افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این چاپگرهای سه بعدی دندان پوسیده را ترمیم کنید

با این چاپگرهای سه بعدی دندان پوسیده را ترمیم کنید

  • در این روش جدید، تیم تحقیقاتی فوق الذکر از یک قالب فیبر ساخته شده از مولکول های قند استفاده کرده و آن را در سراسر کانال ریشه دندان قرار داده و سپس ماده ای ژله ای که مشابه پروتئین های موجود در بدن انسان است، در کانال اضافه شده و در نهایت این مواد با سلول های پالپ دندان پر می شوند.

 

پژوهشگران آمریکائی موفق به ساخت و ارائه روشی جدید شده اند که جایگزین روش های قدیمی روت کانال در دندان های پوسیده می شود. در این روش یک رگ مصنوعی سه بعدی در کانال دندان قرار گرفته و با سلول های پالپ دندان پر می شود.

یک روش جدید و بسیار خلاقانه طراحی رگ های خونی به کمک چاپگرهای سه بعدی امکان بهبود و مهندسی بهتر عمل روت کانال در دندانپزشکی را فراهم کرده و نتیجه بهتر و عملکرد قابل قبول تری را در درمان بیمارانی که دچار پوسیدگی عمیق دندانی شده اند ارائه می دهد. این رگ های خونی مصنوعی و سه بعدی توسط یک تیم  پژوهشی در ایالات متحده امریکا ساخته شده اند.

به اعتقاد دندانپزشکان و کارشناسان این حوزهف روش جدید ارائه شده توسط پژوهشگران به نسبت روش های پیشین روت کانال و عصب کشی دندان ها که سال ها است استفاده می شود، بسیار کاربردی تر بوده و سبب شکننده شدن دندان نشده و خطر ترک خوردن دندان های ترمیم شده نیز بسیار کمتر می شود.

پرفسور لوئیز برتاسونی از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه علوم بهداشتی اورگون در رابطه با روش جدید ابداع شده برای درمان ریشه دندان ها گفت:«روش های سنتی روت کانال، منجر به حذف کامل و از بین رفتن رگ های خونی و اعصاب ریشه دندان شده و در پی این عملیات، دندان تبدیل به عضوی مرده و فاقد واکنش های بیولوژیکی و مکانیزم های دفاعی می شود. این موضوع در افراد بزرگسال و بالغ افزایش خطر از دست رفتن دندان و استفاده از ایمپلنت (کاشت دندان) و یا دندان های مصنوعی  را در پی خواهد داشت.»

در این روش جدید، تیم تحقیقاتی فوق الذکر از یک قالب فیبر ساخته شده از مولکول های قند استفاده کرده و آن را در سراسر کانال ریشه دندان قرار داده و سپس ماده ای ژله ای که مشابه پروتئین های موجود در بدن انسان است، در کانال اضافه شده و در نهایت این مواد با سلول های پالپ دندان پر می شوند.

در ادامه، فیبرهای کارگذاشته شده از دندان خارج می شوند تا یک میکروکانال طولانی در کانال ریشه دندان تعبیه شده و نهایتا توسط سلول های اندوتلیال از پوشش داخلی سلول های خونی تفکیک شود. پس از هفت روز از این عملیات، سلول های جدید عاج دندان در محل تولید شده و رگ های خونی مصنوعی داخل دندان به وجود می آیند.

پرفسور لوئیز برتاسونی در این رابطه گفت: «نتایج به دست آمده از این روش جدید نشان می دهد که ساخت رگ های خونی مصنوعی می تواند یک استراتژی بسیار موثر برای بازسازی کامل دندان و بازگرداندن عملکرد ان محسوب شود. به عقیده من این رو.ش جدید می تواند آینده دندانپزشکی و عمل روت کانال را تغییر دهد.»

شرح کامل این روش درمانی جدید و پزوهش های انجام شده در این رابطه در آخرین شماره ژورنال تخصصی  Scientific Reports منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *