افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بستر اصلی سلامت از خانواده آغاز و به جامعه منتقل می شود

برطرف کردن تمناهای عاطفی مهم‌ترین عامل تقویت‌کننده سلامت روان جامعه

مدرس دانشگاه هاروارد گفت: برطرف کردن تمناهای عاطفی مهم‌ترین عامل تقویت‌کننده سلامت روان جامعه است.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ «سیدمحسن فاطمی» در همایش تقویت بهداشت روان در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه، با اشاره به این‌که بستر اصلی سلامت از خانواده‌ها آغاز می‌شود، گفت: هر چه خانواده‌ها از سلامت بیشتری برخوردار باشند، فضای سلامت محور را در ابعاد مختلف در اجتماع رواج می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بستر اصلی سلامت از خانواده آغاز می‌شود و به هر میزان، خانواده‌ها از سلامت بیشتری برخوردار باشند، فضای سلامت محور با ابعاد مختلف در اجتماع، مدرسه، محله و سازمان‌ها بیشتر تحقق خواهد یافت.

این روان‌شناس با بیان این‌که از دیرباز پژوهشگران مختلف در حوزه ارتباط سلامت، خانواده و اجتماع مطالعه داشته‌اند، تصریح ‌کرد: انواع مختلفی از سبک‌ها در این حوزه مطالعه شده که از جمله آن سبک‌های اضطرابی است، آدم‌هایی که اضطرابی هستند دارای شاخص‌های کاملاً متفاوت با سبک‌های اجتنابی و ایمن هستند و در رفتارهای افراد در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، می‌تواند آثار مختلفی را نشان دهد.

وی افزود: افراد اضطرابی میل بسیار زیاد به صمیمیت دارند. این افرد به صمیمی‌شدن روی آورده و از آن استقبال می‌کنند. اما زمانی ‌که صمیمی شدند همواره نگران این هستند که در صورت خروج فرد مقابل از رابطه چه خواهد شد و بسیار نگران رفتن آن فرد می‌شوند، بنابراین همواره این اضطراب، تشویش و نگرانی در رفتار آن‌ها مشهود و مشخص است و این افراد در رابطه‌ها بیش از حد نسبت به احساس خطر، حساس و هوشیار هستند. افراد اضطرابی شتاب‌زده عمل کرده و همین امر باعث می‌شود که فعالیت‌ آن‌ها الزاماً درست نباشد.

مدرس دانشگاه هاروارد خاطرنشان کرد: در مقابل افراد اضطرابی‌، اجتنابی‌ها قرار دارند. این افراد عدم حساسیت نسبت به پاسخ‌های عاطفی نشان می‌دهند و یکی از ویژگی‌های اجتنابی‌ها این است که پیام‌های متناقض می‌دهند و به خاطر این رفتار متناقض، برای فرد مقابل همواره این تشکیک وجود دارد که آیا او مرا دوست دارد یا ندارد. هم‌چنین اجتنابی‌ها در رابطه‌ها هرگز به طرف اطمینان از حضورش را نمی‌دهند و همیشه از یک دیگری، صحبت می‌کنند که معنای آن دیگری این است که تو آن دیگری نیستی.

وی با بیان ویژگی دلبستگی‌های اجتنابی‌ها، افزود: این افراد احساس بی‌تفاوتی نسبت به احساس طرف مقابل دارند که این امر احساس بی‌معنا بودن به طرف مقابل در رابطه‌های اجتماعی می‌دهد. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که افراد اضطرابی با اجتنابی‌ها جفت و جور می‌شوند و به‌علل مختلف رفتاری و روان‌شناختی، این افراد با دو ویژگی رفتاری مختلف، همدیگر را پیدا ‌کنند. دلیل این امر این است که اضطرابی‌ها و اجتنابی‌ها، مولفه‌های ذهنی همدیگر را تایید خواهند کرد و چون اجتنابی‌ها پس می‌زنند و بی‌توجهی، اجتناب و استنکاف نشان می‌دهند و اضطرابی‌ها تضرع و التماس بیشتری را نشان می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که خانواده در ایجاد سلامت نقش بسزایی دارد، گفت: اضطراب اصلی‌ترین عامل به هم ریختن سلامت جامعه است و در خانواده‌ها با برطرف شدن نیازها، افراد به آرامش ‌می‌رسند و در دسترس بودن‌های عاطفی و برطرف کردن تمناهای عاطفی از مواردی است که در خانواده‌ها باید تأمین شود.

استاد روان‌شناسی افزود: تمناهای عاطفی مهم‌ترین عامل تقویت‌کننده سلامت است و به هر میزان که تمناهای عاطفی در خانواده پاسخ داده نشود ما در جامعه با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز با اشاره به این‌که ۱۰ اسفندماه، نخستین مجمع سلامت استان زنجان برگزار شد، گفت: نکته کلیدی و هدف اصلی که این مجمع دنبال می‌کند، مشارکت جامعه در تمام سطوح و در جهت ایجاد و تأمین و ارتقای سلامت است.

«پرویز قزلباش» افزود: این مجمع با مشارکت ادارات و نهادهای مردمی ۱۴۹ اولویت را برای تأمین سلامت جامعه در نظر گرفت و از این تعداد ۱۰ اولویت برتر را انتخاب کرد و شعار انسان سالم، سبک زندگی سالم و مشارکت مردمی در نظر گرفته شد.

وی با بیان این‌که موضوع اجتماعی‌سازی سلامت، بحث جدی است که باید پیگیری شود و این یعنی این‌که ما بتوانیم منابع مختلف از خارج از حوزه سلامت بشناسیم و سازماندهی و توانمند کنیم، افزود: اگر دیروز به‌دنبال ساختن بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی بودیم، امروز با این رویکرد در جهت تعدیل و تغییر شیوه قدم بر می‌داریم.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *