افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

از بروز سوء تغذیه در ماه رمضان به این شیوه پیشگیری کنید

hhh219

  • در افطار عادات نادرستی برای خوردن انواع غذا شامل آش ، حلیم ، نان و پنیر و سبزی اعمال و پس از آن نیز شام سنگین خورده می شود در حالی که این روی هم خوریها در فصل تابستان با کمترین میزان هضم در گوارش، سبب مشکل می شود.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سوء تغذیه کنونی در جامعه را بیشتر ناشی از اسراف در خوردن شامل بدخوردن ، روی هم خوردن و عادات نادرست تغذیه به ویژه در ماه مبارک رمضان دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود خدادوست به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با استناد به حدیث منسوب به حضرت امام علی (ع) گفت: به فرموده آن حضرت کسی که با اشتهای صادق و معده پاکیزه غذا بخورد ، خوب بجود ، قبل از سیر شدن کامل دست از غذا بکشد و مانع دفع مواد زائد نشود تا زمان مرگ به هیچ بیماری مبتلا نمی شود.
وی با تبیین اصول رژیم غذایی به ویژه در ماه مبارک رمضان افزود: بسیاری افراد می گویند چون سحری اشتها ندارند یا بیدار نمی شوند یا صرفا برای اقامه نماز بر می خیزند، درحالی که سحری خوردن از نظر طبی لازم است زیرا افراد در ۱۷ ساعت بدون خوردن و آشامیدن باید برای تجدید قوا حتما سحری میل کنند.
خدادوست اضافه کرد: اگر این افراد اشتها ندارند به علت رعایت نکردن اصول تغذیه در افطار است زیرا افطار را باید سبک خورد و خواب کافی داشت تا غذا هضم شود ، این گروه از روزه داران حداقل نیم یا یک ساعت زودتر برای سحری بیدار شوند .
وی همچنین با تبیین توصیه های پزشکی برای اصول تغذیه در افطار گفت: در افطار عادات نادرستی برای خوردن انواع غذا شامل آش ، حلیم ، نان و پنیر و سبزی اعمال و پس از آن نیز شام سنگین خورده می شود در حالی که این روی هم خوریها در فصل تابستان با کمترین میزان هضم در گوارش، سبب مشکل می شود.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد:‌ روزه داران باید افطار را با آب یا شیر گرم و خرما باز کنند زیرا گرسنگی طول روز سبب وارد شدن صفرا در معده و بالارفتن حرارت آن شده است و آب گرم از شدت دمای معده می کاهد و با جذب زودهنگام قندخرما ، ولع خوردن کاهش می یابد.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران تاکید کرد: روزه داران برای باز کردن افطار بشدت از نوشیدن آب و شربت های سرد بپرهیزند زیرا سبب ضعف هضم غذا می شود افراد می توانند از شربت سکنجبین گرم استفاده کنند که سبب کاهش حرارت معده می شود و هضم غذا نیز سخت نمی شود.
وی استفاده از دارچین یا سیاه دانه به همراه فرنی و آش و همچنین استفاده از تمبرهندی در سوپ جو برای استفاده در افطار را سبب کاهش عطش روزه داران برشمرد.
خدادوست گفت: افطار روزه داران باید غذای سبک شامل نان و پنیر و گردو یا کتلت و شامی باشد و افراد از خوردن غذای سنگین بپرهیزند زیرا هر میزان غذا سبکتر باشد زودتر هضم می شود و با عبور از معده ، خواب راحت تر می شود.
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت همچنین با توصیه هایی برای کاهش عطش روزه داران تاکید کرد: افراد از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی و نیز دارای ادویه در سحر بپرهیزند و در خورشت ها از زرشک و آلو بخارا استفاده کنند.
وی گفت: افراد از خوردن سبزی خام در سحر بپرهیزند و صرفا سبزی پخته استفاده کنند و همچنین از خوردن میوه های گرمسیری به ویژه موز و انبه بپرهیزند زیرا عطش را افزایش می دهد اما از فالوده خیار یا کاهو و سکنجبین در افطار استفاده کنند تا آب بدن تامین شود.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران توصیه کرد : برای جلوگیری از عطش در سحرها از عرق کاسنی استفاده شود و کسانی که بسیار تشنه می شوند یک قاشق چای خوری تخم خُرفه نیز به آن اضافه کنند.
وی تاکید کرد: روزه داران پس از خوردن غذای کامل درسحر حتما باید یکی دو ساعت بیدار باشند تا غذا از معده عبور کند و در طول روز نیز یکی دو ساعت خواب به ویژه قبل از اذان ظهر مفید است اما از خواب قبل از اذان مغرب باید پرهیز کرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *