افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اطلاعات لازم بیماری کلوئید

 

 

 

  • از نظر محل، پیدایش کلویید ممكن است تقريباً در هر جايي از بدن ايجاد شود ولی معمولاً روي سينه، شانه‌ها و لاله‌هاي گوش به وجود مي‌آيد.کلوییدها معمولاً بي‌ضررند و به جز مواردی‌که خارش ایجاد میکنند مشکل خاصی ندارند، هرچند كلوئيدهاي بزرگ ممكن است ظاهر ناخوشايندي داشته باشند و از نظر زیبایی برای بیمار مشکل ساز باشند.

 

کلوئید هر چند می تواند به هر جایی از بدن ایجاد شود ولی اغلب در لاله گوش، قسمت بالای قفسه سینه و شانه ها  بوجود می آید . کلوئید در افرادی که پوست تیره  دارند شایع تر است، و در افراد زیر ۵۰ سال می باشد.  داروهای کورتیکواستروئید   رشد آن را منتوقف میسازد و باعث می شود که بافت های اضافی موجود از بین بروند.متخصص پوست کلوئید های بزرگ را درمان کنند

هر گاه آسیبی به پوست برسد که موجب التهاب یا زخمی در آن شود،مكانیسم طبیعی بدن به ترمیم زخم‌ می‌پردازد.این سیستم اغلب دقیق عمل میکند به نحوی که اثرمختصری از زخم ایجاد شده باقی می‌ماند ولی گاهی این پروسه به طور معمول پیش نمی‌رود و زخم با ایجاد بافتی قرمز و سفت ترمیم میشود که به نام کلویید یا گوشت اضافه شناخته میشود.

کلویید اغلب از زخم اولیه بزرگتر است و گاهی اوقات خارش دارد. دلیل پیدایش کلویید هنوز دقیقاً مشخص نیست. كلوئيد معمولاً در سياه پوستان شايعتر است و استعداد به آن ممكن است به صورت خانوادگي ديده شود.در افرادی که مستعد کلویید هستند ممكن است پس از هر نوع آسيب پوستي از جمله بريدگي، سوختگي، جوش صورت، گزش حشرات، خالكوبي، سوراخ كردن جهت جواهرات و هر نوع جراحي كوچك ايجاد گردد.

از نظر محل، پیدایش کلویید ممكن است تقريباً در هر جايي از بدن ايجاد شود ولی معمولاً روي سينه، شانه‌ها و لاله‌هاي گوش به وجود مي‌آيد.کلوییدها معمولاً بي‌ضررند و به جز مواردی‌که خارش ایجاد میکنند مشکل خاصی ندارند، هرچند كلوئيدهاي بزرگ ممكن است ظاهر ناخوشايندي داشته باشند و از نظر زیبایی برای بیمار مشکل ساز باشند.

برای درمان کلویید از روشهای درمانی مختلفی میتوان استفاده کرد:
۱- استفاده از ژلهای سیلیکونی و فشار درمانی روشهایی هستند که بیمار میتواند در منزل به کار برد.

۲- رایج ترین درمان برای کلویید تزریق مکرر آمپولهای کورتونی توسط پزشک متخصص است که با فواصل مشخص تزریق میشود.این تزریق ها معمولا اندازه و خارش ضایعه را کم میکند.تزریق داخل ضایعه داروهایی مثل Bleomycinیا ۵FUهم در درمان کلویید مفید است.

۳- بهترین روش برای کاهش حجم و قرمزی ضایعه لیزر PDL میباشد.معمولا سه جلسه لیزر برای درمان کلویید کافی است.لیزر درمواردی که اسکار صرفاً قرمز است روش انتخابی میباشد.استفاده همزمان از تزریق داخل ضایعه و لیزر موثرتر از کاربرد هر کدام به تنهایی میباشد.

۴- سرما‌درمانی نیز در درمان کلویید موثر است. این روش معمولاً همراه تزریق داخل ضایعه به کارمی‌رود.

۵- نهایتاً در صورتی که بیمار به همه روشهای فوق مقاوم باشد باید از جراحی برای درمان کلویید استفاده کرد.قبل و بعد از جراحی باید از تزریق داخل ضایعه و تابش اشعه استفاده کرد تا شانس عود ضایعه به حداقل برسد.

منبع- دکتر واعظ شوشتری

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *