افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ترشحات چشم راهی برای تشخیص برخی بیماری ها

image_13950713718329

  • بیدار شدن از خواب باکمی قی در چشم جای نگرانی ندارد اما اگر خیلی خشک یا آزاردهنده باشد احتمال دارد که به التهاب پلک چشم (که به قی خشک‌ روی پلک‌ها منجر می شود) یا آلرژی مبتلا شده باشید

ترشحات چشم بخشی از سیستم دفاعی بدن و درواقع یک علامت هشداردهنده است. ترشحات زردرنگ در گوشه داخلی چشم (قی چشم) به‌خودی‌خود به چشم آسیب نمی‌رساند بلکه علامتی هشداردهنده درباره بیماری‌های چشمی است.

قی کردن چشم که معمولاً با خارش‌ و سوزش‌ و ترشحات‌ غلیظ همراه است، ممکن است قشری‌ روی‌ چشم‌ بسازد که هنگام بیدار شدن، مانع‌ باز شدن‌ چشم شود. درصورتی‌که ترشحات گوشه چشم کم باشد مشکل خاصی نیست. اما تغییر در رنگ، غلظت یا مقدار آن می‌تواند نشانه یک مسئله جدی‌تر باشد.

بیماری‌هایی که می‌توان از طریق ترشحات چشم به آن پی برد و نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد اشاره شده است:
قی خشک:
بیدار شدن از خواب باکمی قی در چشم جای نگرانی ندارد اما اگر خیلی خشک یا آزاردهنده باشد احتمال دارد که به التهاب پلک چشم (که به قی خشک‌ روی پلک‌ها منجر می شود) یا آلرژی مبتلا شده باشید. در فصل حساسیت ، امکان دارد چشم بیشتر از معمول آب‌ریزش داشته باشد که به پلک‌ها می‌چسبد یا این‌ که باعث التهاب و ترشح خشک چشم می شود.
ترشحات کدر:
ترشحات زرد، سبز یا سفید می‌تواند نشانه التهاب ملتحمه چشم باشد به ویژه اگر چشم قرمز و دچار خارش شده باشد. دو نوع التهاب ملتحمه چشم وجود دارد باکتریایی و ویروسی. اگرچه هر دو واگیر داراست، اما نوع ویروسی به ‌راحتی پخش می‌شود حتی با دست دادن. در صورت ابتلا به نوع ویروسی، با یک‌ چشم قرمز و آزرده از خواب بیدار می‌شوید و طی یک یا دو روز هر دو چشم قرمز می‌شود. معمولاً نوع باکتریایی در یک‌ چشم بروز می‌کند. گل‌ مژه نیز می‌تواند ترشح زردرنگ و ناراحتی ایجاد کند.
اشک ریزی:
اشک ریزی می‌تواند یک واکنش ساده در پی حساسیت یا واکنش به سرما باشد اما آبریزش شدید می‌تواند از علایم خشکی چشم باشد. هنگامی‌که به ‌طور طبیعی اشک کافی برای مرطوب کردن چشم تولید نشود، چشم آزرده می شود و این امر باعث می‌شود غدد چشمی، اشک زیادی تولید کند.
ترشحات غلیظ و چسبناک:
انسداد مجرای اشکی مانع از تخلیه طبیعی اشک می شود و به تولید ترشح غلیظ و چسبناک چشم می انجامد.
*هنگام استفاده از لنز دچار ترشح می‌شوید:
در افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، خطر بروز عفونت بالا می‌رود. در صورت ترشح همراه با درد یا تغییر در دید هنگام استفاده از لنز، آن را علامت هشدار برای عفونت چشم بدانید. در این مواقع هر چه زود تر لنز را از چشم خارج و به چشم پزشک مراجعه کنید.
ترشح جلوی دید را می‌گیرد:
در این‌ موارد فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا زخم قرنیه نوعی عفونت آبسه مانند ترشح می‌کند که جلوی دید را می گیرد.
همیشه ترشح دارید:
اگر همیشه ترشح چشم دارید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید زیرا این‌ یک امر طبیعی نیست.
چسبیدن محکم چشم به هم:
علاوه بر بی‌خوابی این حالت می‌تواند به دلیل التهاب ملتحمه چشم نیز باشد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *