افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اسیدی شدن بدن باعث ایجاد خستگی و کسالت

آیا مدام احساس خستگی می‌کنید؟ به‌احتمال‌زیاد بدنتان اسیدی شده است

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ آیا دائماً احساس خستگی می‌کنید وبی حال هستید؟ آیا برای سرحال شدن باید در ابتدای روز یا کل روز قهوه و چای بنوشید؟ شاید این خستگی با خواب کافی از بین برود، اما اگر ۸ ساعت مفید خوابیده باشید و بعد از بیدار شدن بازهم خسته باشید، آن‌وقت چه؟

دلیل این خستگی که بیشتر مردم به آن دچارند اما خودشان خبر ندارند، خستگی آدرنال است. به دلیل علائم آن، ممکن است که پزشکان اشتباهاً تصور کنند شما افسرده شده‌اید. تحقیقات نشان داده است که حدود ۸۰ درصد مردم در طول زندگی‌شان بدون این‌که خودشان خبر داشته باشند یا توسط پزشک تشخیص داده شوند، این بیماری را تجربه کرده‌اند.

خستگی آدرنال دلایل مختلفی دارد، استرس طولانی‌مدت بر روی غدد آدرنال تأثیر گذاشته و فعالیت آن‌ها را دو برابر می‌کند که درنتیجه آن تعادل شیمیایی بدن بهم می‌ریزد. بااین‌حال دلیل دیگر ابتلا به این مشکل تغییرات سطح pH خون است، که غالباً نادیده گرفته می‌شود.

تغییرات سطح pH خون چگونه می‌تواند به خستگی آدرنال منجر شود؟

میزان سطح pH خون هرکس در حالت عادی، یعنی حدود ۷,۳۵، قرار دارد. یک کاهش یا افزایش جزئی در سطح pH خون بر عملکرد کلی بدن تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید سعی کنیم که این میزان را حفظ کنیم. در حقیقت مشکل اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح اسید بدن به مقدار بالایی افزایش می‌یابد، این حالت که اسیدوز نام دارد، درنتیجه خوراک و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم، ایجاد می‌شود. گلبول‌های قرمز خون که وظیفه اکسیژن‌رسانی به سلول‌های دیگر را بر عهده دارند، فقط درحالتی که بار منفی داشته و از هم جدا باشند می‌توانند وظیفه خود را انجام دهند.

در حالت عادی این گلبول‌ها می‌توانند به‌راحتی از مویرگ‌های بدن عبور و مرور کنند، اما در حالت اسیدی بودن بدن عبور و مرور آن‌ها دشوار شده و نمی‌توانند عمل اکسیژن‌رسانی را انجام دهند. این حالت گلبول‌های قرمز را ضعیف کرده و از بین می‌برد، که درنتیجه آن حالت اسیدی خون تشدید می‌یابد. این شرایط انرژی بدن شما را بیش‌تر و بیش‌تر کاهش می‌دهند و بعد از مدتی آن‌قدر احساس خستگی می‌کنید که حتی با خوابیدن هم مشکلتان حل نمی‌شود.

تغذیه چگونه بر سطح pH بدن تأثیر می‌گذارد؟

بااینکه باعث تعجب است، اما باید بدانید که فقط غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی میزان pH بدن را تغییر نمی‌دهند. گاهی اوقات خوراکی‌هایی که اصلاً تصور نمی‌کنید می‌توانند این میزان را تغییر دهند، بنابراین تصور نکنید که فقط آب‌پرتقال اسیدی بدن شما را اسیدی می‌کند. دلیل آن را در ادامه خواهید دید.

هر غذایی که بخوریم، معده ما مجبور است برای هضم آن، از اسید استفاده کند. بعد از هضم غذا، اسید دفع شده از غذا به خون وارد می‌شود. غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، الکل و پروتئین‌های حیوانی اسید اضافی دفع می‌کنند که توسط بدن جذب می‌شود. حتی غذاهای دریایی مانند گوش‌ماهی می‌تواند یکی از شدیدترین غذاهای اسیدی باشد که هرگز فکرش را نمی‌کردید موجب خستگی شما باشد.

چگونه می‌توان میزان pH قلیایی بدن را افزایش داد؟

بهترین راه برای افزایش حالت قلیایی بدن این است که غذاهای قلیایی مصرف کنیم. اما قبل از آن باید بدانید کدام غذاها می‌توانند سطح اسید بدن را کاهش دهند و حالت قلیایی ایجاد کنند. البته منظورمان این نیست که غذاهای اسیدی را به‌طور کل از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه به‌تدریج برخی از آن‌ها را کنار بگذارید تا تغییرات ایجادشده را ببینید.

برای تغییر میزان pH بدن باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

  • غذاهایی که سطح اسید بدن را افزایش می‌دهند: گوشت و مرغ (پروتئین‌های حیوانی)، ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات و الکل.
  • غذاهایی که سطح قلیایی بدن را افزایش می‌دهند: میوه، آجیل، حبوبات و سبزیجات (پروتئین‌های گیاهی)
  • غذاهایی که سطح pH خنثی دارند: چربی طبیعی، نشاسته و قند

نوشیدن آب فراوان می‌تواند تا حدی خستگی بدن را رفع کند، همان‌طور که به یک گل پژمرده آب می‌دهیم. آب به‌طورکلی نه اسیدی است و نه قلیایی، زیرا pH آن حدود ۷ است، اما با افزودن جوش‌شیرین یا آب‌لیمو می‌توان آن را قلیایی نمود (شاید عجیب به نظر برسد اما خاصیت اسیدی لیمو در بدن تغییر می‌کند). البته بهتر است قبل از افزودن این مواد به کمک تست لیتموس سطح pH آب را به دست آورد.

اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید بهتر است در درجه اول به پزشک خود مراجعه کنید تا دلیل آن را تشخیص دهد. خواب کافی و ورزش منظم راز اصلی سلامتی است، پس برای پیشگیری از این مشکل این عوامل را رعایت کنید. اما اگر هنوز مشکل شما رفع نشد، غذاهای اسیدی را از رژیم غذایی خود حذف کرده و غذاهای قلیایی را جایگزین آن کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *