افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تأسیس سازمان برای رصد کردن عوارض دارویی

ضرورت تأسیس مرکز ملی رصد عوارض دارویی در کشور

نایب رئیس کنگره آسیایی – اروپایی فارماکو اپیدمیولوژی بر ضرورت تأسیس مرکز ملی رصد عوارض دارویی در کشور تأکید کرد.

به گزارش پزشکین به نقل از مهر؛ دکتر جمشید سلام‌زاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری کنگره آسیایی ـ اروپایی فارماکو اپیدمیولوژی که قرار است از ۱۳ تا ۱۵ دی ماه در دانشگاه شیراز برگزار شود، گفت: پایش دارو بعد از ورود به بازار به هنگام مصرف از سال ۷۷ در سازمان غذا و دارو در قالب دفتر پیگیری عوارض نامطلوب دارویی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به آموزش نحوه پایش واکنش‌های نامطلوب دارویی به داروسازان بیمارستان‌ها افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات ما، رصد کردن عوارض دارویی در کشور است، چون این کار داوطلبانه انجام می‌شود.

به گفته سلام‌زاده، با توجه به داوطلبانه بودن، رصد عوارض دارویی در نتیجه انگیزه زیادی برای گزارش دادن توسط تیم درمان وجود ندارد و به عنوان گزارش‌های کمتر از واقعیت تلقی می‌شود.

نایب رئیس کنگره آسیایی ـ اروپایی فارماکو اپیدمیولوژی با اشاره به عوارض دارویی که وجود دارد، گفت: لازم است مرکز ملی واکنش‌های نامطلوب دارویی در کشور راه‌اندازی شود تا بتواند به بحث‌های تجویز و مصرف منطقی دارو، یک رویکرد علمی بدهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ اجباری در ارائه گزارش عوارض دارویی وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع در همه جای دنیا همین‌طور است و تنها شامل کشور ما نمی‌شود.

سلام‌زاده در عین حال بر موظف بودن تیم درمان برای ارائه گزارش‌های عوارض‌های شدید و حاد دارویی تأکید کرد و گفت: این عوارض از یک سردرد تا مرگ بیمار را شامل می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *