افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بودن در فضای باز و محافظت از چشم کودکان

وقت گذراندن در فضای باز از بینایی کودکان محافظت می‌کند

این روزها وقت کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر با وسایل الکترونیک، موبایل، لپ‌تاپ، کنسول و کامپیوتر می‌گذرد به خصوص در دهه اخیر که تلفن‌های هوشمند متصل به اینترنت فراگیر شده‌اند.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ درباره تاثیر این چشم دوختن‌های طولانی و مستمر بر وزن این کودکان و افزایش احتمال بیماری‌هایی مثل دیابت زیاد صحبت شده است، اما اگر خوب به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که به جز افزایش دور کمر، چشم کودکان و نوجوانان هم در دهه‌های اخیر بسیار نزدیک‌بین‌تر شده است.

اکنون در شرق آسیا نزدیک‌بینی کودکان اپیدمی شده است. پروفسور کریس هموند جراح و متخصص بیماری‌های چشم در کینگز کالج لندن، می‌گوید: عارضه نزدیک‌بینی این روزها هر چه بیشتر شایع شده و در جنوب آسیا، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی ۹۰ درصد ۱۸ ساله‌ها نزدیک‌بین هستند. همچنین در اروپای غربی، عملا ۴۰ تا ۵۰ درصد جوانانی که در میانه دهه ۲۰ سالگی هستند نزدیک‌بین شده‌اند.

به گفته پروفسور هموند در قرن بیستم این میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

به عقیده دکتر آنگرت دالمان نور، متخصص بیماری‌های چشم در بیمارستان مورفیلد لندن یکی از علل شیوع نزدیک‌بینی این است که تماس کودکان با نور آفتاب کم است.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب مهمترین عامل باشد چون بچه‌هایی که زیاد مطالعه یا از کامپیوتر و تلفن هوشمند و تبلت استفاده می‌کنند فرصت کمتری دارند که بیرون خانه این سو و آن سو بدوند و در معرض آفتاب باشند و به همین دلیل بیشتر احتمال دارد دچار نزدیک‌بینی شوند.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، پروفسور هموند هم می‌گوید ارتباطی که بین توان دانش آموزان شرق آسیا در ریاضی و نزدیک‌بینی وجود دارد شاید تصادفی نباشد: این بچه‌ها از سنین پایین زیر فشار آموزش بسیار شدید هستند و بیشتر وقتشان در فضای بسته می‌گذرد و همه چیز را در نزدیکی چشمشان مطالعه می‌کنند و در فضای باز وقت خیلی کمی را می‌گذرانند.

چه کاری از دست پدر و مادرها بر می‌آید؟

پدر و مادرها می‌توانند به فرزندانشان توصیه کنند کمتر با کامپیوتر و تبلت و موبایل وقت بگذرانند اما واقعیت این است که بچه‌ها اکنون چنان به این وسایل دلبسته هستند که به راحتی از آنها جدا نمی‌شوند.

علاوه بر این بچه‌ها اکنون باید بیشتر درس و مطالعه خود را با کامپیوتر و اینترنت انجام دهند و گریزی هم از آن نیست. بنابراین متخصصان می‌گویند بهترین راه حل این است که کودکان هر چه بیشتر در فضای باز وقت بگذرانند و بازی کنند.

پروفسور هموند می‌گوید: راه جلوگیری از نزدیک‌بینی وقت گذراندن در فضای باز است، ورزش و تفریح در فضای آزاد از بینایی محافظت می‌کند.

به گفته او روزی دو ساعت وقت گذراندن در فضای باز مانع از نزدیک‌بینی می‌شود.

وی تاکید دارد: در کودکان چینی تباری که در سیدنی استرالیا زندگی می‌کنند و روزی دو ساعت وقتشان در فضای باز می‌گذرد شیوع نزدیک بینی تا سن شش سالگی ۳ درصد است اما در کودکان شش ساله در سنگاپور این میزان به ۳۰ درصد می‌رسد.

کار دیگری که پدر و مادرها می‌توانند انجام دهند توجه به تغذیه است. دکتر دالمان نور می‌گوید: ما به پدر و مادرها همیشه می‌گوییم اسیدهای چرب ضروری امگا ۳، ویتامین‌های آ، ث و ای برای چشم خوب است. تغذیه سالم بسیار مهم است، خوردن هر چه بیشتر ماهی‌های روغنی، آوکادو، سبزیجات با برگ‌های پهن و سبز و همچنین معاینه سالانه چشم هم توصیه می‌شود.

با این حال کارشناسان می‌گویند برای اینکه بتوان از تاثیر وسایل الکترونیک بر بینایی کودکان جلوگیری یا تاثیر آن را تعدیل کرد به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است تا راه حل‌های بیشتری ارائه شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *