افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری پوستی مولوسکوم از دلایل تا تشخیص و درمان

  • مولوسکوم کنتاژیوزوم عمدتا نوزادان و کودکان زیر ۱۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه در آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای سرد بیشتر است و در محیط‌های پرجمعیت شایع است. مولوسکوم در کودکانی که به دلیل کمبود مانع پوستی، دارای اگزمای آتوپیک نیز هستند.

 

مولوسکوم کنتاژیوزوم یک عفونت نسبتا رایج ویروسی پوست است که باعث ایجاد تاول‌های گرد، سفت و بدون درد می‌شود. محدوده‌ی اندازه‌ی ‌این ‌دانه‌ها از سر سوزن تا یک مداد پاک‌کن است. این برآمدگی‌ها اغلب ظاهری مومی و براق با گودی مرکزی کوچک دارند (شکل ظاهری بعضی اوقات شبیه به ناف است). هر کورک شامل ماده‌ی سفید پنیری است. برآمدگی‌ها و پوست اطراف آن‌ها ممکن است قرمز و ملتهب شوند. اینگونه تصور می‌شود که سیستم ایمنی به عفونت پاسخ می‌دهد. در صورت خاراندن، ممکن است این برآمدگی‌ها به دیگر نقاط سرایت کنند. اگر ضایعات به پلک‌ها بخورند، ورم ملتحمه‌ی حاد (آماس ملتحمه‌ی چشم) می‌تواند گسترش یابد.
مولوسکوم کنتاژیوزوم عمدتا نوزادان و کودکان زیر ۱۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه در آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای سرد بیشتر است و در محیط‌های پرجمعیت شایع است. مولوسکوم در کودکانی که به دلیل کمبود مانع پوستی، دارای اگزمای آتوپیک نیز هستند بیشتر بوده و طول عمرشان طولانی‌تر است. مولوسکوم می‌تواند در بیماران مبتلا به عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی) و یا دلیل دیگر برای عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن بسیار فراوان و رنج‌آور باشد. اگر مشکوک به این هستید که فرزندتان دچار مولوسکوم کنتاژیوزوم است، با متخصص اطفال مشورت کنید. دریافت تشخیص دقیق امری مهم است. گاهی اوقات چیزی که شبیه به مولوسکوم کنتاژیوزوم است می‌تواند زگیل یا حتی سرطان پوست باشد. درمان مولوسکوم کنتاژیوزوم به جلوگیری از گسترش این بیماری کمک می‌کند.
دلایل
مولوسکوم کنتاژیوزوم ناشی از پاکس‌ویروس‌ها، ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم، است. حداقل ۴ مورد زیرگونه‌های ویروسی وجود دارد. ویروسی که سبب ایجاد مولوسکوم کنتاژیوزوم می‌شود، به راحتی از طریق موارد زیر گسترش می‌یابد:
-تماس مستقیم پوست به پوست
-تماس با اشیاء آلوده مانند اسباب بازی‌ها، حوله‌ها و دستگیره‌های شیر آب
-خاراندن یا مالیدن برآمدگی‌ها باعث گسترش ویروس به پوست مجاور می‌شود. سرایت در شرایط آب و هوایی مرطوب، مانند وقتی که بچه‌ها با هم دوش می‌گیرند یا شنا می‌کنند، مولوسکوم بیشتر احتمال رخ دادن دارد. دوران کمون معمولا حدود ۲ هفته است اما می‌تواند تا ۶ ماه هم باشد.
علائم
علائم و نشانه‌های مولوسکوم کنتاژیوزوم شامل برآمدگی‌هایی روی پوست است که:
-برآمده، گرد و سرخ مایل به زرد هستند.
-کوچک هستند، معمولا کمتر از ۱/۴ اینچ (کمتر از ۶ میلی متر) در قطر می‌باشند.
-به طور مشخص فرو رفتگی کوچک (نافه) یا یک گودی در مرکز دارند.
-می‌توانند قرمز و ملتهب شوند.
-ممکن است خارش داشته باشد.
-می‌توانند به راحتی توسط خاراندن یا مالش برداشته شوند، که می‌توانند ویروس را به پوست مجاور گسترش دهند.
-معمولا بر روی صورت، گردن، زیر بغل، بازوها و بالای دست‌ها در کودکان ظاهر می‌شود.
تشخیص
زگیل ابکی معمولاً با توجه به ظاهر بالینی مشخصه‌ی خود یا درماتوسکوپی تشخیص داده می‌شود. جسم سفید زگیل اغلب می‌تواند در مرکز پاپول مشاهده شود. گاهی اوقات تشخیص بر روی بیوپسی پوست صورت می‌گیرد. هیستوپاتولوژی بافت درونی مشخصه‌ی داخل سیتوپلاسمی را نشان می‌دهد.
درمان
مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولا بدون درمان بین ۶ تا ۱۲ ماه بهبود می‌یابد. با این وجود، ممکن است گسترش یافتن برآمدگی‌ها تا ۵ سال ادامه داشته باشد. هنگامی که همه برآمدگی‌ها از بین رفتند، بیماری فرد دیگر مسری نیست. پزشکان ممکن است توصیه کنند که ضایعات قبل از اینکه خودشان ناپدید شوند حذف شوند، زیرا بسیار مسری هستند. درمان برای مولوسکوم کنتاژیوزوم ممکن است دردناک باشد، بنابراین بیهوشی ممکن است قبل از آن برای کاهش ناراحتی استفاده شود. گاهی اوقات ترکیبی از درمان‌ها ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. در بعضی موارد، اعمال داروهای تجویزی یا بدون نسخه به طور مستقیم به ضایعات ممکن است موثر باشد. مثال‌ها عبارتند از:
هیدروکسید پتاسیم
پتاسیم هیدروکسید دارویی است که به صورت مایع موجود است که می‌تواند با تجزیه سلول‌های پوستی آلوده شده توسط ویروس، زیگل آبکی را بهبود بخشد و به سیستم ایمنی اجازه بدهد تا آن را برطرف کند. مایع در هر نقطه دو بار در روز استفاده می‌شود. لکه‌ها در نهایت متورم شده و ظرف چند هفته بهبود پیدا کرده و ناپدید می‌شوند. همزمان با متورم شدن لکه‌ها، بیمار باید استفاده از دارو را متوقف کند، یا اینکه اگر پس از ۱۴ روز استفاده از دارو، اثری نداشت باید متوقف شود.
پودوفیلوتوکسین
پودوفیلوتوکسین به صورت مایع ظاهر می‌شود و سلول‌های نقاط را مسموم می‌کند. یک وسیله مخصوص برای کشیدن دوز صحیح مایع استفاده می‌شود تا بر روی هر لکه چکانده شود. کودک ممکن است کمی سوزش خفیف را تجربه کند. درمان باید برای چند روز انجام شود و بعد از آن چند روز درمان متوقف شود. به این دوره، چرخه‌ی درمان گفته می‌شود.
ایمیکویمود
ایمیکویمود کرمی است که می‌توان آن را در درمان لکه‌های بزرگ‌تر و دسته‌های بزرگ‌تر لکه‌ها استفاده کرد و برای مبارزه با این لکه‌ها سیستم ایمنی کودک را تحریک می‌کند. بیمار کرم را روی لکه‌ها اعمال می‌کند، سپس پس از ۶ تا۱۰ ساعت شسته می‌شود. این کار باید سه بار در هفته انجام شود. ممکن است قبل از اینکه بیمار متوجه بهبودی شود، چندین هفته درمان طول بکشد.
پراکسید بنزوئیل
پراکسید بنزوئیل معمولا در شکل کرم یا ژل موجود است. این ماده یک یا دو بار در روز روی زگیل‌ها اعمال شده و پس از آن ناحیه آسیب دیده شسته و خشک می‌شود. از پراکسید بنزوئیل کم مصرف کنید، زیرا استفاده‌ی بیش از حد می‌تواند به پوست بیمار آسیب برساند. پراکسید بنزوییل پوست کودک را به نور خورشید حساس‌تر می‌کند، بنابراین از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و نور ماورا بنفش (UV) پرهیز کرده یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از مصرف دارو در مو و لباس اجتناب کنید، زیرا می‎تواند باعث سفید شدن آن‌ها شود. پس از استفاده از دارو به طور کامل دست‌های خود را بشویید.
ترتینوئین
ترتینوئین به شکل مایعی است که یک یا دو بار در روز روی لک‌های فرد استفاده می‌شود. همانند پراکسید بنزوئیل، ترپینوئین نیز می‌تواند پوست بیمار را نسبت به نور خورشید و نور UV حساس کند. تعدادی روش‌های جزئی وجود دارند که می‌توانند به حذف یا تخریب جوش‌های مولوسکوم کنتاژیوزوم کمک کنند. این روش‌ها می‌توانند دردناک باشند، بنابراین معمولا برای کودکان مناسب نیستند. روش‌هایی که پزشکان برای حذف مولوسکوم کنتاژیوزوم از آن استفاده می‌کنند عبارتند از:
بافت برداری
بافت برداری برآمدگی‌ها را به وسیله‌ی تراشیدن آن‌ها با ابزاری باریک، فلزی و قاشق مانند به نام curette از بین می‌برد. همانند گرما درمانی بیمار قبل از انجام این نوع درمان ممکن است تحت بیهوشی موضعی قرار گیرد.
سرما درمانی
سرما درمانی شامل فریز کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع به منظور حذف آن‌ها است. هر نقطه به مدت ۵ تا۱۰ ثانیه فریز می‌شود، به طوری که یک لایه یخ در جوش و اطراف پوست ایجاد می‌شود. بیمار ممکن است قبل از اینکه هر جوش به طور کامل از بین برود، نیاز به چند جلسه کریوتراپی داشته باشد. بیمار باید دو تا سه هفته بین هر دوره درمان صبر کند.
جراحی لیزری
درمان لیزر پالسی رنگی یک روش نسبتا جدید برای درمان مولوسکوم کنتاژیوزوم است. این روش از یک پرتو قدرتمند نور برای از بین بردن سلول‌هایی که هر لکه را تشکیل می‌دهند استفاده می‌کند. بیمار ممکن است کمی تغییر رنگ در پوست و ناراحتی در نواحی تحت درمان را تجربه کند اما این تغییران ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. این روش ممکن است به چندین بار تکرار نیاز داشته باشد تا تمام لکه‌ها پاک شوند. این روش می‌تواند یک درمان موثر برای بیماران مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف باشد.
جلوگیری از انتقال زگیل آبکی
برای کمک به جلوگیری از گسترش ویروس:
-دست‌هایتان را بشویید. تمیز نگه داشتن دست‌ها می‌تواند به جلوگیری از گسترش ویروس کمک کند.
-از لمس برآمدگی‌ها پرهیز کنید.
-وسایل شخصی خود را با دیگران سهیم نشوید. وسایل شخصی شامل لباس، حوله، برس یا سایر موارد شخصی است. از قرض کردن این وسایل از دیگران نیز اجتناب کنید.
-برآمدگی‌ها را بپوشانید. در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که شخص دیگری با پوست آلوده تماس پیدا کند، از یک بانداژ ضد آب برای پوشاندن برآمدگی‌ها استفاده شود. برای سالم نگه داشتن پوست، هنگامی که کودک با سایر افراد تماس پیدا نمی‌کند، آن را بردارید.
منبع : نی نی بان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *