افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

انتخاب و خصوصیات لباس ورزشی مناسب

خصوصیات لباس ورزشی مناسب

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ ممکن است یکی از تصمیماتی که در سال جدید گرفته‌اید، ورزش کردن و رسیدن به اندام ایده‌ال‌تان باشد. اولین قدم برای شروع این تصمیم، انتخاب لباس ورزشی مناسب است که درعین حال که اندام شما را زیباتر جلوه می‌دهد، از تعریق بدن نیز جلوگیری کرده و انگیزه شما را چند برابر می‌کند.

جنس لباس ورزشی

به طور کلی بهترین جنس برای لباس ورزشی، لباس‌های تمام نخ یا نخ پنبه است که عرق را به خود جذب کرده و مانع از عرق سوز و قرمز شدن نواحی زیربغل و کشاله ران می‌شود. لباس‌های پنبه‌ای معایبی نیز دارند! در این نوع لباس‌ها با این که پنبه رطوبت را جذب می‌‌کند اما رطوبت تبخیر نشده و باعث بو گرفتن می‌شود.

اما لباس‌های با الیاف مصنوعی! بهتر است دور لباس‌های با الیاف مصنوعی را خط بکشید، چون لباس‌های شمعی و نایلونی اگرچه عمر طولانی‌تری نسبت به لباس‌های نخی دارند اما باعث ایجاد خارش، قرمزی، قارچ پوستی، تشدید تعریق و ایجاد بوی بد می‌شوند. اگر قصد خرید لباس‌هایی با الیاف مصنوعی را دارید، حتما لباسی را انتخاب کنید که آستر نخی داشته باشد.

برای این که بتوانید مثل یک متخصص به فروشگاه‌های ورزشی بروید و حرفه‌ای لباس خود را انتخاب کنید، یکی از فاکتور‌های مهمی که باید در نظر داشته باشید، انتخاب جنس لباس بسته به نوع ورزش و فعالیتی است که می‌خواهید انجام ‌دهید؛ بنابراین دورانی که جنس لباس‌های ورزشی فقط از پنبه تولید می‌شدند، به پایان رسیده است و برای هر نوع ورزشی باید لباسی با جنس مناسب انتخاب کرد.

برای مثال اگر بدنسازی کار می‌کنید، از لباس‌های پنبه‌ای استفاده کنید تا بخش زیادی از عرق بدن را به خود جذب کند. اگر پیلاتس، یوگا و ایروبیک کار می‌کنید از لباس‌هایی با پارچه اسپندکس استفاده کنید، چون این جنس پارچه به سرعت رطوبت را از خود عبور داده و برای انجام حرکات کششی، انعطاف خوبی از خود نشان می‌دهد. الیافی مثل پلی‌استر برخلاف لباس‌های پنبه‌ای، رطوبت از میان درز‌های آن خارج شده و جذب نمی‌شود. این نوع پارچه‌ها به دلیل انعطاف بسیار بالایی که دارند، برای حرکات کششی بسیار مناسب‌اند و براثر شست‌و‌شو شکل خود را از دست نمی‌دهند.

یک لباس ورزشی خوب علاوه بر جنس مناسب برای جذب رطوبت، باید مانع ایجاد بوی بد شده و کاملا اندازه و مناسب فرم بدنی شما باشد تا هنگام ورزش کردن احساس راحتی کرده و اندام‌تان را زیبا‌تر نشان دهد.

انواع لباس ورزشی

پیراهن ورزشی

پیراهن ورزشی را خیلی گشاد انتخاب نکنید که حین تمرین، دست‌و‌پا گیر شود هم‌چنین جنس آن را طوری انتخاب کنید که به جای جذب، رطوبت را از بین بافت‌های خود خارج کند.

تاپ ورزشی

تاپ ورزشی در میان خانم‌ها بسیار پرطرفدار است. تاپ ورزشی‌ای مناسب خرید است که از الیاف مخصوص تهیه و تهویه مناسب داشته باشد.

شورت ورزشی

شورت ورزشی‌ای مناسب است که الیاف آن ساختار شبکه‌ای داشته و رطوبت را خارج کند هم‌چنین کمر آن خاصیت کششی داشته باشد تا حین تمرین اذیت نشوید.

جوراب

جورابی انتخاب کنید که الیاف آن قابل شست‌و‌شو و مقاومت بالایی داشته باشد هم‌چنین کمی بلند باشد تا از قوزک پا محافظت کند.

کفش ورزشی

کفش ورزشی مناسب، مهم‌ترین قضیه برای ورزش کردن است. اگر هنگام ورزش کفش مناسبی نپوشیده باشید به زانو‌ها و مفاصل فشار بیشتری وارد می‌شود. کفشی انتخاب کنید که اندازه مناسب و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا قوزک پا به هیچ عنوان نچرخد. بهتر است که برای هر رشته ورزشی کفش مناسب همان رشته را انتخاب کنید. دقت کنید که پا قلب دوم انسان است!

لباس ورزشی مناسب هر اندام

اندام سیبی شکل

کسانی که اندام سیبی شکل دارند، لباس‌های ورزشی بالاتنه را کمی گشاد انتخاب کنند.

اندام ساعت شنی

تاپ‌ها و شلوار‌های تنگ، بهترین انتخاب برای این تیپ افراد است تا بدن را چاق‌تر نشان ندهد.

اندام مستطیلی

این افراد باید لباس‌هایی که دارای یقه باز و شلوار یا تاپ با رنگ متفاوت انتخاب کنند تا فرم بدن از حالت مستطیلی خارج شود.

اندام گلابی شکل

این افراد برای بالاتنه باید از رنگ‌های روشن و در عوض برای پایین تنه از رنگ‌های تیره استفاده کنند تا اندازه ران‌ها کوچک‌تر به نظر رسیده و تعادل بالاتنه و پایین‌تنه حفظ شود.

نحوه شستن لباس ورزشی

جنس لباس‌های ورزشی به گونه‌ای است که چروک نمی‌شود. اگر از ورزشگاه برگشتید و حوصله شستن لباس‌هایتان را ندارید، بهتر است که آن‌ها را به هیچ وجه از ساک خود خارج نکرده و داخل کمد لباس آویزان نکنید. اگر این زمان به بیش‌تر از چند ساعت رسید، می‌توانید لباس‌ها را داخل رختکن حمام آویزان کنید. این کار مانع از تجمع باکتری‌ها و بو گرفتن لباس می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، آلودگی‌های لباس ورزشی بیش‌تر به تعریق مربوط می‌شود؛ بنابراین بهتر است لباس‌ها را با کمی مایع لباس‌شویی و نرم‌کننده لباس با دست شست تا دیرتر خراب شوند سپس در فضای باز و زیر نور آفتاب آویزان کرد.

رنگ لباس ورزشی

رنگ لباس و کفش ورزشی که می‌پوشید بسیار در روحیه و انگیزه شما تاثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *