افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این روش مصرف نمک را کاهش دهید

1c7a6615-a9a3-4640-8815-31cedaaab323

  • احتمالا ذائقه ی بسیاری از ما به نمک و مواد غذایی پرنمک عادت کرده است. اما باید بدانیم که نمک اولین عامل بیماری های فشار خون و عوارض مرتبط با آن است. پس اگر برای سلامتی تان ارزش قائل هستید

یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در رژیم روزانه ما نمک است. چیزی که خیلی از پزشکان آن را سم سفید می نامند. سدیم موجود در نمک برای خیلی از کارکردهای بدن ما از جمله حفظ آب و تعادل بدن و مواد معدنی موجود در آن و همچنین حجم خون لازم و ضروری است. اما همین ماده مفید اگر بیش از اندازه مصرف شود سلامتی بدنمان را به خطر می اندازد.بسیاری از بیماری های فشار خون و بیماری های قلبی و سکته های مغزی نتیجه مصرف بیش از اندازه نمک است.  توصیه پزشکان و متخصصان استفاده حداکثر یک قاشق چای خوری نمک در روز است. یعنی در حدود ۲۳۰۰ میلی گرم. اما شما چقدر در روز نمک مصرف می کنید؟

نمک و سدیم دو ماده یکسان نیستند اما سدیم در نمک موجود می باشد. سدیم ماده معدنی موجود در بسیاری از فراورده ها از جمله گوشت، غلات، مغزها و لبنیات است. علاوه بر این غذاهای فرآوری شده دارای نمک بسیار زیادی هستند. چیزی که این روزها بیشتر بزرگسالان از آن ها استفاده م یکنند و استفاده از یک ماده فرآوری شده در روز سدیمی بیش از مقدار حداکثر سدیم لازم برای بدن را به بدن ما تزریق خواهد کرد.

شاید با خودتان بگویید که این مقدار خیلی کمتر از مقدار مصرف روزانه شما است و با خود فکر کنید که آیا راهی وجود دارد که مصرف سدیم را به حداقل برسانیم؟

احتمالا ذائقه ی بسیاری از ما به نمک و مواد غذایی پرنمک عادت کرده است. اما باید بدانیم که نمک اولین عامل بیماری های فشار خون و عوارض مرتبط با آن است. پس اگر برای سلامتی تان ارزش قائل هستید از همین الان مصرف این ماده را به حداقل میزان ممکن برسانید و سلامتی قلب تان را تضمین کنید.

در ادامه چند راهنمایی برای کم کردن نمک مصرفی روزانه تان خواهیم کرد که امیدواریم برای شما مفید باشد و به شما در کم کردن مصرف نمک کمک کند:

۱ . اگر در دستور غذایی هر میزان نمک بری طعم دادن به آن غذا توصیه شده همواره نصف آن را به غذای تان اضافه کنید و قبل از ریختن نصف بقیه آن را تست کنید. شاید با نصف میزان نیز به ذائقه تان سازگار باشد. از طرفی می توانید برای طعم دادن به غذاهایتان از ادویه جات مختلف مانند فلفل،سیر، آویشن، کاری… استفاده کنید و با این مواد بی ضرر و پر خاصیت طعم دلخواه تان را به دست بیاورید.

۲ . وقتی به فروشگاه می روید از انتخاب غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده خودداری کنید. چرا که همه غذاهای بسته بندی شده برای این که مدت زیادی سالم بمانند دارای میزان بالایی نمک هستند. همواره برچسب های مواد غذایی را بخوانید و از مواد تشکیل دهنده مواد غذایی اطلاع پیدا کنید و کم سدیم ترین آن ها را انتخاب کنید.

۳ . تصور نکنید که هر ماده ای که کم کالری و کم چربی است به معنی سالم بودن آن است. چرا که بسیاری از کارخانه های تولید مواد غذایی کم چرب برای این که محصول خوش طعم تری داشته باشند میزان زیادی نمک به آن ها اضافه می کنند و از طرفی نمک کمک می کند تا مدت بیشتری مواد غذایی سالم بمانند. مواد غذایی منجمد دارای میزان زیادی نمک هستند.

۴ . اگر مجبور هستید که از غذاهای کنسرو شده و یا فریز شده و بسته بندی استفاده کنید حتما از نوع بدن سدیم آن ها انتخاب کنید. فقط کافی است که برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید.

۵ . غذاهای کنسرو شده، سبزیجات بسته بندی و بسیاری از غذاهای برای افزایش عمر مفید غنی از نمک هستند بنابراین یا از سبزیجات تازه استفاده کنید و یا قبل از استفاده آن ها بشویید و در آبکش بریزید تا نمک اضافی آن ها از بین برود.

۶ . ترشیجات و زیتون های که در آب نمک هستند از نمک اشباع شده اند. همچنین بسیاری از فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و گوشت ها دودی نیز سرشار از سدیم و نمک هستند. بنابراین مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

۷ .  فست فودها، سیب زمینی سرخ کرده و بسیاری از این نوع غذاها بیشتر از میزان روزانه مجاز نمک مصرفی در خود نمک دارند. بنابراین با در پیش گرفتن یک رژیم سالم و بدون اینگونه غذاها به سلامتی خودتان کمک کنید.

 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *