افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری رفلکس اسید معده چیست ؟

 

  • ·   غذا در معده به صورت جزئی توسط اسید و آنزیم های معده، که مواد شیمیایی بخصوصی هستند که به تجزیه غذا کمک می کنند، بنابراین بدن می تواند آنرا استفاده کند، هضم می شود.

مری  لوله ای است که غذا را از دهان به معده می برد. بیماری ریفلاکس معده و مری زمانی رخ میدهد که عضله انتهای مری به درستی بسته  نشود. این باعث می شود تا محتویات معده تحریک شود و ریفلاکس بوجود آید. ممکن است سوزش در قفسه سینه و یا گلو به نام سوزش سردل احساس شود.  اگر این علائم بیماری را بیش از دو بار در هفته، داشته باشید  ممکن است دچار رفلکس مری شده باشید  همچنین  این بیماری می تواند  بدون سوزش سر دل نیز باشد.علائم  می تواند شامل سرفه خشک، علائم آسم، یا مشکل در بلع باشد

رفلکس اسید بیماری است که در آن شیره معده حاوی اسید از معده به مری( لوله مری یا بلع) بر می گردد.

 

علایم رفکلس اسیدی شامل موارد زیر هستند:

·     سوزش سر دل(یک احساس سوزش که از معده یا قفسه سینه پایین به سمت گردن بالا می آید.

·     درد قفسه سینه

·     اشکال در بلع (دیس فاژیا)

·   خس خس کردن، فرسایش دندانی، و آسم(زیرا شیره های معده می توانند راهشان را به سمت گلو، دهان و راه های هوایی شش ها باز کنند)

شما چطور مبتلا به رفلکس اسید می شوید؟

برخی مردم این مشکل را به صورت منظم تجربه می کنند و بیماری دارند که رفلکس معده- مری یا GERD گفته می شود.

·   غذا در معده به صورت جزئی توسط اسید و آنزیم های معده، که مواد شیمیایی بخصوصی هستند که به تجزیه غذا کمک می کنند، بنابراین بدن می تواند آنرا استفاده کند، هضم می شود.

·   به صورت طبیعی، محتوای اسیدی که به میزان جزئی هضم شده در معده توسط ماهیچه معده به روده کوچک (bowel) برای هضم بیشتر تحویل داده می شود.

 

 ·     در بیماران با رفلکس اسید، محتوای اسید معده به مری بر می گردد، التهاب و آسیب ایجاد می کند.

 

·   فاکتورهایی که در رفلکس اسید شرکت می کنند شامل غذاهای چرب، سیگار، شکلات، کافئین، الکل، چاقی، بارداری و تاخیر در تخلیه معده هستند.

 

 ·   چاقی و بارداری فشار درون شکم (body trank) را افزایش می دهد، محتوای معده را به مری (به سمت عقب) می راند. برخی بیماران معده هایی دارند که محتوایشان را به کندی به روده ها خالی می کنند.

 

·     یک معده پر از غذا و اسید برای رفلکس مستعدتر است، بخصوص هنگامیکه بیمار دراز می کشد. (طاقباز)

رفلکس اسید چقدر وخیم است؟

برای بیشتر افراد با رفلکس اسید، ناراحتی همراه با علایم می تواند کیفیت زندگی و فعالیت های روزانه شامل کار کردن را تحت تأثیر قرار دهد. رفلکس اسید همچنین علت سوزش سردل است و در موارد شدید می تواند بسیار دردسرساز باشد. هنگامیکه التهاب مری وجود دارد، جدار مری تخریب می شود و ممکن است زخمی شود و می تواند منجر به باریک شدن می گردد و بلع غذا و گاهی اوقات مایع را دردناک و مشکل می کند.

رفلکس اسید چه مدت طول می کشد؟

رفلکس اسید اگر درمان نشود،  می تواند چندین ماه یا بیشتر طول بکشد درمان دارویی اغلب فقط برای یک مدت کوتاه نیاز است اگر چه از آنجائیکه برخی علایم ممکن است دوباره رخ دهند، ممکن است اجبار به تکرار کردن دارو باشد.

رفلکس اسید چگونه درمان می شود؟ داروهایی که به طور معمول در درمان رفلکس اسید مصرف می شوند شامل داروهای زیر هستند:

   ·     سرکوب کننده های اسید، از قبیل آنتاگونیست های گیرنده هیستامین ۲ (مسدود کننده ها). هیستامین یک ماده شیمیایی است که در بدن تحت شرایط مختلف اما بخصوص در طی التهاب، آزاد می شود. در معده هیستامین می تواند اسید بیشتری آزاد کند، بنابراین مسدود کردن آن تولید اسید را کاهش می دهد.

·   مهارکننده های پمپ پروتون، که تولید اسید را در معده با اثر بر سلولهای دیواره معده که اسید را ایجاد می کنند و آنرا به معده آزاد می کنند، کاهش می دهند.

 

·   عوامل پروکاینتیک، که تخلیه معده را افزایش می دهند بنابراین معده بیش از حد پر نمی شود. این داروها با افزایش فشار اسفنکتر پایینی مری (دریچه ای عضلانی بین انتهای پایینی معده و روده کوچک) عمل می کنند.

   ·   آنتی اسیدها داروهای OTC هستند که معمولاً جهت درمان علایم خفیف وابسته به اسید، همچون سوزش سردل یا عدم هضم بکار می روند، و با خنثی کردن اسیدها در معده عمل می کنند. هرچند، این داروها معمولاً جهت درمان سوزش سر دل مکرر که توسط افراد مبتلا به GERD تحمل می شود، توصیه نمی گرند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *