جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



توصیه هایی برای افرادی که پرخوری می کنند

he3830

  • اگر فکر ‌می‌کنید در خوردن غذا زیاده‎‌روی کرده‌اید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. با این کار، نه تنها غذای خود را هضم می‌کنید، بلکه به لحاظ روحی و روانی نیز سبک می‌شوید.

 

این اتفاق برای هر کسی می‌افتد؛ بنابراین، به جای اینکه به انکار صورت مسئله بپردازید، بهتر است روش‌های کنترل آسیب را یاد بگیرید! اگر می‌خواهید از قبل مانع از بروز مشکلات احتمالی شوید، کافی است این ۱۵ نکته را یاد گرفته و دنبال کنید.
۱. وضعیت را بدتر نکنید
قانون شماره یک این است که دیگر هرگز پرخوری نکنید. بسیاری از افراد علی‌رغم اینکه می‌فهمند پرخوری کرده‌اند، همچنان به خوردن ادامه می‌دهند. اگر می‌خواهید وضعیت پیش‌رو را مدیریت کنید، باید بدانید که کنترل یک روز پرخوری بسیار آسان‌تر از این است که چندین بار در ماه به این امر فکر کنید.
۲. از اشتباهتان بگذرید
بهترین کاری که می‌توانید پس از پرخوری انجام دهید این است که بی‌خیال باشید و اینطور فکر نکنید که همه چیز را خراب کرده‌اید. بهتر است این را بپذیرید که انسانید و سعی کنید در وعده بعدی کمتر بخورید. برای این کار، باید تمرکز بیشتری روی غذاهای پروتئینی و سرشار از فیبر داشته باشید.

 
۳.پیاده‌روی کنید
اگر فکر ‌می‌کنید در خوردن غذا زیاده‎‌روی کرده‌اید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. با این کار، نه تنها غذای خود را هضم می‌کنید، بلکه به لحاظ روحی و روانی نیز سبک می‌شوید. هضم سریع غذا به بهبود سطح قند خون نیز کمک می‌کند. اگر پس از پرخوری یک جا بنشینید و منتظر هضم غذا باشید، وزن اضافه خواهید کرد. فعالیت بدنی پس از پرخوری باعث می‌شود که قند دریافتی به سرعت مصرف شده و در بدن ذخیره نشود.

 

۴. روی آینده سرمایه‌گذاری کنید
اگر بشقاب کوچک ندارید، بهتر است یکی بخرید تا در آینده به مشکل بر نخورید. به گفته محققان، اگر در بشقاب‌های کوچک غذا بخورید، هرگز پرخوری نخواهید کرد. همچنین اگر رنگ غذای شما با بشقاب در تضاد کامل باشد، میل کمتری به غذا خواهید داشت. بنابراین، اگر پاستا با سس گوجه‌فرنگی را در یک بشقاب آبی رنگ بخورید، میل کمتری به خوردن پاستا خواهید داشت.
۵. سرکه سیب را فراموش نکنید
نیکی اوستروور، متخصص تغذیه و صاحب بنیاد تغذیه NAO، معتقد است نوشیدن ترکیب یک فنجان آب با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بسیار مفید خواهد بود. به گفته او، سرکه سیب به هضم غذا کمک می‌کند و باعث پاکسازی کبد می‌شود؛ پروبیوتیک‌های موجود در سرکه سیب نیز موجب بهبود عملکرد روده‌ها خواهد شد.
۶. نعناع را امتحان کنید
مصرف نعناع نیز پس از پرخوری موثر خواهد بود. شما می‌توانید دو قطره روغن نعناع را در یک لیوان آب حل کنید. این نوشیدنی به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین می‌توانید چند قطره نعناع به شقیقه‌هایتان بمالید تا احساس سردرد و خستگی کمتری داشته باشید.

 
۷. برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی
به جای اینکه حسرت گذشته را بخورید، بهتر است در مسیر آینده فعال باشید. کافی است چند دقیقه وقت بگذارید و برنامه غذایی هفتگی خود را تنظیم کنید. سپس، می‌توانید لیست خریدتان را بر اساس غذاهای انتخابی‌تان بنویسید. سعی کنید بیشتر روی مواد غذایی تازه و حاوی فیبر تمرکز کنید. سوپ یک گزینه عالی برای مصرف کالری کمتر است که شما را سیر نگه می‌دارد. سوپ سبزیجات و سوپ مرغ دو گزینه فوق‌العاده خوشمزه‌اند. سوپ مثل یک بمب است و سرعت چربی‌سوزی را در بدن چند برابر افزایش می‌دهد.

 
۸. فعالیت بیشتری داشته باشید
روز بعد از پرخوری، دیگر نباید سراغ غذاهای فرآوری شده بروید. غذاهای فرآوری ‌شده شما را در معرض پرخوری قرار می‌دهند. از آنجایی که این غذاها اصلاح‌شده هستند، بدن برای پردازش و هضم آنها به کار زیادی نیاز ندارد. آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی سدیم و قند هستند که مغز شما را برای خوردن غذای بیشتر گول می‌زنند.

 
۹. تمرینات هوازی داشته باشید
اگر نمی‌توانید از پرخوری بپرهیزید، بهتر است در کلاس‌های ورزشی مربوط به تمرینات قلبی عروقی ثبت نام کنید تا تحرک بیشتری داشته باشید. شرکت در کلاس‌های ایروبیک یا هر کلاسی که فعالیت بدنی شما را بالا ببرد، باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن شده و انگیزه شما را برای انجام امور مثبت در طول روز افزایش خواهد داد. واقع‌بین باشید: پس از پرخوری، احساس افسردگی جسمی و روحی خواهید داشت، بنابراین بهتر است به موسیقی پناه ببرید و کمی عرق بریزید تا پرخوری شب گذشته جبران شود.

 
۱۰. مدیتیشن کنید
فعال بودن کار خوبی است، اما متخصصان معتقدند که افزایش تمرکز درونی از طریق مدیتیشن موثرتر واقع خواهد شد. کسب آرامش از طریق مدیتیشن کمک می‌کند که از شر استرس و نگرانی‌های درونی خود رها شوید و دیگر احساس شرم، گناه و یا پشیمانی نکنید. مدیتیشن از بروز مشکلات مشابه در آینده نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.
۱۱. زردچوبه را امتحان کنید
زردچوبه یک ادویه ضد التهاب است که خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی نیز دارد. کورکومین موجود در زردچوبه با التهاب ناشی از پرخوری مقابله کرده و سلامت مغز شما را بهبود می‌بخشد. برای بهره‌مندی از خواص زردچوبه، می‌توانید این ادویه را با آب داغ و لیمو ترکیب کرده و بنوشید.

 

منبع : الو دکتر

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید