افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بالا بردن توان باروری و تقویت این باروری

1362192613545822689533058197451374148

تا الان در مورد ناباروری و درمان ناباروری دانستنی هایی را در اختیار  شما قرار داده ایم در این جا می خواهیم در مورد بالا بردن توان باروری و تقویت این باروری جزئیاتی را در اختیار شما بگذاریم .

شايد درباره علل ناباروري و راه‌هاي درمان‌هاي آن مطالب زيادي خوانده يا شنيده باشيد و شايد شما هم توانسته باشيد با کمک همين روش‌ها و توصيه‌ها صاحب فرزند شويد، ولي نکته‌اي که خيلي از زوج‌ها اطلاعات زيادي درباره‌اش ندارند، اين است که “چگونه بايد اين قدرت باروري را حفظ کرد؟”

اين نوشته قرار است توصيه‌هايي در همين زمينه ارايه کند.

۱- کنترل وزن

يکي از راه‌هاي حفظ باروري، کنترل و حفظ وزن ايده‌آل است. اگر دچار اضافه وزن و يا مبتلا به چاقيهستيد، يا اگر وزن شما زير وزن طبيعي است، بدانيد که در بارداري دچار مشکل خواهيد شد. يکي از عوامل بسيار مهم و اساسي در حفظ توان باروري، داشتن وزن ايده‌آل است، يعني نه چاق و نه لاغر. پس اگر هنوز بچه‌دار نشده‌ايد، اما قصد داريد در آينده بچه‌دار شويد و هم‌اکنون داراي وزن طبيعي هستيد، آن را حفظ کنيد و اگر چاق يا بيش از حد لاغريد، براي رسيدن به تناسب اندام زودتر اقدام کنيد.

افزايش مقدار چربي‌هاي بدن (در چاقي) طوري که ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از حد طبيعي باشد، در هورمون‌هاي موثر در بارداري از جمله استروژن تغييراتي ايجاد کرده و با تاثير بر روي قاعدگي، بر باروري اثر مي‌گذارد.

لاغري بيش از اندازه هم به همين نسبت سبب کاهش توان باروري مي‌شود.

۲- چکاپ‌هاي منظم توسط پزشک

اگر از سلامت عمومي بدن خود اطمينان داريد، باز هم لازم است به‌طور منظم و در فواصل مشخص براي چکاپ به پزشک مراجعه کنيد. بررسي سيستم قلبي‌عروقي، کنترل منظم فشار خون و بررسي‌هاي خوني از نظر کنترل قند خون، چربي، هورمون‌هاي تيروييدي و کم‌خوني و از همه مهم‌تر بررسي عملکرد دستگاه تناسلي از نظر وجود عفونت‌هاي احتمالي، شما را نسبت به سلامت بدن خود آگاه‌تر کرده و در صورت وجود مشکل يا بيماري سبب مي‌شود که زودتر به دنبال اقدامات درماني باشيد. خوب است بدانيد که بيماري‌هايي مثل ديابت، بيماري‌هاي مربوط به تيروئيد و آرتريت روماتوئيد با باروري تداخل ايجاد مي‌کنند. انجام آزمون‌هاي دوره‌اي بررسي وضعيت دهانه رحم که به نام پاپ اسمير معروف است، شما را از اين موضوع آگاه مي‌کند که دچار ناراحتي‌هاي مربوط به دهانه رحم و رشد سلول‌هاي غيرطبيعي نشده‌ايد. با انجام اين آزمون‌ها، حتي عفونت‌هاي احتمالي و بيماري‌هاي قابل انتقال جنسي و انواع کيست‌هاي تخمدان نيز مشخص مي‌شوند.

۳- مراقبت‌هاي شغلي

يکي از عوامل مهم و اثرگذار روي قدرت باروري، شغلي است که شما اکنون مشغول به انجام آن هستيد. اگر مي‌خواهيد قدرت باروري شما حفظ شده و طبق برنامه زندگي خود و در زماني که تصميم داريد بچه‌دار شويد و با مشکلي روبه‌رو نشويد، بهتر است به محيط و عوامل محيطي موجود در محل کار خود دقت داشته باشيد. اگر در مکان‌هاي پر خطر کار مي‌کنيد، مثلا اگر با اشعه سر و کار داريد و يا مواد آلاينده و شيميايي در محل کار شما زياد است، بايد هر از چند گاهي مورد ارزيابي قرار بگيريد تا مبادا دچار مشکل شده باشيد.

اگر در حين کار دچار استرس زيادي مي‌شويد و يا با مراجعين زيادي سر و کار داريد که اين سبب بروز نگراني و استرس در شما مي‌شود، بدانيد که کار کردن در چنين شرايطي مي‌تواند روي قدرت باروري شما تاثير بگذارد، بنابراين براي حفظ توان باروري خود سعي کنيد شيوه‌هاي مقابله با استرس را آموخته و تمرين کنيد تا بهتر بتوانيد خود را آرام نگه داريد.

۴- ترک سيگار

اگر مي‌خواهيد قدرت باروري در شما همچنان پايدار بماند، از سيگار کشيدن و مصرف الکل پرهيز کنيد. سيگار کشيدن خطر نابارور شدن را در زنان چند برابر افزايش مي‌دهد و حتي مصرف مقدار کمي الکل مي‌تواند روي باروري شما آثار مخربي داشته باشد.

۵- مراقبت‌هاي دارويي

بسياري از داروها از جمله آمفتامين‌ها و مواد مخدر با کاهش ميل جنسي و نارسايي در مرحله ارگاسم روابط جنسي و اشکال در نعوظ و تغييرات هورموني با باروري تداخل دارند.

به گفته محققان دانشگاه ميرلند، استروئيدهاي آنابوليک براي شکل‌گيري توده‌هاي عضلاني که توسط برخي ورزشکاران استفاده مي‌شوند، مي‌توانند به طور قابل توجهي ميزان باروري را کاهش دهند.

همچنين بسياري از داروهاي بدون نسخه مي‌توانند سبب کاهش توان باروري شوند؛ مثلا داروهايي مثل مسدودکننده‌هاي کانال کلسيم که براي کنترل فشار خون استفاده مي‌شوند، با فرآيند طبيعي باروري مداخله ايجاد مي‌کنند.

بسياري داروهاي ديگر از جمله داروهايي که براي تسکين زخم معده استفاده مي‌شوند، بايد تحت نظر پزشک مصرف شوند، زيرا اين داروها مي‌توانند سبب افزايش ترشح هورمون‌هايي مانند پرولاکتين شوند که موجب کاهش ميزان هورمون تستوسترون و اسپرم مي گردند.

 

پزشکین : بالا بردن توان باروری و تقویت این باروری

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *