افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افزایش تمرکز و تقویت حافظه با روش های طبیعی

100845082430

  • تحقیقات گسترده‌ای نشان داده است که کمبود خواب می‌تواند اثرات منفی بارزی بر عملکرد شناختی شما بگذارد و به میزان تمرکز و کارکرد حافظه‌تان آسیب وارد کند.

روش‌های طبیعی زیادی برای بالا بردن سطح تمرکز و هوشیاری وجود دارد. از گزینه‌های درمانی مختلف گرفته تا درمان ‌با گیاهان، همه و همه باعث افزایش میزان پُرکاری و خلاقیت‌تان شده، با بالا رفتن سن از سلامت مغزتان محافظت کرده و به افزایش تندرستی‌تان می‌انجامد.
مواد مغذی برای افزایش تمرکز
۱.ماهی و تخم برزک
تخم برزک و ماهی روغنی مانند سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند – نوعی اسید چرب حیاتی که نقش مهمی در حفاظت از سلامت مغز ایفا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا۳ دشمن اصلی اختلالات کارکرد مغز هستند که با بالا رفتن سن رخ می‌دهد. علاوه بر این مسئله، برخی تحقیقات هم نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا۳ باعث ارتقای دقت و توجه فرد می‌شود و مکمل‌های امگا۳ هم در کاهش علائم کم‌توجهی و بی‌دقتی در بچه‌ها تأثیر به‌سزایی دارد.
۲.غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان
مواد مغذی حاوی آنتی‌اکسیدان در حفاظت از عملکرد شناختی و کاهش آن به خاطر بالا رفتن سن تأثیر به‌سزایی دارند (منظور از عملکرد شناختی مجموعه‌ای از توانایی‌های ذهنی مرتبط با فرآیندهایی مانند دقت و توجه، حافظه و حل مسائل است).  محققان با بررسی ۱۰ تحقیق قبلی در این زمینه دریافتند مواد مغذی حاوی آنتی‌اکسیدان مثل ویتامین C و ویتامین E باعث تأخیر روند کاهش کارکرد شناختی مغز می‌شوند.
۳.چای سبز
طی تحقیقاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفت محققان دریافتند مصرف چای سبز باعث افزایش قدرت یادگیری و حافظه می‌شود. علاوه بر این، تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۴ نشان داد مصرف روزانه چای سبز باعث ارتقای عملکرد شناختی در گروه‌های کوچکی از افراد مسن‌تر می‌شود.
درمان‌های طبیعی برای سلامت مغز
تعدادی از روش‌های درمانی گیاهی، نشانه‌هایی از امیدواری در افزایش تمرکز و هوشیاری به همراه داشته است. در این‌جا به دو نوع از این روش‌های درمانی می‌پردازیم.
۴.زردچوبه
در برخی از تحقیقاتی که برای اولین بار در این زمینه صورت گرفت مشخص شد زردچوبه باعث افزایش عملکرد شناختی می‌شود. علاوه بر این، طی تحقیقی دیگر در سال ۲۰۱۵ محققان دریافتند زردچوبه در افزایش سطح دوکوزاهگزاانوییک اسید در مغز (نوعی اسید چرب حاوی امگا۳ که اثراتی قوی بر عملکرد شناختی دارد) بسیار تأثیرگذار است.
۵.رزماری
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه رزماری باعث افزایش عملکرد شناختی و تقویت حافظه در افراد مسن می‌شود.
تمرینات مربوط به شیوه زندگی برای تمرکز بهتر
رفتارهای مرتبط با تغییر شیوه زندگی در افزایش تمرکز و هوشیاری و تیزبینی تأثیر به‌سزایی دارند.
۶.خوابِ کافی
تحقیقات گسترده‌ای نشان داده است که کمبود خواب می‌تواند اثرات منفی بارزی بر عملکرد شناختی شما بگذارد و به میزان تمرکز و کارکرد حافظه‌تان آسیب وارد کند.
۷.ورزش
محققان طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در نشریه نورولوژی به چاپ رسید اعلام کردند که هفته‌ای ۹ کیلومتر پیاده‌روی از قدرت حافظه افراد مسن محافظت می‌کند. هم‌چنین در این تحقیق مشخص شد ورزش منظم دشمن کم شدن حجم مغز به خاطر بالا رفتن سن است.
۸.کنترل و مدیریت استرس
به مانند اهمیت قائل نشدن برای خواب، اگر استرس روزانه‌تان را کنترل نکنید می‌تواند در عملکرد شناختی‌تان اختلال ایجاد کند. برای آنکه تمرکز و هوشیاری و تیزبینی خود را افزایش دهید، باید سعی کنید هر روز اقداماتی در جهت کاهش میزان استرس‌تان انجام دهید.
روش‌های ذهنی‌جسمی برای افزایش سطح تمرکز
۹.مدیتیشن
طی تحقیقی که روی ۴۰ دانشجوی دوره لیسانس صورت گرفت محققان دریافتند ۲۹ دقیقه مراقبه در روز و به مدت پنج روز در هفته باعث افزایش قدرت دقت و تمرکز و نیز کاهش میزان تشویش، خستگی،‌ عصبانیت و افسردگی می‌شود.
۱۰.تای چی
بررسی ۹ تحقیق انجام‌شده نشان داد که انجام حرکات تای چی باعث ارتقای میزان دقت و توجه، قدرت حافظه و سایر معیارهای مرتبط با توانایی شناختی در افراد سالم می‌شود.
روش‌های بیشتر برای تقویت حافظه
-ورزش منظم (خصوصا ورزش‌های قلبی‌عروقی)
-حفظ و برقراری روابط اجتماعی
-سعی کنید ذهن‌تان را با انجام فعالیت‌های چالش‌برانگیز مانند حل جدول یا یادگیری یک ساز موسیقی، فعال و برانگیخته نگاه دارید.
از آنجایی که کم شدن قدرت حافظه می‌تواند با تعدادی از بیماری‌ها مرتبط باشد، بنابراین اگر هر نوع نگرانی خاصی در این زمینه در ارتباط با سلامت خود دارید، باید با پزشک مشورت کنید. خوددرمانیِ یک بیماری و پیشگیری از به تأخیر انداختن روش‌های مراقبت استاندارد، تبعات حادی به همراه دارد.
به خاطر داشته باشید که میزان امنیت مکمل‌های گیاهی هم مورد آزمایش قرار نگرفته است و با توجه به این حقیقت که مکمل‌های رژیمی تا حد گسترده‌ای تحت نظارت نیستند، ممکن است محتوای برخی از این نوع محصولات با آنچه روی بسته آنها درج شده فرق داشته باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *