جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



این سه ورزش وزن شما را نرمال می کند

این سه ورزش وزن شما را نرمال می کند

  • دوچرخه‌سواری در زمینه‌ای صاف و كم شیب و خارج از مسیر اتومبیل‌ها مخصوصا در جاده‌های ییلاقی و كنار مزارع یكی از ورزش‌های بسیار مفیدی است كه آن هم مانند شنا برای افراد چاق دارای این خصوصیات است كه مفاصل كمر و پاها وزن زیاد بدن را تحمل نخواهند كرد و دچار فشار، ساییدگی و اختلال در مفاصل مزبور نخواهند شد.

 

 

کاهش وزن با رژیم های غذایی ممکن است بدن تان را با فقر غذایی شدید مواجه کند. به جای کاهش وزن با با رژیم های غذایی می توانید با بهترین ورزش ها وزن تان را کم کنید.

 

استفاده از رژیم‌های غذایی سخت برای کاهش وزن، نه تنها برای سلامت بدن مضر است، بلکه بعد از مدتی وزن از دست رفته برمی‌گردد. یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش وزن، پیاده‌روی منظم است.

 

پیاده روی و کاهش وزن

از میان انواع ورزش‌ها، پیاده‌روی در زمین‌های هموار و با شیب نه چندان زیاد به ویژه برای كسانی كه تازه ورزش را آغاز می‌نمایند، تمرین بسیار مناسبی است و تقریبا برای همه افراد میسر است.

 

در آغاز این ورزش باید از روزانه ۲ تا ۳ كیلومتر شروع شود و به تدریج به میزان و سرعت آن افزوده گردد و اگر وضعیت فرد اجازه بدهد پس از مشاوره با پزشك خود می‌تواند گاهی در فواصل پیاده‌روی تا ۵ دقیقه اقدام به دویدن هم بكند. البته در صورتی كه این اقدام موجب هیچ‌گونه ناراحتی و تنگی نفس و تجاوز تعداد ضربان قلب از ۱۱۰ مرتبه در دقیقه نباشد. در حقیقت پیاده‌روی ممكن است بهترین راه برای كنترل و كاهش سرعت روند پیری باشد. در هنگام پیاده‌ روی تمام عضلات بدن به حركت درمی‌آیند كه به جریان خون در مفاصل كمك می‌كند و آنها را نرم می‌كند. پیاده‌روی همچنین به ما كمك می‌كند كه توده عضلانی و متابولیسم را با سن خودمان تطبیق بدهیم و همچنین ما را از نظر روحیه جوان نگه می‌دارد.

 

هر كس كه اندام مناسبی ندارد و ورزشكار نیست، ورزشی كه نه استرس به او وارد می‌كند و نه خسته‌كننده است، می‌تواند بهترین راه برای تطابق با زندگی باشد. پیاده‌روی از بهترین ورزش‌ها برای حفظ تراكم و استقامت استخوان‌ها و كنترل وزن است، عضلات بدن را هماهنگ كرده و اندام را متناسب می‌سازد.

 

افرادی كه بدون ورزش كردن، رژیم سخت و خودسرانه می‌گیرند بعد از كوتاه‌ترین زمان چاق‌تر می‌شوند.با وجود اینكه وزن این افراد در آغاز رژیم به سرعت كم می‌شود، زیرا عامل این كاهش وزن ناشی از، از بین رفتن عضلات و كاهش آب بدن بوده است. وقتی وزن این افراد سرجای اول خود برمی‌گردد فقط به شكل چربی به وزن بدن اضافه می‌شود. برای اجتناب از چاق شدن در مرور زمان باید متابولیسم خود را با ورزش روزانه بالا ببرند.

 

برای كاهش وزن راه رفتن برای افراد چاق از نظر زمانی مهم‌تر است تا از نظر سرعتی. پیاده‌روی در حد یك قدم زدن متوسط در زمانی طولانی با مسافت بیشتر، چربی را می‌سوزاند و به مصرف می‌رساند. ضمناً فعالیت ورزشی جهت كاهش وزن بهتر است هر روز انجام شود تا بهترین تاثیر را در سلامت و حفظ كاهش وزن بدست آمده را داشته باشد. از طرف دیگر انجام حركت و ورزش با برخورداری از یك رژیم متعادل فایده‌ای بیشتر داشته و تناسب اندام ایجاد گردیده ماندگاری طولانی‌تری خواهد داشت.

 

شنا و کاهش وزن

بعد از راهپیمایی و پیاده‌ روی‌های ساده از مناسب‌ترین و بهترین ورزش‌ها شنا می‌باشد. مخصوصا برای افرادی كه وزن بالا دارند و وزن زیاد آنان موجب فشار روی مفاصل در ناحیه كمر، ستون فقرات و به خصوص مفاصل ران و زانوها می‌گردد و آنان را گرفتار ساییدگی مفاصل می‌كند، شنا یا راه‌رفتن در آب در پیشگیری از این موارد به شدت توصیه می‌شود. چرا كه درون آب به اندازه حجم بدن از وزن شخص كاسته شده و فشار كمتری بر مفاصل حركتی وارد می‌گردد.

 

از میان انواع حركات شنا، نوع قورباغه‌ای از همه بهتر است زیرا تقریبا تمامی عضلات بدن را به تحرك وا می‌دارد. در اینجا نیز میزان حركات ورزشی نباید از حد توان شخص تجاوز نماید و باعث ایجاد سرعت زیاد نبض و تنگی نفس شود و هر بار كه چنین وضعی پیش آمد باید برای چند دقیقه آن را متوقف كرده و به انجام نفس‌های عمیق مبادرت ورزید و در مجموع یك جلسه یك ساعته كه در ۴ یا ۵ نوبت تقسیم شود و تنفس عمیق در فواصل چند دقیقه‌ای خیلی مناسب و مفید خواهد بود.

 

دوچرخه‌ سواری و کاهش وزن

دوچرخه‌سواری در زمینه‌ای صاف و كم شیب و خارج از مسیر اتومبیل‌ها مخصوصا در جاده‌های ییلاقی و كنار مزارع یكی از ورزش‌های بسیار مفیدی است كه آن هم مانند شنا برای افراد چاق دارای این خصوصیات است كه مفاصل كمر و پاها وزن زیاد بدن را تحمل نخواهند كرد و دچار فشار، ساییدگی و اختلال در مفاصل مزبور نخواهند شد. این ورزش را به تدریج می‌توان بیشتر از یك ساعت در روز و با سرعت ۲۰ تا ۲۵ كیلومتر در ساعت در زمین‌هایی كه شیب متوسطی داشته باشند، ادامه داد.

 

ورزش مناسب دیگر، دوچرخه‌سواری در منزل و در یك محل ثابت و در سالن سرپوشیده است با چرخ‌هایی كه دارای كنتور ساعت شمار و عقربه‌دار بوده به طوری كه فشار روی ركاب‌ها را با دستگاه مخصوص می‌توان تنظیم كرد و به تدریج بر فشار مكانیكی روی ركاب‌ها افزود و آن را شبیه به دوچرخه‌سواری در تپه‌ها تنظیم كرد. این رویه برای شهرهای بزرگ و یا كسانی كه امكانات دیگری ندارند عملی، مفید و بی‌خطر است.

 

 

منبع : بیتوته

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)