افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

باید و نبایدهای تغذیه برای بیماران تیروئیدی

باید و نبایدهای تغذیه برای بیماران تیروئیدی

image_13940423252779

 

اگر شما جز افرادی هستید دچار مشکلات تیروئید کم کاری یا پرکاری می باشید همراه ما با باید و نبایدهای تغذیه برای بیماران تیروئیدی و این که با توجه به نوع تیروئید چه چیزهایی را باید مصرف کنید

غده پروانه ای شکل تیروئید واقع در پایین گلو، وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، درجه حرارت و ضربان قلب را به عهده دارد. در این میان نشانه های کم کاری تیروئید عبارتند از افزایش وزن، افسردگی، حساسیت به سرما و …. پرکاری تیروئید نیز خود را با از دست دادن ناگهانی وزن، ضربان نامنظم قلب، عرق کردن، عصبی بودن و تحریک پذیری نشان می دهد.

ژنتیک، شرایط خود ایمنی، استرس، سموم محیطی، با اختلالات تیروئید مرتبط هستند. در این میان رژیم غذایی می تواند یکی از عوامل کنترل علائم این اختلالات باشد:

بهترین: ماست

در صورت شک به کم کاری تیروئید از منابع غذایی ید دار مانند ماست، و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر استفاده کنید. یک فرد بزرگسال ۱۵۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارد یک فنجان ماست ۸۷.۲ میکروگرم ید به بدن می رساند. یعنی چیزی حدود نیمی از میزان نیاز به ید روزانه با خوردن ماست تامین می شود.

بهترین: جلبک دریایی

جلبک دریایی خشک شده، داروی معجزه آسای محتوی ید است. حدود ۷ گرم از جلبک دریایی، محتوی ۴۵۰۰ میکروگرم ید است و این مقدار خیلی بیشتر از نیاز روزانه بدن به ید است.

بهترین: آجیل

آجیل یک ماده مغذی دیگر است که به تنظیم هورمون های تیروئید به علت وجود سلنیوم در آن کمک می کند. مطالعات نشان داده زنانی که میزان بالاترین از سلنیوم را دریافت می کنند، کمتر به گواتر و آسیب های بافت تیروئید مبتلا می شوند. به علاوه در افراد مبتلا به مشکلات مربوط به تیروئید مانند مبتلایان به هاشیموتو یا بیماری گریوز، مصرف بالاتر سلنیوم منجر به دفع آسیب های طولانی مدت تیروئید می شود.

بهترین: شیر

شیر آشامیدنی معمولا برای افرادی که نگران کمبود کلسیم یا ویتامین دی هستند توصیه می شود. اما شیر محتوی مواد معدنی ضروری ید است. یک فنجان شیر، حاوی ۵۶ میکروگرم ید است. با نوشیدن یک فنجان شیر کم پرب یک سوم نیاز روزانه شما به ید برطرف می شود. به علاوه مبتلایان به کم کاری تیروئید بیشتر احتمال دارد که از کمبود ویتامین دی رنج ببرند و نوشیدن شیر آنها را از این کمبود بی نیاز می کند.

بهترین: گوشت مرغ و گاو

پروتئین و فیبر برای کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید هستند؛ پروتئین در منابع ماهی، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات. ولی نباید فیبرها را در کم کاری تیروئید به مقدار خیلی زیاد مصرف کرد. زیرا در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد می شود.

بهترین: ماهی

از آنجا که ید در خاک و آب دریا وجود دارد، پس ماهی می تواند منبع خوب دیگری برای تیروئید باشد. محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که در مناطق کوهستانی و بدون دسترسی به دریا زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر گواتر هستند. هر اونس ماهی پخته شده حاوی ۹۹ میکروگرم ید است و ۶۶ درصد میزان نیاز به ید روزانه را تامین می کند. کنسرو ماهی تن نیز حاوی ید، ویتامین دی و آهن است.

بهترین: تخم مرغ

تخم مرغ آب پز نیاز ویتامین آ، ویتامین دی، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و بسیاری موارد دیگر را تامین می کند. یک تخم مرغ آب پز، نیاز ۱۰ درصد از ید مورد نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند.

بهترین: سیب زمینی

سیب زمینی کبابی از پوره سیب زمینی از لحاظ مواد مغذی غنی تر است. سیب زمینی کبابی منبع مهمی از ید است. یک سیب زمینی متوسط حدود ۴۰ درصد نیاز روزانه ید را تامین می کند.

بدترین: گلوتن

افراد مبتلا به سلیاک؛ یک بیماری خودایمنی ناشی از عدم تحمل گلوتن موجود در گندم، جو و … بیشتر احتمال دارد به مشکلات تیروئید مبتلا شوند. مصرف یک رژیم غذایی فاقد گلوتن به بهبود علائم و حفاظت از تیروئید در این افراد کمک می کند.

بدترین: غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده موجود در رستوران ها، علاوه بر این میزان نمک بالاتری دارند، خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهند.

 

پزشکین : باید و نبایدهای تغذیه برای بیماران تیروئیدی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *