افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تشخیص سلامت از روی رنگ زبان

تشخیص سلامت از روی رنگ زبان

  • پریدگی رنگ زبان می تواند از رنگ سفید تا خاکستری را شامل شود . معمولاً این تغییر رنگ در قسمت وسط زبان محسوس تر است و در طرفین آن به صورت شفاف در می آید . در این حالت زبان خشک است زیرا از میزان ترشح غدد بزاقی تا حد قابل توجهی کاسته می شود .

 

ممکن است  بعضی وقتها  متوجه شده اید که رنگ زبانتان فرق  کرده ، باید بگویم هر گونه تغییر در رنگ زبان علامت  مریضی می باشد و نشان میدهد که شما سالم نیستید . با ما باشید تا  دانسته های دقیق تری  در این زمینه بگوییم .در این باره چون دقیقا  نمی توانید دلیل تغییر رنگ زبان را حدس بزنید  توصیه میکنیم که اصلا خودتان اقدام به درمان نکنید

سفیدی ، پریدگی رنگ ، قرمزی  زبان و … همه و همه نمایانگر میزان سلامتی کودک است .

بی جهت نیست که پزشکان و متخصصین اطفال در معاینات خود اول زبان بیمار را می بینند .

طب سنتی نیز همیشه یک زبان مرطوب ، صورتی رنگ و کمی زبر را از علایم سلامتی بدن می دانسته است .

دکتر ماسیمو آگوستی ، رئیس بخش اطفال و نوزادان بیمارستان « وارزه » ایتالیا در این باره می گوید : ” امروزه ما نیز همین نظر را داریم”

علت تغییر رنگ زبان چیست و چه باید کرد ؟

پریدگی رنگ زبان می تواند از رنگ سفید تا خاکستری را شامل شود . معمولاً این تغییر رنگ در قسمت وسط زبان محسوس تر است و در طرفین آن به صورت شفاف در می آید . در این حالت زبان خشک است زیرا از میزان ترشح غدد بزاقی تا حد قابل توجهی کاسته می شود .

معمولاً این رنگ زبان بیشتر در اطفال بالای یک سال به چشم می خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و در پی آن ، هضمی کند و دشوار است . این بچه ها معمولاً روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی دهند .

در رژیم غذایی آنها از فیبر غذایی ( که در میوه ، سبزی  و غلات کامل موجود است ) به اندازه کافی استفاده نمی شود وعلت کم بودن ترشح غدد بزاقی آنها نیز ، کم بودن آب بدنشان است .

توصیه

فقط کافی است مراقب خورد و خوراک کودک باشید و عادات غذایی غلط را کنار بگذارید . رژیم غذایی او باید به طور متعادل از کربوهیدرات ها ( منابع اصلی آنها نان و ماکارونی است ) ، پروتئین ها ( در گوشت ، ماهی ، لبنیات و سایر فرآورده های حیوانی یافت می شود)، و چربی ها برخوردار باشد . این امر در صورتی ممکن است که در رژیم غذایی او به تنوع غذایی اهمیت لازم داده شود .

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات ، که سرشار از فیبر (برای تنظیم اعمال روده) و آب (جهت تنظیم آب بافت های بدن ) هستند در مورد چنین کودکانی بسیار مهم است و باعث رفع مشکل آنها می شود .

رنگ سرخ زبان نشانه چیست ؟

در این حالت ممکن است دانه های ریز روی زبان نیز متورم شده و آن را شبیه توت فرنگی کنند . البته عکس این وضعیت نیز پیش می آید، یعنی زبان به رنگ سفید در آمده و دانه های ریز قرمز رنگی روی آن ظاهر می شوند . معمولاً در چنین مواقعی تب کودک نیز بالاست و حتی ممکن است به ۴۰ درجه برسد، علت آن چیست ؟

باکتری معروفی به نام استرپتوکوک عامل چنین تغییری در سطح زبان است . این میکروب عامل بیماری مخملک ( بعد از سن سه سالگی ) و عفونت های دیگری مانند ورم حنجره نیز می باشد که در هر دو مورد نقاط سرخ رنگی بر روی زبان کودک ظاهر می شوند . در صورت ابتلا به مخملک ، رنگ قرمز زبان تنها زمانی به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت که این بیماری درمان شود . در این صورت به علت تب ، باید غذاهای سبک و آب فراوان به کودک داده شود تا کمبود مایعاتی که در اثر عرق کردن از بدن خارج می شوند ، جبران گردد. اگر طفل به ورم حنجره مبتلا شده باشد ، پزشک درمان ساده تری نسبت به مخملک تجویز خواهد کرد و مشکل به سادگی رفع می شود .

علت بروز لکه های رنگی روی زبان چیست ؟

گاه لکه های سفید رنگی که بی شباهت به گلبرگ های کوچک نیستند ، تمام سطح زبان و حتی سایر قسمت های داخلی دهان کودک را می پوشانند .

در اغلب موارد مادر فکر می کند این لکه ها باقیمانده شیری است که نوزاد برگردانده است . اما موفق به تمیز کردن آنـــــــان نمی شود . در واقع این لکه ها مربوط به برفک دهان است که معمولاً در نخستین ماه های زندگی نوزاد بسیار رایج است.

علت آن نوعی قارچ است

برفک نوعی عفونت است که عامل آن قارچی به نام کاندیدا ( CANDIDA) می باشد . این قارچ معمولاً بدون آنکه هیچ گونه آسیبی به بدن وارد کند ، بر روی مخاط داخل بدن زندگی می کند . اما در صورت عدم رعایت بهداشت توسط مادر و یا وجود عفونت رحمی ، به طور غیر طبیعی تکثیر یافته و به هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود .

پزشک متخصص با تجویز محلول های مناسب و کاملاً مؤثر، این مشکل نوزاد را رفع می کند .

با رعایت بهداشت می توان پیشگیری کرد

از آنجایی که کودکان زیر سه سال همه چیز را به دهان می برند ، تمیزی اشیایی که در دست می گیرند از اهمیت بسیاری برخوردار است ، چرا که از طریق آنها میکروب ها وارد دهان کودک می شوند .

اسباب بازی های پلاستیکی را در محلول های ضد عفونی کننده مخصوص که معمولاً جهت ضد عفونی کردن پستانک و شیشه شیر کودکان مورد استفاده قرار می گیرند ، ضد عفونی کنید .

اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند ، شستشوی مرتب نوک پستان ها را فراموش نکنید .

علت لکه قهوه ای رنگ روی زبان چیست ؟

در موارد بسیار نادری ، پس از مصرف آنتی بیوتیک لکه قهوه ای رنگ تیره ای که گاه متمایل به سیاه نیز هست ، به فرم مثلث در نوک زبان کودک ظاهر می شود و هیچگونه دردی ندارد .

اغلب مادران با مشاهده چنین لکه هایی شدیداً نگران می شوند . اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و همانطور که قبلاً اشاره شد این لکه ها ممکن است در پی مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها ظاهر شوند و معمولاً تا چند هفته نیز باقی می مانند . درمان خاصی برای آن وجود ندارد و کافی است مصرف آنتی بیوتیک قطع شود . شستشوی مرتب دهان کودک به رفـع سریع تر آن کمک خواهد کرد .

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *