جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



به گوجه سبز حساسیت و آلرژی دارم

 

  • با مصرف ۱۰۰گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین آ، ۲.۱ درصد ویتامین ب ۱ (تیامین) ، ۱.۹ درصد ویتامین ب ۲(ریبوفلاوین) ، ۲.۸ درصد نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین ث ، ۵.۱‌ درصد کلسیم ، ۲.۲ درصدفسفر ، ۵ درصدآهن و ۳.۶ درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.

 

گوجه سبز میوه ای آبدار و خوشمزه ای است که به خاطر طعمش در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است، این میوه علاوه بر داشتن شکلی زیبا و چشم نواز خواص سلامتی زیادی را نیز دارد که در مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.گوجه سبز یا آلوچه میوه ای آبدار و ترش مزه است که قدمت ۲ هزار ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب وهوای ملایم به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، ارغوانی و سبز روشن در می آیند.

 

حساسیت و آلرژی به گوجه سبز:

ميوه‌هاي نوبرانه مثل گوجه‌سبز و چغاله بادام به علت اين‌كه اغلب به صورت كال چيده مي‌شوند و فرايند رسيدن را طي نكرده‌اند، در همين فهرست قرار مي‌گيرند. معمولا سم‌پاشي‌ اين ميوه‌ها از آنجا كه هنوز اثرات آن كاملا برطرف نشده هم مي‌تواند به‌عنوان يك عامل حساسيت‌زاي مضاعف عمل كند. ديگر سبزي‌ها و ميوه‌هاي بهاري مثل گوجه فرنگي، بادنجان، هلو و حتي زردآلو هم مي‌توانند همين مسائل را ايجاد كنند. اين حساسيت‌‌ها گاهي به صورت حساسيت‌هاي پوستي مثل اگزما، سرخ شدن و خشك شدن، ترك خوردن يا خارش شديد پوست ظاهر مي‌شوند. نشانه‌هاي ديگر حساسيت ناشي از ميوه‌هاي بهاري سوزش و خارش در كام و روي سطح زبان است. حتي بروز آفت در حفره دهان هم گاهي به اين حساسيت‌ها نسبت داده مي‌شود. به‌طور كلي در برخورد با اين حساسيت‌ها يعني حساسيت به ميوه‌هاي بهاري يا خوراكي‌ها، حذف، بهترين راه درمان است.

خواص درمانی گوجه سبز:

۱- گوجه سبز باعث تعادل اسید معده می شود.
۲-این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان، چربی خون بالا و پیری سلولی دارد و در مقابله با میکروب ها و عفونت ها موثر است.
۳- فیبر موجود در آن باعث بهبود سیستم گوارشی می شود.
۴- گوجه سبز تازه سرشار از ویتامین C است که نقش آنتی اکسیدان دارد.
۵- خشک شده این میوه که دارای فیتونوترینت است کارکرد آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان اعصاب و کم خونی مفید است.
۶- این میوه همچنین ادرارآور است و عملکرد کلیه ها را تنظیم می کند.
۷- گوجه سبز منبع‌ ویتامین های گروهB است که باعث کاهش استرس و افسردگی می شود و برای سلامتی پوست و اعصاب مفیداست.
۸- همچنین در سوخت وساز طبیعی کربوهیدرات، چربی و پروتئین نقش مؤثری دارد.
۹- این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد.

فواید خوردن گوجه سبز برای مادران باردار:

مصرف استاندارد این میوه در صورت نداشتن حساسیت به آن در دوران بارداری بلا مانع بوده و باعث افزایش اشتهای مادر و دریافت ویتامین‌های مورد نیاز رشد جنین می‌شود، اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث رانش مزاج و به دنبال آن از دست دادن آب بدن مادرو بروز مشکلات سلامتی برای جنین شود.
گوجه سبز حاوی ویتامین‌های A ،C و K است که هر کدام مزایای سلامتی منحصربفردی برای بدن دارند. ویتامین A به حفظ سلول‌های چشم کمک می‌کند و باعث افزایش سلامت چشم می‌شود، این ویتامین همچنین از بروز نقص فیزیکی در جنین جلوگیری می‌کند.
ویتامین C موجود در این میوه خوش طعم نیز برای افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار و ویتامین K برای جلوگیری از لخته شدن خون که می‌تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود بسیار مفید است.

مضرات گوجه سبز:

  • بالا بودن میزان اسید در گوجه سبز باعث ایجاد معده‌ درد، سوزش معده یا حتی ریفلاکس در افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده می‌شود.
  • توجه داشته باشید، مصرف زیاد گوجه سبز باعث نفخ معده می شود.
  • ترش و اسیدی بودن گوجه سبز باعث ساییده شدن موقتی مینای دندان و احساس درد خاصی در دندآن‌ها می‌شود.

 

 ارزش غذایی مصرف ۱۰۰ گرم گوجه سبز:

با مصرف ۱۰۰گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین آ، ۲.۱ درصد ویتامین ب ۱ (تیامین) ، ۱.۹ درصد ویتامین ب ۲(ریبوفلاوین) ، ۲.۸ درصد نیاسین، ۱۳ درصد ویتامین ث ، ۵.۱‌ درصد کلسیم ، ۲.۲ درصدفسفر ، ۵ درصدآهن و ۳.۶ درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.

 

هشدارهای مهم در مصرف گوجه سبز:

  • این میوه اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را مطرح می سازد.
  • گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است آن را با گلپر مصرف کنید.
  • هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیب‌های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن‌ها را خورد.

نگهداری گوجه سبز:

گوجه سبزهای نرسیده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد. میوه رسیده را تنها به مدت چند روز و در یخچال می توان به خوبی حفظ نمود. بهترین روش برای نگهداری آن، تهیه مرباست.

 

با همه خوبی های گوجه سبز و مزایای سلامتی این میوه متخصصین تغذیه توصیه می کند از مصرف بیش از حد گوجه سبز جلوگیری شود و زنان باردار با مشورت پزشک و در نظر گرفتن شرایط بدنی خود آن را مصرف نمایند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید