جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



این ۶ ماده غذایی را روزانه مصرف کنید سرطان نگیرید

  •  یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان برای خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولی ‏هستند. توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام ویتامین ث و اسید الاژیک است و می‌تواند باعث جلوگیری از ‏تشکیل مواد سرطان زا در بدن شود و رشد تومورها را متوقف کند.

برای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها، غذاهای غنی از ‏ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان ها، و کاروتنوئیدها باید در رأس انتخاب شما قرار گیرند:‏

سیر: ترکیبات گوگرد موجود در سیر که علت بوی آن هستند، از تشکیل مواد سرطان زا در بدن جلوگیری می‌کنند، ‏منجر به افزایش سرعت تعمیر دیان آ شده، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند و نقش مهمی در کاهش خطر ‏ابتلا به سرطان‌های معده و روده بزرگ دارد. برای این که اثربخشی ترکیبات سیر را به حداکثر برسانید، این گیاه را ‏قبل از پخت و پز پوست بگیرید و ریزریز کنید و بگذارید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ساکن بماند. این کار، آنزیم‌های سیر را ‏فعال می‌کند و ترکیبات گوگردی آن را آزاد می‌سازد.‏

بروکلی: بروکلی و سایر سبزیجات خانواده کلم نقش مهمی در کاهش سرطان‌های دهان، مری و معده دارند. این ‏سبزیجات آنزیم‌های محافظ بدن را افزایش می‌دهند و از بین برنده مواد شیمیایی هستند که باعث سرطان ‏می‌شوند. بهتر است این سبزیجات را خام بخورید یا بخار پز و نیم پز کنید چون ثابت شده گرم کردن آنها با دمای ‏مایکروویو، بسیاری از مزایای ضد سرطان آنها از بین می‌رود.‏

گوجه فرنگی: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی آنتی اکسیدانی است که آن را به ثروتمندترین منبع طبیعی برای ‏مبارزه با سرطان تبدیل کرده است. لیکوپن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان در مردان می‌رود و نشان داده شده ‏رشد برخی از سلول‌های سرطانی از جمله سرطان سینه، ریه و آندومتر را متوقف می‌کند. برای به دست آوردن ‏بیشترین سود از لیکوپن، گوجه فرنگی‌ها را در حرارت بالا قرار ندهید و یا تبدیل به سس گوجه فرنگی نکنید. فرایند ‏حرارت بالا، جذب لیکوپن را در بدن کاهش می‌دهد. بهتر است بدانید به غیر از گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت ‏صورتی و فلفل قرمز نیز حاوی بیشترین میزان لیکوپن هستند.‏

توت‌ها: یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان برای خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولی ‏هستند. توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام ویتامین ث و اسید الاژیک است و می‌تواند باعث جلوگیری از ‏تشکیل مواد سرطان زا در بدن شود و رشد تومورها را متوقف کند. توت فرنگی حاوی فلانوئیدها برای جلوگیری از ‏آسیب به دیان آ بوده و نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه دارد.‏

هویج: یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها؛ شامل آلفاکاروتن و بتاکاروتن است. اعتقاد بر این ‏است که بتاکاروتن باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی و همچنین محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ‏ناشی از سموم می‌شود. با این حال در مطالعات اخیر ثابت شده که آلفاکاروتن حتی از بتاکاروتن برای جلوگیری و ‏مبارزه با سرطان موثرتر است. هویج‌ها را بهتر از به صورت بخار پز و برش داده شده مصرف کنید تا بیشترین مزایای ‏سلامتی آنها را به دست بیاورید.‏

برگ‌های سبز: سبزیجات تیره رنگ نه تنها منابع غنی از فیبر، آهن، و کلسیم هستند بلکه خواص ضد سرطانی نیز ‏دارند. اسفناج و همچنین سایر سبزیجات تیره رنگ منبع عالی لوتئین هستند؛ آنتی اکسیدانی که مانع ایجاد ‏رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و جلوگیری کننده از سرطان‌های دهانف مری و معده است.‏

منبع: بهداشت نیوز

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید