افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تغییر رفتار غذایی به بهانه‌ پاسداشت زمین

تغییر در عادات غذایی به مناسبت روز زمین

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ در تقویم میلادی بیست و دوم ماه آوریل  را به بهانه‌ پاسداشت زمین و موجودات زنده آن روز جهانی زمین نامیدند. در سال ۱۹۶۹، زمانی که کنفرانس یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در سن‌‌فرانسیسکو برگزار می‌شد، جان مک‌کونل فعال صلح پیشنهاد اختصاص دادن روزی برای قدردانی از زمین و مفهوم صلح را مطرح کرد. بنابر این تصمیم، اولین روز بهار در نیم‌کره شمالی یعنی بیست و یکم ماه مارچ روز زمین نامیده شد. تقریبا یک ماه بعد از این تاریخ، گیلورد نلسون، سناتور آمریکایی روز دیگری یعنی بیست و دوم آوریل سال ۱۹۷۰ را نیز روز زمین معرفی کرد. در سال جاری یعنی سال ۲۰۱۸، شبکه روز زمین (EDN) با موضوع «پایان دادن به آلودگی مواد پلاستیکی» به استقبال این روز رفته است.

به طور کلی روز زمین اختصاص به حفاظت از محیط زیست، آب و هوا، خاک و آب دارد. یادآوری این روز قصد دارد به ما تلنگری بزند تا نسبت به آینده فعالیت‌های خود روی زمین و تاثیر آن‌ها بر محیط زیست آگاه بوده و در صدد حفظ آن برای خود و نسل‌های آینده قرار گیریم. هر روز که می‌گذرد شاهد تاکید رسانه‌ها بر تغییرات گسترده در آب و هوا، پایداری مشکوک و تخصیص منابع نابرابر هستیم. هرچه می‌گذرد آمار و ارقامی که از این تغییرات به دست می‌آیند ترسناک‌تر می‌شوند، بنابراین برای جبران آسیب‌هایی که ما به مادر زمین وارد کرده‌ایم نیازمند اعمال تغییراتی اساسی هستیم، چرا که بسیاری از مواد غذایی مصرفی و عادت‌های غذایی ما نیازمند اصلاح فوری هستند. به مناسبت روز زمین، می‌خواهیم درمورد برخی از این اصول بیشتر حرف بزنیم.

نکاتی در مورد تغییر عادات غذایی به مناسبت روز زمین

از بسته‌بندی‌های پلاستیکی کم‌تر استفاده کنید

همانطور که گفتیم موضوع روز جهانی زمین پاک در سال ۲۰۱۸ اختصاص به آلودگی‌ ناشی از مواد پلاستیکی دارد. تجزیه و از بین رفتن پلاستیک نسبت به سایر مواد نیازمند گذشت بیشترین زمان است چرا که پلاستیک از مواد شیمیایی بسیار قوی تشکیل شده است و می‌تواند خاک اطراف را از این مواد شیمیایی آسیب‌زننده اشباع کند، وارد بستر آب‌های زیرزمینی شود و منابع آبی را آلوده کند. همین امسال باید تصمیم بگیریم که وابستگی خود را به پلاستیک کاهش دهیم. منظور ما کیسه‌ها و پلاستیک‌های بی‌ارزشی هستند که با آن‌ها ظروف پلاستیکی می‌سازند. در عوض می‌توانید از ظروف کاغذی و ظروف قابل بازیافت استیل استفاده کنید. برای حمل میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال و سبزیجات، استفاده از کیسه‌های توری جایگزین خوبی است برای کیسه‌های پلاستیکی. هنگامی که قصد خرید سبزیجات دارید همراه خود کیسه‌های پارچه‌ای داشته باشید و از جمع‌آوری کیسه پلاستیکی خودداری کنید.

در مصرف آب صرفه جویی کنید

خب همه ما می دانیم که ۷۰% از زمین را آب تشکیل می‌دهد، پس این همه سر و صدا برای ذخیره آن به چه دلیل است؟ به این علت که منابع آبی تازه و تمیز محدود هستند و نوشیدن یا به کار گرفتن آب شور و نمکی ممکن نیست. از نوشیدن بگیرید تا آشپزی و نظافت، آب یکی از عوامل مهم در بقای زندگی روی زمین است. آب وظایف مهمی به عهده دارد. وجود آب برای گرداندن عملکردهای ضروری بدن واجب است، به دستگاه گوارش کمک می‌کند، مواد غذایی و اکسیژن را به سلول‌ها می‌رساند، از یبوست جلوگیری می‌کند، تعادل الکترولیت (سودیوم) بدن را حفظ می‌کند و … . شما وظیفه دارید نقش خود را نسبت به حفظ این ماده کیمیا به درستی ایفا کنید. هنگام آشپزی مراقب باشید آب از شیر چکه نکند. در فعالیت‌های مربوط به برداشت آب زیر زمینی مشارکت کنید و برای ذخیره و نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنید.

محصولات ارگانیک، تازه و محلی بخرید

به جای رفتن به سوپرمارکت، سبزیجات و میوه‌جات مورد نیازتان را از مزارع ارگانیک محلی تامین کنید. خرید کردن از محصولات تازه و محلی نه تنها از خطرات آفت‌کش‌ها جلوگیری می کند، بلکه محصولات محلی و ارگانیک از لحاظ ارزش غذایی نیز غنی‌تر هستند.

از هدر دادن مواد غذایی جلوگیری کنید

غذا ماهیتی با ارزش دارد. میلیون‌ها انسان در سرتاسر جهان از لذت خوردن حتی یک وعده غذای مناسب در طول روز محروم‌ هستند. این در حالی است که ضایعات غذا در رستوران‌ها، هتل‌ها و حتی منازل آمار ترسناکی دارد. فراموش نکنید که جشن ازدواج های بزرگ و شاهانه هدر رفتن مواد غذایی بسیاری را به دنبال داشته و دارند. طبق آمار به دست آمده در سال ۲۰۱۲ در آمریکا، مواد غذایی به ارزش هفتاد و دو میلیون دلار تقریبا در یک فصل از جشن‌های ازدواج به هدر رفته‌اند.

در آشپزخانه خود یک باغچه کوچک داشته باشید

کاشت گیاه و رسیدگی به آن‌ها در آشپزخانه آنقدرها که فکر می‌کنید کار سختی نیست. در واقع، این کار یکی از بهترین روش‌ها برای مهربانی با مادر زمین و خودتان است. تنها چیزی که نیاز دارید فضای خالی کوچکی در خانه است مثل یک بالکن، حیاط خلوت یا جعبه گل پشت پنجره و داشتن ابزار ضروری برای شروع کار. وقتی دستتان راه افتاد، خواهید دید که به چه راحتی می‌توانید گوجه فرنگی، سبزیجات، لیمو، فلفل و …را بدون آفت‌کش‌ها و آلاینده‌ها در خانه بکارید، برداشت کنید و شاهد تغییراتی که در زندگی شما به وجود می‌آید باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *