جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



برنامه ریزی و تمرکز فکری برای غذاها

he347

همیشه برای غذاهایی که میل می کنید برنامه ریزی داشته باشید و تمرکز فکری بهتری برای این مسئله داشته باشید تا رژیم غذایی شما برای بدن شما مفید تر واقع شود.

براي صبحانه چه ميل داريد، استيك يا شيريني؟!

اين روزها نبرد بين كربوهيدرات و پروتئين بسيار زياد است، به خصوص اينکه رژيم‌هاي پُر پروتئين و كم كربوهيدارت اثرات مطلوبي در كاهش وزن و افزايش هوشياري از خود نشان داده‌اند. البته نه قندها و نه پروتئين‌ها، نقش مستقيمي در افزايش توانايي فرد براي تمركز ايفا نمي کنند و به عنوان منبع قدرت مغزي به حساب نمي‌آيند. اما نبايد كل تاثيرات را ناديده گرفت.

در بدن، كربوهيدرات‌ها (قندها) به گلوكز تبديل مي‌شوند. اين كار حداقل ۲ تا ۴ ساعت طول مي‌كشد، در حالي كه تجزيه پروتئين‌ها حداقل به ۴ ساعت زمان نياز دارد. بنابراين نمي توان گفت يك ماده غذايي اثرات معجزه آسايي بر حافظه داشته باشد.
متخصصان تغذيه معتقدند تركيبي از غذاها مثل ميوه‌جات، سبزيجات، غلات و ديگر مواد غذايي در كل باعث بهبود سلامت جسم و ذهن مي‌شوند و اگر فردي رژيم غذايي سالمي داشته باشد، كل فعاليت‌هاي جسمي و ذهني او در حد مطلوب و مورد نظر قرار مي‌گيرند.

عامل ديگري كه ممكن است با تمركز ذهن افراد رابطه داشته باشد، پُرخوري يا كم خوري است.

اگر فردي قبل از انجام يك كار مهم، پُرخوري كند، احساس خواب آلودگي مي‌كند، زيرا گردش خود از مغز به سمت معده منحرف مي‌شود تا عمل هضم غذا به بهترين نحو صورت گيرد. از سوي ديگر افرادي كه كالري كافي دريافت نمي كنند و از وعده غذايي خود صرف نظر مي‌كنند يا تحت رژيم ‌هاي سخت غذايي قرار دارند، نمي توانند تمركز خوبي داشته باشند و حواس آنها به راحتي پرت مي‌شود.

به علاوه تحقيقات نشان داده است كودكاني كه صبحانه ميل مي‌كنند، حافظه كوتاه مدت بهتري نسبت به همكلاسي‌هاي خود كه صبحانه نمي‌خورند، دارند. در ضمن كودكاني كه صبحانه‌هاي پُر كالري مي‌خورند (مثل كيك، شكلات، شيريني و…) تمركز خوبي ندارند.

رژيم‌هاي غذايي پُر چرب نيز روي آگاهي و تمركز، اثرات منفي دارد، طوري كه حافظه و يادگيري تضعيف مي‌شود، پس نمي‌توان از افرادي كه غذاهاي پُرچرب مي‌خورند، انتظار هوش آنچناني داشت.

 

سوپ مكمل؟!

قفسه‌هاي مغازه‌ها يا داروخانه‌ها پر از قرص‌ها، شربت‌ها و مكمل‌هاي ويتامين، املاح و مواد گياهي است كه روي همه آنها قيد شده كه از نظر جسمي و ذهني باعث تقويت شما مي‌شوند. تعداد اين مواد آنقدر زياد است كه قابل شمارش نيست، اما مطمئن باشيد اين مواد آن طور هم كه درباره آنها تبليغ شده، سودمند نيستند و اگر يك امتحان يا مصاحبه بزرگي در پيش داريد، بهتر است براي تقويت حافظه و تمركز خود، بر روي اين مواد حساب باز نكنيد.

گزارش‌هايي وجود دارد كه مي‌گويد ويتامين‌هاي E,C,B و بتاكاروتن و منيزيم مي تواند قدرت مغز را تقويت كنند. اما هيچ كس ثابت نكرده كه قرص هاي حاوي اين مواد بتوانند باعث تقويت حافظه و تمركز شوند. در ضمن وقتي مقدار زيادي از اين مواد در غذاهاي طبيعي وجود دارند، چرا به سراغ قرص هاي آنها برويم؟

ويتامين C را به راحتي در مركبات مي‌توان يافت. بتاكاروتن در هويج ، اسفناج و ديگر سبزيجات برگ دار سبز وجود دارد. قرص هاي ويتاميني و مكمل موارد مصرف خاصي دارند و هيچ وقت نمي‌توانند جاي مواد غذايي را بگيرند.

به تازگي نظريه‌هايي مطرح شده كه قابل توجه است. مثل مواد غذايي حاوي اسيد‌هاي چرب امگا۳(مثل ماهي)، وين پوستين(كه در يك گياه وجود دارد) يا كولين(ماده مغذي اصلي موجود در لسيتين) داراي اثرات خاصي هستند و بر سلامت ذهن، تاثيرات مثبتي دارند و محققان در تلاشند تركيبي از اين مواد را در اختيار افراد بگذارند تا قدرت حافظه آنها تقويت شود.

 

براي يك روز بزرگ آماده شويد

فكر نكنيد اگر غذاي خاصي مصرف كنيد، تمركز و حافظه شما قدرت فوق العاده‌اي پيدا مي‌كند. اگر امتحان يا مصاحبه‌اي در پيش داريد و دوست داريد حافظه و تمركز شما قدرت خوبي داشته باشند، نكات زير را به خاطر بسپاريد:

– كارهاي لازم را براي آمادگي خود، از قبل انجام دهيد، سر فرصت و بدون عجله.

– شب قبل، خوب بخوابيد.

– ورزش را در برنامه زندگي خود به طور منظم در نظر بگيريد.

– يك رژيم غذايي متعادل و حاول تمامي گروه هاي غذايي مصرف كنيد. به هيچ وجه از ماده غذايي خاصي به منظور تقويت حافظه استفاده نكنيد؛ چون ممكن است وضعيت شما را بدتر كند. از غذاهاي طبيعي و سالم در حد معقول استفاده كنيد تا ذهن شما براي هر كاري آماده باشد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)