افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بالا بودن کلسترول

کلسترول بالا به چه معنا است؟

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در چربی موجود در خون شما ، یافت می شود . در حالی که بدن شما برای ادامه ساختن سلولهای سالم ، نیاز به کلسترول دارد ، بالا بودن کلسترول خطر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد . زمانی که کلسترول شما بالا باشد ، تجمع چربی در رگها ، بیشتر می شود . به تدریج این تجمع ، باعث کاهش گردش خون در رگها می شود . ممکن است قلب شما ، اکسیژن مورد نیاز خود را تامین نکند و خطر حمله قلبی در این شرایط افزایش می یابد .حتی ممکن است که کاهش گردش خون ، منجر به سکته مغزی هم بشود . کلسترول بالا ممکن است دلایل ارثی داشته باشد ( که اصطلاحاً هایپرکلسترولیمیا گفته می شود ) ، اما غالباً به دلیل شیوه زندگی نادرست است ، که هم قابل پیشگیری است و هم قابل درمان . یک رژیم غذایی مناسب ، ورزش منظم و گاهی اوقات دارو ، به کاهش کلسترول کمک شایانی می کند .

s

علائم کلسترول بالا در خون

کلسترول بالا نشانه ای ندارد و تنها از طریق آزمایش خون ، تشخیص داده می شود .

دلایل بالا رفتن کلسترول در خون

کلسترول در خون جاری است و به پروتئین موجود در خون متصل است . ترکیب کلسترول و پروتئین ،لیپوپروتئین نامیده می شود . مطمئناً در مورد انواع کلسترول شنیده اید . بسته به نوع کلسترولی که لیپوپروتئین جا به جا می  کند ، چند نوع کلسترول ایجاد می شود :

١- لیپوپروتئین با تراکم پایین ( LDL )

کلسترول بد و یا همان ( LDL ) ذرات کلسترول را در بدن شما جا به جا می کند . کلسترول بد در دیواره های رگها رسوخ می کند و باعث نازک و سخت شدن آنها می شود .

٢- لیپوپروتئین با تراکم بسیار پایین ( VLDL )

این نوع لیپوپروتئین حاوی تری گلیسیرید ، نوعی چربی متصل به پروتئین در خون است . VLDL باعث زیاد شدن LDL و در نهایت نازکتر شدن رگها می شود . اگر برای پایین آوردن LDL دارو مصرف می کنید اما VLDL شما همچنان بالا است ، برای پایین آوردن تری گلیسیرید باید حتماً از دراو استفاده کنید .

٣-لیپوپروتئین با تراکم بالا ( HDL )

کلسترول خوب یا HDL ، کلسترول بد را جمع آوری کرده و به سمت کبد هدایت می کند .

کم بودن تحرک جسمانی ، چاقی مفرط و رژیم غذایی نامناسب باعث بالا رفتن LDL و پایین آمدن کلسترول خوب می شود ، که جزء فاکتورهایی است که شما می توانید آنها را کنترل کنید . فاکتورهایی که تحت کنترل شما نیست و نقش مهمی هم در بدن شما بازی می کند ، ژنتیک است . نوع چیدمان ژنتیک شما از جمع آوری شدن کلسترول بد خون در سلولها ، جلوگیری می کند و کبد کلسترول بد بیش از اندازه تولید می کند .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *