افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

از خواص تا مضرات اسید فولیک

اسید فولیک چیست؟

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ اسید فولیک که نام‌های دیگر آن فولات و ویتامین B9 است برای سلامت سیستم عصبی، خون و سلول‌های بنیادین حیاتی است. اسید فولیک، بدن را در مقابل نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های مادرزادی، سرطان و نرمی استخوان حفظ می‌کند و برای رشد سلول‌ها و متابولیسم بدن ضروری است. فولات همان فولیک اسیدی است که در طبیعت یافت می‌شود.این مکمل در اثر حرارت دیدن، جوشیده شدن و ماندن در دمای اتاق از بین می‌رود.

خواص و مضرات اسید فولیک

همان طور که می‌دانید کمبود اسید فولیک باعث کم خونی در افراد می‌شود زیرا کار اسید فولیک تولید پروتئین در بدن  و ساختن اسید‌های نوکلئیک است. اسید‌های نوکلئیک که وظیفه انتقال صفات موروثی را دارند، در هسته سلول مستقر هستند. اسید فولیک قابلیت جا‌به‌جایی واحدهای تک کربنه در همانند سازی ژن‌ها را دارد به همین دلیل در بخش‌هایی از بدن که تکثیر سلولی سریع دارند مثل سلول‌های دستگاه گوارش و ادراری، گلبول‌های سفید و قرمز اسید فولیک بیشتری نیاز است.
عوارض کمبود طولانی مدت اسید فولیک کم‌خونی، متورم و قرمزشدن زبان، اسهال، اختلالات روانی مثل افسردگی است و در کودکان باعث کاهش رشد می‌شود.

موارد منع مصرف فولیک اسید

بیمارانی که آنمی پرنیشوز تشخیص داده نشده، آنمی پرنیشوز و سایر آنمی‌های مگالوبلاستیک ثانویه به کمبود ویتامین B12  دارند نباید اسید فولیک مصرف کنند زیرا علائم بیماری را می‌پوشاند.

موارد مصرف اسید فولیک

زنان باردار و زنانی که می‌خواهند باردار شوند، زنانی که خانواده‌شان سابقه بیماری اسپانیا بیفیدا دارند، زنانی که خودشان اسپانیا بیفیدا دارند و می‌خواهند باردار شوند، افرادی که داروهایی برای درمان بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع ۲، بیماری التهابی روده، لوپوس، آسم، پسوریاز یا روماتوئید مصرف می‌کنند همچنین افرادی که به کم‌خونی، سلیاک، بیماری کبدی مبتلا هستند از مصرف اسید فولیک سود می‌برند.

میزان مصرف روزانه اسید فولیک به صورت خوراکی و مکمل

۰ تا ۶ ماه : ۶۵ میکروگرم
۷ تا ۱۲ ماه : ۸۰ میکروگرم
۱ تا ۳ سال : ۱۵۰ میکروگرم
۴ تا ۸ سال : ۲۰۰ میکروگرم
۹ تا ۱۳ سال : ۳۰۰ میکروگرم
۱۴ سال به بالا : ۴۰۰ میکروگرم
زنان باردار : ۶۰۰ میکروگرم
زنان شیرده : ۵۰۰ میکروگرم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *