وعده سحری توصیه نمی شود، افزود: مصرف انواع خورش و پلوهای مخلوط مانند لوبیا و شوید باقالی در این وعده مناسب تر است.
پورآرام، خوردن سالاد و سبزی در وعده سحری را در کاهش تشنگی موثر دانست و گفت: باتوجه به طولانی بودن روزها در ایام روزه داری طولانی، تشنگی حادث می شود اما با رعایت این نکات، می توان از شدت آن کاست.
متخصص تغذیه همچنین با اشاره به این که روزه داری با درس خواندن منافات ندارد، گفت: تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان این روزها در حال مطالعه برای امتحان هستند که بهتر است درس خواندن را بلافاصله بعد از سحر و از صبح زود شروع کنند. صبح زود تا ظهر بهترین زمان برای درس خواندن است.
وی به والدین توصیه کرد که فرزندان خود را قبل از سن تکلیف زمان سحری بیدار کنند تا آنان، آرام آرام با شرایط روزه داری آشنا شده و آماده روزه گرفتن شوند.

 

منبع : ایرنا

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید