جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



تامین آب بدن در ایام روزه داری

تامین آب بدن در ایام روزه داری

  • آب بهترین گزینه برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان است حال اینکه اگر در شهرهای جنوبی کشور مثل بوشهر زندگی می کنید به دلیل گرمای زیاد هوا، اهمیت این موضوع دوچندان می شود.

 

 

به طور کلی حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد بدن انسان از آب ساخته شده است و روزانه برای تامین آب مورد نیاز بدن حداقل ۸ لیوان آب باید مصرف شود.

حال چنانچه فعالت بدنی زیادی به واسطه کار، ورزش داشته باشیم و یا اینکه به خاطر گرمای هوا و یا روزه بودن در ماه مبارک رمضان بیشتر عرق کنیم که باعث هدر رفتن آب موجود در بدن انسان شود باید آب بیشتری مصرف شود تا این کاستی برطرف و آب مورد نیاز بدن تامین شود.

آب بهترین گزینه برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان است حال اینکه اگر در شهرهای جنوبی کشور مثل بوشهر زندگی می کنید به دلیل گرمای زیاد هوا، اهمیت این موضوع دوچندان می شود.

باور غلطی که هنگام افطار برخی روزه داران انجام می دهند این است که برای رفع تشنگی از آب خنک و بعضا همراه با یخ استفاده می کنند اما مصرف آب خنک به هنگام افطار نمی‌تواند تشنگی شما را برطرف کند زیرا باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض گردد و سوءهاضمه ایجاد شود به همین خاطر بهتر است از آبی استفاده شود که در دمای اتاق قرار گرفته است.

می توان با فاصله یک ساعته بعد از افطار ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب مصرف کرد اما نکته قابل توجه این است که نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر باعث از دست رفتن سریع‌تر آب بدن می‌شوند و باید از مصرف این مایعات خودداری شود.

همان طور که گفته شد با فاصله یک ساعته بعد از افطار ۸ لیوان آب و مایعات خنک استفاده شود و نباید نوشیدن و تامین آب بدن را به دقیقه ۹۰ یعنی هنگام سحر موکول شود چرا که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، و در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین شود.

هنگام سحر باید از خوردن غذاهایی که موجب افزایش احساس تشنگی می‌شود اجتناب کنید و غذاهای ساده‌ای که به بهبود این حس کمک می‌کند اصتفاده کرد.

در ارتباط با خوراکی هایی که هنگام سحر و افطار مصرف می شود شیرینیجات هایی مانند زولبیا و بامیه مصرف زیادی در این ماه دارند لذا خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

 نکته ای که شاید بعد از خوردن سحری به آن توجه نشود، مسواک زدن است که بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده شود.

منبع : راهنمای سفر

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)