افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اصول مراقبت از کودکان دیابتی

145926558277175102a

  • همه افراد، به خصوص بیماران دیابتی باید در شروع یک وعده غذایی پروتئین بخورند. پروتئین از تبدیل سریع کربوهیدرات به قند جلوگیری کرده و شما را تا مدتی سیر نگه می‌دارد.

ما اغلب در مورد درمان دیابت بزرگسالان صحبت می‌کنیم. اما مدیریت دیابت در کودکان به همان اندازه اهمیت دارد و چه بسا که دشوارتر هم هست. در دوران کودکی، بسیاری از تغییرات فیزیکی در راستای رشد ذهنی و عاطفی کودک شکل می‌گیرند. بسیاری از عوامل مانند فشار همسالان، رویدادهای اجتماعی و سطح فعالیت‌های روزمره در این تغییرات دخیل هستند.
در این مطلب به معرفی ۱۱ نکته می‌پردازیم که می‌توانید با رعایت آنها به درمان دیابت کودک خود کمک کنید.
۱. کودک را در روند درمان شرکت دهید: کودک را از همان آغاز در امر مدیریت دیابت شرکت دهید؛ به او اجازه دهید محل تزریقات خود را شخصا انتخاب کند. این مشارکت، استقلال و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد.
۲. کودک را تحسین کنید: اگر کودک توانسته قند خون خود را کنترل کند، تشویق‌اش کنید. این کار اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که با کنترل بیشتر، بر روند درمان خود مسلط شود.
۳. مطمئن شوید که کودک غذای سالم می‌خورد: برای ثابت نگه داشتن قند خون و وزن کودک در یک رنج سالم، به رژیم غذایی کودک بیشتر توجه کنید.
کِی غذا می‌خورد: مطمئن شوید که کودک وعده‌های غذایی خود را در زمان‌های مناسب میل می‌کند. سعی کنید وعده‌های غذایی را در زمان‌های ثابت سرو کنید.
چه چیزی می‌خورد: نیازی به تنظیم یک برنامه غذایی خاص وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی باید متعادل و سالم باشد. از مصرف غذاهای چرب و موادی که شاخص قند خون بالا دارند خودداری کنید. به نکات زیر توجه کنید:
کربوهیدرات: کربوهیدرات منبع انرژی و سوخت و ساز بدن است؛ غلات دارای گلیسمی پایین به تنظیم سطح انسولین در بدن کمک می‌کنند.
پروتئین: این ماده برای رشد بدن مهم است. لوبیا، نخود فرنگی، عدس، شیر، ماست، پنیر، ماهی، مرغ، گوشت بدون چربی و تخم‌مرغ از جمله خوراکی‌های پروتئین‌داری هستند که به بیماران دیابتی توصیه می‌شوند.
چربی‌های سالم: برخلاف باور رایج، استفاده از روغن‌هایی مانند روغن کانولا، روغن زیتون و یا روغن خردل برای دیابتی‌ها بی‌ضرر است. چون این روغن‌ها سطح قند خون مواد غذایی را کاهش می‌دهند.
۴. برای غذا خوردن از یک ترتیب مشخص پیروی کنید: همه افراد، به خصوص بیماران دیابتی باید در شروع یک وعده غذایی پروتئین بخورند. پروتئین از تبدیل سریع کربوهیدرات به قند جلوگیری کرده و شما را تا مدتی سیر نگه می‌دارد.
۵. کودک را هیدراته نگه دارید: همه باید در روز حداقل هشت لیوان آب بنوشند تا هیدراته بمانند. حتی نوشیدن شیر، چای، قهوه و یا چای‌های گیاهی نیز به هیدراته ماندن بدن در طول روز کمک می‌کند.
۶. از غذاهای فر‌آوری‌شده بپرهیزید: غذاهای فر‌آوری‌شده حاوی نمک و روغن ناسالم هستند، بنابراین آنها را دور بریزید. از مصرف نان و پاستای تهیه‌شده از گندم تصفیه‌شده نیز خودداری کنید. همچنین، مصرف شیرینی‌جات را به حداقل برسانید تا سطح قند خون پایین بماند.
۷. در مصرف شیرینی‌جات عاقلانه عمل کنید: شیرینی باید بعد از غذا یا همراه غذا میل شود، نه آنکه به طور جداگانه در یک وعده دیگر خورده شود. با این حال، اگر شیرینی همراه با یک غذاهای سالم در یک وعده مجزا مصرف شود، مشکل زیادی برای کودک ایجاد نخواهد کرد.
۸. مصرف سودا، نوشابه و آب‌میوه را به حداقل برسانید: اگر کودکتان به نوشیدنی‌های گازدار علاقه دارد، از ترکیب آب گازدار با لیمو یا آب‌میوه استفاده کنید. اما از افزودن شیرین‌کننده‌های مصنوعی بپرهیزید.
۹. او را به انجام فعالیت فیزیکی منظم تشویق کنید: ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش در روز به همه افراد توصیه می‌شود. زمانی که کودک صرف تماشای تلویزیون یا نشستن پشت کامپیوتر می‌کند، نباید بیش از ۲ ساعت در روز باشد.
۱۰. به کیفیت غذا بیشتر توجه کنید، نه کمیت آن: خوردن یک وعده غذایی مناسب شما را از کیفیت غذا مطمئن می‌کند. یک غذای باکیفیت قند خون را کنترل کرده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. کیفیت مواد غذایی نقش بازدارندگی دارد. هرگونه اشتباه در انتخاب یک غذای باکیفیت می‌تواند باعث نوسان سطح قند خون کودک شود.
۱۱. حواستان باشد که داروها را به موقع بخورد: اگر کودکتان قرص می‌خورد یا انسولین می‌زند، سعی کنید وقت‌شناس باشید و هر دارو رو در زمان مشخص‌اش دریافت کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید سطح قند خون را کنترل کنید. بهترین کار این است که به کودکان و نوجوانان آموزش دهید که حواس‌شان به کربوهیدرات موجود در هر وعده غذایی باشد؛ مخصوصا اگر کودک دیابت نوع ۱ داشته باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *