جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



از نظر ارتوپدی کیف مناسب زنانه چگونه است

 

 

  • دكتر جان ليگنر، متخصص ارتوپدي در دانشگاه بوستون مي‌گويد: بهترين توصيه براي خانم‌ها اين است كه هيچ‌وقت كيف يا كوله‌پشتي‌اي كه بيشتر از ۱۰درصد وزن بدن‌شان است را حمل نكنند. خانمي كه ۵۰كيلوگرم وزن دارد نبايد كيف يا كوله‌پشتي‌اي با وزن بالاي ۵ كيلوگرم بردارد. خانم‌ها بايد اين را بدانند كه برداشتن كيف، چمدان يا كوله‌پشتي‌اي كه بيشتر از ۱۵درصد وزن بدن آنها باشد، حتما به ستون فقرات و اندام‌هاي‌شان آسيب وارد مي‌كند كه در اين صورت شايد حتي نياز به جراحي داشته باشند.

 

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد كه هر روز كيف سنگيني را بر دوش مي‌كشيد، حتما بايد فكري به حال خودتان و كيف‌تان بكنيد.

پزشکان ارتوپد مي‌گويند: «بهترين كيف براي خانم‌ها كيفي است كه خالي باشد!»  اين توصيه‌ آنها براي اين است كه تا مي‌توانيد كيفي سبك‌تر را حمل كنيد. ايده‌آل‌ترين كيف‌ها كيف كوچك با وزن كم است كه داخل آن حداقل چيزها قرار داده شده و به دور شانه يا كمر بسته شود. اما متاسفانه كيف اكثر خانم‌ها اينگونه نيست، تنها دختران و پسران دانش‌آموز نيستند كه كيف‌هاي سنگين بر دوش مي‌اندازند اين روزها بسياري از دختران و زنان را مي‌بينيد كه كيف‌هاي بزرگ را بر دوش يا پشت خود حمل مي‌كنند كه درون آنها كيلوكيلو چيزهاي مختلف جمع شده‌ است، این کیف‌ها صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کنند.

كيف نه چمدان

استفاده از كيف سابقه بسيار طولاني در تاريخ دارد، در نقاشي‌هاي اوليه مي‌توان ردپاي استفاده انسان‌هاي اوليه از چيزهاي مشابه كيف را در مردان و زنان اوليه ديد. اما كيف‌هاي مدرن از اوايل قرن بيستم به زندگي بشر راه يافتند. از اواخر دهه ۵۰ ميلادي هم كوله‌پشتي به زندگي انسان‌هاي مدرن و به خصوص جوان‌ها راه يافت. حالا هم كيف‌هايي روي دوش يا پشت جوان‌ها جاي مي‌گيرد كه درون آنها لپ‌تاپ (سنگين) نوت‌بوك (سنگين) لباس و كفش ورزشي (سنگين) و… قرار دارد. طبيعي است كه اين وزن‌هاي اضافه فشاري را به بدن وارد مي‌كند كه گاه حتي به تغيير وضعيت اندام‌ها و ستون فقرات مي‌انجامد.

كيف سنگين ممنوع

خب، خبر بد اين است كه بهترين راه براي حمل يك كيف سنگين اين است كه آن را زمين بگذاريد و حمل نكنيد. كيف‌هاي سبك‌تر و كوچك‌تر فشار كمتري را به كمر، شانه‌ها و ستون فقرات شما وارد مي‌كند. يادتان باشد حتي افراد بزرگسال هم در خطر انحراف ستون فقرات (اسكوليوز و كيفوز كه بسياري فكر مي‌كنند بيماري خاص بچه‌هاست) قرار دارند. بيماري‌هاي انحراف كرانيوورتبرال (انحراف گردن) و لوردوزاسپينال (انحراف كمر) هم از بيماري‌هايي هستند كه ممكن است بر اثر حمل طولاني‌مدت كيف‌هاي سنگين در افراد اتفاق بيفتد.

چرا اين همه چيز بايد در كيف شما باشد؟

دكتر امانوئل گراتنر ورتن، فيزيوتراپيست و استاد دانشگاه پاريس در مورد بيماري‌هاي ناشي از حمل كيف سنگين مي‌گويد: حالا هر روز در خيابان‌ها خانم‌هايي را مي‌بينيم كه در كوله‌پشتي يا كيف خود لپ‌تاپ، سشوار، كيف آرايشي، كيف پول، تبلت و ده‌ها چيز ديگر حمل مي‌كنند. اكثر خانم‌ها كيف خود را تميز نمي‌كنند و فقط هر بار يك چيز جديد به آن اضافه مي‌كنند و اينگونه مي‌بينيد كه كيف‌هاي بسيار سنگين كمر و شانه آنها را به يك طرف خم كرده و باعث لنگش آنها شده است.

این توصیه‌ها را جـدی بگیرید

حداكثر وزن كيفي كه در دست مي‌گيريد

حداكثر ۱۰درصد وزن

دكتر جان ليگنر، متخصص ارتوپدي در دانشگاه بوستون مي‌گويد: بهترين توصيه براي خانم‌ها اين است كه هيچ‌وقت كيف يا كوله‌پشتي‌اي كه بيشتر از ۱۰درصد وزن بدن‌شان است را حمل نكنند. خانمي كه ۵۰كيلوگرم وزن دارد نبايد كيف يا كوله‌پشتي‌اي با وزن بالاي ۵ كيلوگرم بردارد. خانم‌ها بايد اين را بدانند كه برداشتن كيف، چمدان يا كوله‌پشتي‌اي كه بيشتر از ۱۵درصد وزن بدن آنها باشد، حتما به ستون فقرات و اندام‌هاي‌شان آسيب وارد مي‌كند كه در اين صورت شايد حتي نياز به جراحي داشته باشند.

پايين‌تر بهتر

از كمرتان كمك بگيريد

اگر عادت داريد كيف‌هاي دسته كوتاه روي شانه بيندازيد يا كيف‌ سنگين‌تان را يك طرفه از روي گردن به شانه آويزان كنيد حواس‌تان باشد اين طرز حمل كيف به خصوص اگر كيف‌ها سنگين باشند به گردن و شانه‌هاي شما فشار زيادي وارد مي‌كند. بهترين كار اين است كه وزن‌هاي زياد را بيشتر به ناحيه كمر خود انتقال دهيد و سعي كنيد از كيف‌هاي بلند يا كوله‌هايي استفاده كنيد كه روي ناحيه كمر و پشت شما قرار مي‌گيرند. در ضمن اگر كيف‌تان سنگين است هر لحظه كه احساس كرديد در ناحيه گردن، شانه‌ها يا كمر احساس درد يا بي‌حسي داريد براي چند لحظه بايستيد و كيف‌تان را زمين بگذاريد تا عضلات‌تان كمي استراحت كنند.

طرفدار تعادل باشيد

وزن داخل كيف را متعادل كنيد

قبل از اينكه كيف يا كوله‌تان را روي دوش يا پشت بيندازيد يك لحظه براي مرتب كردن آن وقت صرف كنيد.  نه، نمي‌خواهد كار سخت خارج كردن وسايل اضافي را انجام دهيد فقط چيزهاي درون كيف يا كوله را به گونه‌اي منظم كنيد كه وزن كيف در يك سمت آن جمع نشود.

مواظب گردن‌تان باشيد

گردن شما در خطر است

يادتان باشد آسيب‌پذيرترين عضو شما در  قبال حمل يك كيف يا كوله سنگين پشت يا شانه‌هاي شما نيست بلكه گردن شماست. يادتان باشد كه براي كمك به گردن‌تان بهترين كار اين است كه از كيف‌هايي با ۲ بند بلند استفاده كنيد كه هر كدام از آنها روي يكي از شانه‌هاي‌تان قرار بگيرد. اگر مجبور به استفاده از كيفي با يك بند هستيد هرچند دقيقه يك‌بار بند كيف را از يك سمت شانه به سمت ديگر بيندازيد.

نزديك‌تر، بهتر

از پزشكان كمك بگيريد

وزن كيف تنها عاملي نيست كه مي‌تواند به بدن شما آسيب برساند. هرقدر كيف شما به بدن‌تان نزديك‌تر باشد احتمال صدمه ديدن، پيچ‌خوردگي‌ها يا مشكل در راه رفتن شما كمتر خواهد بود. يادتان باشد اگر هر بار كه كيفي را روي شانه مي‌اندازيد دچار درد گردن، كمر و شانه مي‌شويد حتما به يك متخصص ارتوپدي يا طب فيزيكي مراجعه كنيد و از طريق متخصصان يك كوله‌پشتي یا کیف مناسب با حالت بدن و شغل‌تان بيابيد.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)