افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تقویت مغز با این ویتامین ها

  • اسید فولیک به ترکیب های مختلفی که با عنوان فولات شناخته شده هستند اطلاق می شود و می توان ان را با مصرف خوراکی های مختلف همچون اسفناج و عدس تامین کرد. نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در کبد وجود دارد به همین دلیل نارسایی کبدی به کمبود چندین ویتامین کلیدی B منجر می شود

 

مغز انسان مهم ترین اعضا/ئ بدن انسان به حساب می آید چرا که وظیفه فرمان دادن به تمام قسمت های بدن را بر عهده دارد.برای عملکرد درست مغز نیاز است مواد مغذی و معدنی لازم را مغز دریافت کند.افزایش دریافت مواد مغذی و معدنی توسط مغز تاثیر مثبتی بر افزایش قدرت یادگیری و قدرت حافظه در مغز می گذارد.از این رو توجه به سلامت تغذیه مغز را نباید نادیده گرفت.

مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای سلامت مغز اشاره شده است :
تبامین ( ویتامینB۱ ) :
ویتامین های گروه B به طور خاص برای حفظ سلامت مغز حائز اهمیت هستند.تیامین یکی از چندین نوع ویتامین B است که به وفور در مغز و بافت های عصبی وجود دارد. این ویتامین در انتقال تکانه های عصبی نقش دارد.علاوه بر این کمبود شدید این نوع ویتامین می تواند به سندرم (کورساکوف)یعنی نوعی اختلال حافظه مزمن که در مصرف کنندگان مواد الکلی و مبتلایان به بیماری هایی از قبیل ایدز مشاهده می شود منجر شود.

اسید فولیک ( B ۹ ) :
اسید فولیک به ترکیب های مختلفی که با عنوان فولات شناخته شده هستند اطلاق می شود و می توان ان را با مصرف خوراکی های مختلف همچون اسفناج و عدس تامین کرد. نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در کبد وجود دارد به همین دلیل نارسایی کبدی به کمبود چندین ویتامین کلیدی B منجر می شود. اسید فولیکهمچنین در ترکیب امینو اسید ها و تشکیل بافت عصبی نقش مهمی دارد. سوخت و ساز اسید فولیک به شدت به ذخیره دیگر ویتامین های گروه B بستگی دارد. همچنین کمبود این ویتامین و دیگر ویتامین های B مشکلات مرتبط با رشد را در کودکان به دنبال دارد.

اسید اسکوربیک ( ویتامین C ) :
بیشترین انباشت این ویتامین ضروری در مغز یافت می شود. همچنین می توان میزان بالایی از این انتی اکسیدان را از انواع مرکبات و سبزیجات سبز دریافت کرد. ویتامین C در ترکیب پیام رسان های عصبی دوپامین حائز اهمیت است.همچنین مغز را در برابر فشارهای اکسیداتیو حفظ می کند. همچنین از انجایی که این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود ضرورت دارد با خوردن مواد غذایی حاوی ان نیاز بدن را تامین کرد.

کلسیم :
کلسیم از جمله مواد معدنی مهم برای حفظ سلامت و فعالیت مغز است. همچنین به عنوان پیام رسان های سلول عصصبی نقش کلیدی بازی می کند. علاوه بر این پیام رسانی عصبی را تنظیم کرده و تحریک پذیری عصبی را کنترل می کند. پایین بودن سطح این ماده مغذی معمولا به ندرت اتفاق می افتد زیرا بدن ذخیره قابل توجهی از ان را در استخوان ها داراست اما برخی انواع داروها سطح کلسیم را کاهش داده و این وضعیت به مشکلات جسمی متعددی منجر می شود.

منیزیم :
این ماده مغذی برای تبدیل بسیاری از انواع ویتامین B به نوع فعال ان حائز اهمیت است. به بیان دیگر مصرف هر مکمل ویتامین به خودی خود بدون مصرف منیزیم بیهوده است.همچنین منیزیم موجود در غشای سلولی برای اتصال تکانه ها ضرورت دارد علاوه بر این وجود مقدار کافی منیزیم و کلسیم در بدن از تحریک پذیری سیستم عصبی جلوگیری می کند.

روی :
محققان نمی دانند روی در حفظ سلامت مغز چه نقشی بازی می کند اما کمبود ان با نارسایی های مختلف عصب شناختی روانی همراه است.

 

منبع: دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *