افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تصویه هوای خانه با نگهداری برخی از گیاهان خاص

گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا را بشناسیم!

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ گیاهان خانگی را میتوان به عنوان تصفیه کننده هوا در منزل نام بردن، در این روزها که آسمان آبی رنگ جای خود را به آسمانی تیره و خاکستری داده است گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا یک راه حل آسان و مقرون به صرفه هستند که میتوانند هوای آلوده و مواد شیمیایی داخل خانه را جذب نمایند و دی اکسید کربن موجود در فضا را به اکسیژن تبدیل نمایند.

هوا یکی از پنج عنصر اساسی برای ادامه حیات ما انسان هاست، همه ما روزانه نزدیک به ۲۲۰۰۰ بار نفس میکشیم که تقریبا معادل ۱۵ کیلوگرم هوا در روز است. انسانها توانایی تحمل گرسنگی و تشنگی را حتی تا چند روز دارند اما بدون هوا زندگی ممکن نیست.

در روزهایی که به جای آسمان صاف شهر، شاهد آسمانی غبارآلود هستیم، میزان پرخاشگری، استرس، عصبانیت، زودرنجی ما بالاتر رفته و در ایجاد اختلالات روانی و مشکلات جسمی نیز تاثیرات چشمگیری دارد.

آلودگی هوا فقط منحصر به هوای خارج از خانه نیست، زمانیکه میزان آلاینده های خطرناک موجود در هوا زیاد باشد و شاخص آلودگی از مرز ناسالم بالاتر رود، آلودگی به داخل خانه نیز سرایت کرده و سلامت را بشدت تهدید میکند. اما سوال اینجاست که برای سالم نگه داشتن هوای خانه چه باید کرد؟

همه ما در گوشه کنار خانه از گل و گیاه برای زیبایی دکوراسیون استفاده میکنیم گیاهان خانگی سمبل زیبایی بوده، بر سلامت جسمی و روحی افراد تاثیر مثبت میگذارند به شکلی که سطح استرس و اضطراب را کاهش داده و آرامش در فضا ایجاد می کنند.

گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا

۱ ) آلوئه ورا :

آلوئه ورا، یکی از گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا معرفی می شود. آلوئه ورا به راحتی قابل تکثیر بوده و جز آن دسته گیاهانی ست که بسیار سریع و آسان میتوان آن را در فضای منزل قرار داد و بدون آنکه نیازی به توجه ویژه و آبیاری مکرر داشته باشد رشد می کند. این گیاه توسط مصریان لقب ” گیاه جاودانگی ” گرفته است.

آلوئه ورا از جمله گیاهان معجزه گر که علاوه بر فوایدی که در درمان سوختگی، سلامت پوست، رفع مشکلات گوارشی از جمله زخم معده دارد به طرز معجزه آسایی آلودگی هوا بخصوص سمومی که در مواد شوینده وجود دارد را جذب می نماید، آلوئه ورا در طول شب به طور کامل اکسیژن آزاد می کند و با تمام گازهای موجود در هوای منزل مبارزه کرده، هوا را تمیز نگه می دارد.

۲ ) آگلونما :

آگلونما یا نخشید، گیاهی ست همیشه سبز و پایا که در نقاطی کم نور خانه که هیچ گیاهی رشد نمیکند به خوبی رشد خواهد کرد. از مهمترین ویژگی های این گیاه اینست که در کمترین زمان می تواند حدود ۹۰% از سموم موجود در فضای خانه را از بین می برد بنابراین جز گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا در زمان های آلوده است.

۳ ) گیاه عنکبوتی :

گیاه عنکبوتی را با نام علمی Chlorophytum Comosum می شناسند و جز مجموعه گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا است که رشد سریع دارد، و میتواند در عرض ۱۲ روز  سموم داخل خانه از جمله فرمالدئید و بنزن را از بین ببرد. وجود این گیاه در منازل بخصوص برای افرادی که به گرد و غبار آلرژی دارند بسیار موثر است.

۴ ) اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی ست که این روزها به دلیل خواص بسیار زیادی از جمله، کاهش استرس، فشارخون، و تنظیم خواب بر سر زبان هاست. خیلیها این گیاه را با گل های بنفش می شناسند. اگر بخواهیم به خواص این گیاه موردی را اضافه کنیم تصفیه کننده هوا گزینه مناسبی است.

اسطوخودوس از مجموع گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا است که به دلیل داشتن گل های خوشبو و مطبوع، فضایی به دور از سموم و هوای آلوده را در محیط منزل شما فراهم آورد.

۵ ) گل داوودی

گل های داوودی خوش رنگ و شادی بخش را میتوان برای زیبایی منزل در رنگ های مختلف تهیه کرد که تاثیر زیادی در ایجاد آرامش دارد.

گل های داوودی در طول شب تا ۸۵% اکسیژن در فضا رها میکنند که باعث تنفس راحتتر برای افراد داخل منزل می شود. استفاده از این گیاه برای افرادی که دارای آپنه ( خرخر با صدای بلند) یا آلرژی هستند توصیه می گردد.

دقت داشته باشید که این گیاه اگرچه به عنوان گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا شناخته می شود اما مستعد بیماری قارچی است و باید هنگام نگهداری و آبیاری از آن مراقب باشید.

۶ ) عشقه

شاخ و برگ‌های متراکم و به هم فشرده عشقه در جذب فرمالدئید نقش موثری دارد. این گیاه از طرف ناسا به‌عنوان یکی از  بهترین گیاهان خانگی تصفیه کننده هوای خانه معرفی شده است. وجود این گیاه در اتاق می‌تواند به عنوان یک عامل ضدآلرژی تلقی شود. پس از شش ساعت از آوردن این گیاه به یک اتاق آلوده، حدود ۶۰ درصد از قارچ‌ها و آلودگی‌های هوازی و معلق در هوا را جذب می‌کند و باعث می‌شود افرادی که به آلرژی‌های تنفسی دچار هستند در اتاق‌هایی که این گیاه در آن حضور دارد، بهتر زندگی کنند.

نکاتی در مورد انتخاب گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا :

  • در هنگام انتخاب گیاهان خانگی همیشه از نظر سمی و مضر بودن برای کودکان و فضای خانه اطمینان حاصل نمایید.
  • برای منزل خود یک مجموعه خوب از گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا که عطر و بوی خوبی نیز دارند انتخاب نمایید.
  • آبیاری صحیح، مراقبت و نگهداری از گیاهان خانگی را فراموش نکنید زیرا رسیدگی به آنها مانند رسیدگی به فیلترهای تصفیه کننده هوای خانه است.

از مهمترین عوارض آلودگی هوا تاثیرات زیان بار آن بر سلامت قلب و عروق، سیستم تنفسی، پوست و… است. سرب موجود در هوای آلوده علاوه بر آثار خطرناک بر سلامت جسم، سرطان و سقط جنین را نیز افزایش میدهد. علاوه برآن موجب اختلالات روانی و ایجاد سردردهای شدید و کم شدن قدرت حافظه می شود.

همه ما در برابر آلودگی هوا مسئول هستیم، باید از خودمان شروع کنیم و با انجام کارهای کوچک برای داشتن هوایی سالم گام برداریم.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *