جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



بهداشت روان | تغییرات خلقی در فصل پاییز

  • نشانه‌های افسردگی فصلی معمولا از دوره نوجوانی بروز کرده و زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. معمولا اصلی‌ترین عامل آن را کاهش مدت زمان تابش نور خورشید در طول شبانه روز می‌دانند.

 

 

1

 

کاهش انرژی و کاهش توان انجام بعضی کارها به‌ویژه کارهای روزمره و کاهش تمرکز و ناتوانی در انجام درست و به موقع کارهای شخصی و اجتماعی و انجام نامل مسوولیت‌ها از دیگر علائم آن است.

از دیگر نشانه‌ها می‌توان به سرگیجه و بی‌حالی حتی زمانی که کاری انجام نداده و نشسته‌اید؛ افزایش اشتها، افزایش وزن، افزایش مدت زمان خواب و اشتیاق به خوابیدن-حتی اگر دچار کمبود خواب نباشید- و گرایش به تنها بودن بیش از هر زمان دیگری اشاره کرد.

افسردگی فصلی ( SAD) معمولا در یک دوره مشخص از سال بروز پیدا می‌کنند و در دیگر فصل‌های سال خبری از آن نیست. و معمولا در پایان فصل بهار یا پایان فصل تابستان و آغاز فصل پاییز بیشتر دیده می‌شوند. با پایان یافتن این دوره، نشانه‌ها نیز خودبه خود از بین رفته و حالت‌های شما به وضعیت سابق بازخواهند گشت.

بعضی از پژوهشگران می گویند تغییر در وضعیت ترشح هورمون‌ها در زمان مشخصی از سال، باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود که بروز بیرونی آن، افسردگی فصلی است.

درواقع افسردگی فصلی یا SAD از همین تغییرات ناشی می‌شود. این پژوهشگران عقیده دارند تغییر در میزان تابش نور آفتاب چه به لحاظ شدت و چه مدت، باعث کاهش ترشح هورمون «‌سرتونین»، یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های تاثیرگذار روی مسیرهای انتقال پیام‌های عصبی وکنترل‌کننده خلق و خوی افراد یا به ‌قول همه ما، حال و مود ما می‌شود. با ایجاد این تغییر ناخوشایند، اصطلاحا مود فرد تغییر کرده و مانند قبل سرحال نخواهد بود.

درواقع مسیرهای انتقال پیام‌های عصبی مانند قبل درست فعالیت نکرده و تغییرات رفتاری مانند بی‌ حوصلگی، کسلی، افت عملکرد، اضطراب و افسردگی و هیجان رفتارهای خلقی نامناسب دیگری در فرد پدید می‌آید.

نکته جالب اینکه تا وقتی شخص سرگرم بوده و به لحاظ روانی وضعیت مناسبی دارد، این حالت‌ها کمتر دیده می‌شوند اما به محض تنها شدن یا کاهش میزان فعالیت‌های او، این حالت‌ها تشدید می‌شوند.

هرچند با شروع فصل پاییز نشانه‌ها به شدت بروز می‌کنند اما به تدریج با بلند شدن شب‌ها این حالت‌ها ممکن است تشدید شوند.

اگر در زمستان دچار افت عملکرد و نشانه‌هایی شبیه به افسردگی می‌شوید، ممکن است این حالت شما با کاهش اشتها، اختلال خواب و کاهش وزن همراه باشد. بنابراین در این سه مورد، افسردگی زمستانی با پاییزه متفاوت است.

نشانه‌های افسردگی فصلی معمولا از دوره نوجوانی بروز کرده و زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. معمولا اصلی‌ترین عامل آن را کاهش مدت زمان تابش نور خورشید در طول شبانه روز می‌دانند. هرچند عوامل دیگر هم می‌توانند در تشدید این حالت تاثیرگذار باشند.

افسردگی فصلی اختلال خطرناکی نیست که بابت آن نگران و پریشان شوید اما مانند هر تغییر خلقی دیگری باید مورد بررسی قرار گرفته و درمان شود. اگر از عهده کنترل نشانه‌ها برآیید که چه بهتر؛ اما اگر نتوانید نشانه‌ها را کنترل کنید، حتما باید از روان‌پزشک یا روان‌شناس کمک بگیرید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)