افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری سیاه سرفه چیست / علت علائم پیشگیری داروها و درمان

 

  • در مراحل اوليه علائم شامل آب ريزش بيني و سرفه خشك می باشد كه به سرفه با خلط غليظ تبديل مي شودو با تب مختصرهمراه است. کودک خسته و بی‌اشتها می‌شود. پس از یکی دو هفته حمله‌های شدید سرفه‌های متوالی ظاهر می‌شود.

سرفه می تواند به اندازه ای  شدید باشد که تنفس به سختی ممکن میشود. سرفه بی تردید علامت اولیه است .درمان در مراحل اولیه سیاه سرفه  با داروهای آنتی بیوتیک از قبیل  اریترومایسین و یا تری متوپریم و سولفامتوکسازول است. با این حال؛ عفونت باعث می شود که بینی، گلو، برونشها، و برونشیول ها مایع تراوش کنند و راه های هوایی را مسدود کند.

سیاه سرفه یک بیماری تنفسی باکتریال است که مولد آن باسیل بوردتلا پرتوسیس است و سرایت آن بوسیله قطرات ترشح بینی و حلق می‌باشد.بسیار مسري و خطرناك می باشد واكسيناسيون در سراسر جهان به مقدار زيادي بروز سياه سرفه را كاهش داده است

سیاه سرفه
سیاه سرفه یک بیماری تنفسی باکتریال است که مولد آن باسیل بوردتلا پرتوسیس است و سرایت آن بوسیله قطرات ترشح بینی و حلق می‌باشد.بسیار مسري و خطرناك می باشد واكسيناسيون در سراسر جهان به مقدار زيادي بروز سياه سرفه را كاهش داده است . تمامي سنين را مبتلا مي كند ولي در كودكان شايع تر است .
مدت نهفتگی بیماری ۱۴ – ۸ روز است. بیماری سیاه سرفه از دو هفته قبل از شروع حملات سرفه تا حدود ۲ ماه واگیر دارد. شرط بروز حملات سرفه داشتن قدرت بدنی است. بچه شیر خوار چون فاقد آن قدرت است به جای حملات سرفه نفسش قطع می‌شود که ممکن است خفه شود.
علائم شایع
در مراحل اوليه علائم شامل آب ريزش بيني و سرفه خشك می باشد كه به سرفه با خلط غليظ تبديل مي شودو با تب مختصرهمراه است. کودک خسته و بی‌اشتها می‌شود. پس از یکی دو هفته حمله‌های شدید سرفه‌های متوالی ظاهر می‌شود. هنگام حمله سرفه فرو بردن نفس به سختی و با سروصدا است. حتی لحظه‌ای تنفس بند آمده و کودک کبود می‌شود و زبانش را بیرون می‌آورد. زیرا تارهای صوتی و نایچه‌ها منقبض شده و تشنج پیدا می‌کنند.
در آخر حمله ناگهان تشنج عضلات تارهای صوتی و نایچه‌ها قطع شده و کودک نفس عمیق می‌کشد. سپس مقداری بلغم با فشار خارج می‌شود و یا استفراغ دست می‌دهد. بیماری سیاه سرفه ۱۲ – ۶ هفته طول می‌کشد و مصونیت برای تمام عمر باقی می‌گذارد. عوارض سیاه سرفه سینه پهلو و انسفالیت است.
علل بیماری:
عفونت با باكتري بوردتلاپرتوسيس : اين بيماري از طريق تماس مستقيم با سرايت فردي يا تماس غيرمستقيم مثل تنفس هواي حاوي قطرات عفوني يا دست زدن به پيراهن يا ساير مواد آلوده منتقل مي شود. دوره نهفتگی ۷-۵ روز است .
عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر
۱. افراد واکسینه‌نشده‌
۲. همه‌گیری‌های‌ اواخر زمستان‌ و بهار. گسترش‌ باکتری‌ها باعث‌ افزایش‌ شدت‌ بیماری‌ زایی‌ آنها می‌گردد.
۳. شرایط‌ زندگی‌ شلوغ‌ یا غیربهداشتی‌
۴. بارداری‌

پيشگيري
تمام كودكان را بر ضد سياه سرفه واكسينه كنيد. واكسيناسيون معمولاً در ۲ ماهگي شروع مي شود و پس از ۵ سالگي توصيه نمي گردد.
افراد دچار عفونت را جدا كنيد.
اقداماتی که شما می توانید برای کمک به کودک انجام دهید:
در طی یک حمله سرفه، کودک را بنشانید و سعی کنید او را آرام نگهدارید زیرا اضطراب و وحشت، حملات سرفه را بدتر می کند. همچنین کودک را تشویق کنید تا خلط خود را خارج کند زیرا این کار به پاک سازی مجاری تنفسی کمک می کند؛
– اگر کودک به دنبال یک حمله سرفه استفراغ کرد، پس از آن کمی غذا و مایعات به وی بدهید و او را مستقیم بنشانید تا به این ترتیب مواد ضروری و مایعات به بدن وی برسد؛
– تا زمان بهبود کامل اجازه بازی های سنگین به کودک ندهید ؛ زیرا فعالیت زیاد مجدداً حملات سرفه را تحریک کرده و وی را خسته می کند؛
– کودک را از دود سیگار و هوای آلوده دور نگه دارید؛
– بدون تجویز پزشک به کودک داروی ضد سرفه ندهید؛
– در سیاه سرفه معمولاً در فواصل بین حملات سرفه، حال عمومی کودک خوب است.
اگر بعد از پایان حملات سرفه، کودک بدحال به نظر برسد و یا به دشواری تنفس کند باید سریعاً با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است یک عفونت ثانویه مثل پنومونی یا برونشیت وجود داشته باشد.
واکسن سیاه سرفه
دو نوع واکسن سیاه سرفه در دسترس است. واکسنهای ساخته شده از تمام جسم سلول شامل تمامی محتویات باکتری سیاه سرفه که توسط عملیات شیمیایی کشته شده است و واکسنهای غیر سلولی که اخیرا توسط برخی از کشورهای صنعتی ارائه شده است. واکسن ساخته شده از تمامی سلول از نوع شدید بیماری جلوگیری می‌کند. اما از ابتلا به عفونت کاملا پیشگیری نمی‌کند. واکسنهای غیر سلولی سیاه سرفه حاوی آنتی ژنهای خالص شده ایمنی‌زای سیاه سرفه است که معمولا شامل شبه سم سیاه سرفه و پروتئینهای غشای خارجی است.
اصول‌ کلی‌ درمان
۱. آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ خون ، کشت‌ خلط‌ و رادیوگرافی قفسه‌ سینه‌ باشند.
۲. بستری‌ شدن‌ در بیمارستان‌ با مراقبت‌های‌ ویژه‌ برای‌ نوزادان‌ به‌ شدت‌ بیمار.( کودکان‌ بزرگتر را معمولا می‌توان‌ در منزل‌ درمان‌ کرد)
۳. تا از بین‌ رفتن‌ تب ، شخص‌ بیمار را جدا کنید. ملاقات‌ کنندگان‌ اجباری‌ باید ماسک‌ بزنند.
۴. در طول‌ یک‌ حمله‌ سرفه‌ در یک‌ کودک‌ ، پایین‌ تخت‌ را بلند کنید. صورت‌ کودک‌ را پایین‌ بیاورید و سرش‌ را به‌ یک‌ طرف‌ بچرخانید تا به‌ تخلیه‌ ریه‌ها کمک‌ کنید. کودکان‌ بزرگتر معمولا ترجیح‌ می‌دهند در طول‌ حملات‌ سرفه‌ بنشینند و به‌ جلو خم‌ شوند.
۵. از یک‌ مرطوب‌کننده‌ اولتراسونیک‌ برای‌ تسکین‌ سرفه‌ و کمک‌ به‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ برونش‌ و ریه‌ استفاده‌ کنید. هر روز مرطوب‌کننده‌ را تمیز کنید.

عوارض احتمالي
۱. كودكان زير يك سال در معرض عوارض شديد يا مرگ قرار دارند.
۲. خون دماغ
۳. جدا شدن شبكيه در اثر حملات شدید سرفه
۴. تشنج و آنسفاليت
۵. پنوموني
۶. كند شدن يا توقف تنفس( آپنه)
۷. عفونت گوش مياني
۸. پارگي عروق خوني مغز
درمان
اصول كلي
آزمون هاي تشخيصي مي توانند شامل بررسي هاي آزمايشگاهي خون ، كشت خلط و راديوگرافي قفسه سينه باشند.
بستري شدن در بيمارستان با مراقبت هاي ويژه براي نوزادان به شدت بيمار. كودكان بزرگتر را معمولاً مي توان در منزل درمان كرد.
تا از بين رفتن تب ، شخص بيمار را جدا كنيد. ملاقات كنندگان اجباري بايد ماسك بزنند.
در طول يك حمله سرفه در يك كودك ، پايين تخت را بلند كنيد. صورت كودك را پايين بياوريد و سرش را به يك طرف بچرخانيد تا به تخليه ريه ها كمك كنيد. كودكان بزرگتر معمولاً ترجيح مي دهند در طول حملات سرفه بنشينند و به جلو خم شوند.
از يك مرطوب كننده اولتراسونيك براي تسكين سرفه و كمك به رقيق شدن ترشحات برونش و ريه استفاده كنيد. هر روز مرطوب كننده را تميز كنيد.

داروها
۱. از داروهای‌ ضد سرفه‌ مگر در صورت‌ تجویز استفاده‌ نکنید.
۲. ممکن‌ است‌ توصیه‌ شود در دوره‌ نهفتگی‌ اریترومایسین شروع‌ گردد.
۳. برای‌ عوارضی‌ چون‌ عفونت‌ گوش‌ میانی‌ یا پنومونی‌ ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک ها‌ تجویز گردند.

رژیم‌ غذایی‌
کودک‌ را به‌ نوشیدن‌ مایعات‌ فراوان‌ مثل‌ آب ‌میوه ‌، چای ‌، نوشیدنی‌های‌ کربنات‌‌دار و سوپ‌ رقیق‌ تشویق‌ کنید.
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد. وعده‌های‌ غذایی‌ کم‌ و به‌ تعداد زیاد ممکن‌ است‌ استفراغ‌ را کاهش‌ دهد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *