افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماران دیابت نوع ا در معرض عود سرطان

images (1)

 

دانستنی های پزشکی درباره بیماران دیابتی و این که این بیماران گاهی دچار عود سرطان می شوند همراه ما باشید با بیماران دیابت نوع ا در معرض عود سرطان در ادامه مطلب

 

در این بخش می خواهیم طبق آخرین تحقیقات بدست آمده درباره  ارتباط بیماری دیابت نوع ۱ و بدتر شدن سرطان مطالبی را بیان کنیم

بنظر می رسد جریان مثبت و مستمر فشار هوا در راههای هوایی یا CPAPموجب بهبود کنترل گلایسمیک دربیماران مبتلا به آپنه ی انسدادی خواب (OSA) و دیابت نوع ۲ که بیماری آنها بخوبی کنترل نشده است، می گردد. این مطالعه درک درستی ازرابطه ی بیولوژیک بین دو مشکل عمده ی بهداشتی که مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط  آنها را تایید کرده است، ارائه داد. نتایج این تحقیق درمجله ی Respiratory and Critical Care Medicineمنتشر شد.

پرفسور Rioاز دانشگاه Autonomaدر مادرید و نویسنده ی ارشد این  مطالعه می گوید: OSAیک مشکل بهداشت عمومی مرتبه اول است، با توجه به شیوع بالای آن، مرگ ومیر و ارتباط آن با سوانح  رانندگی، عوارض قلبی عروقی و اخیراً بیماریهای  بدخیم ، به یک مشکل  بزرگ  تبدیل شده است.

دیابت نیز یک  بیماری همه گیر جهانی است، که درحال حاضر ۳۸۲ میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است.  بر اساس تخمین تعداد مبتلایان به این بیماری تا سال ۲۰۳۵ به ۵۹۲ میلیون نفر خواهد رسید.

دکتر Rioو همکارانش به بررسی نتایج ۵۰ بیمار مبتلا به OSAو دیابت نوع ۲ کنترل نشده ی تحت درمان با مداخله ی CPAP، پرداختند. شرکت کنندگان دراین تحقیق درمحدوده ی سنی ۱۸ تا ۸۰ سال بوده و در طول  تحقیق داروهای  دیابت خود را تغییر ندادند( مگر داروهایی که ضرورت پزشکی نداشت)، همچنین رژیم غذایی و فعالیت  فیزیکی این افراد در طول مطالعه تغییر نکرد.

محققان علاوه براندازه گیری کنترل گلایسمیک، تغییرات در حساسیت به انسولین و مقاومت به انسولین، پروتئین های التهابی وسایر بیومارکرهای مرتبط با کنترل گلایسمیک درافراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد شرکت کننده بررسی نمودند. نتایج این بررسی ها نشان داد افرادی که تحت درمان با روش CPAPبودند، از نظر آماری  نتایج معنی داری را در موارد زیر کسب کردند:

·         کاهش هموگلوبین A1Cدر۶ ماه (کاهش مقدار هموگلوبین  A1Cپس از ۳ ماه معنی دار نبود).

·         بهبود حساسیت به انسولین  در ماه سوم و ماه ششم.

·         کاهش مقاومت به انسولین  در ماه ششم .

محققان دریافتند در افراد تحت درمان با روش CPAP، مقدار مولکولهای التهابی  IL-1βو IL-6کاهش یافته و مقدار هورمون ادیپونکتین (یک تنظیم کننده ی مهم گلوکز) افزایش یافته است. نویسندگان  مقاله خاطر نشان کردند بر اساس تحقیقات قبلی کاهش یک درصدی مقدار هموگلوبین A1Cبا کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی حوادث اصلی قلبی-عروقی و کاهش۳۷ درصدی عوارض میکرووسکولار بیماری دیابت ارتباط دارد.

اگر این ارتباط صحیح باشد، کاهش۰.۴درصدی درمقدار هموگلوبین A1Cدراین مطالعه می تواند به کاهش۶ تا ۸ درصدی خطر بیماریهای قلبی عروقی وکاهش  ۱۵ درصدی خطر عوارض میکرووسکولار منجرشود. آنها می افزایند: در مطالعه ی ما همچنین مشخص شد که گروه تحت درمان با CPAPکاهش قابل توجهی درمقدار  کلسترول LDLرا تجربه  می کنند (کلسترول LDLیک فاکتور شناخته شده برای بیماریهای قلبی عروقی است). دکترRioمی گوید: تشخیص زود هنگام OSAدربیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و ارزیابی اختلالات متابولیک در این بیماران می تواند به کاهش خطر بیماریهای قلبی-عروقی دراین بیماران کمک کند.

پزشکین : بیماران دیابت نوع ا در معرض عود سرطان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *