افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ارده کنجد با این مزایا و معایب

  • دانه کنجد یکی از مغذی‌ترین دانه‌های روغنی است. کشت کنجد در ایران بیشتر در خوزستان، بلوچستان، یزد و اصفهان انجام می‌گیرد و قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از میوه یا همان دانه کنجد.

 

کنجد بیشتر در خوزستان، بلوچستان، یزد و اصفهان کشت می شود.دانه یا میوه ی کنجد جزء قسمت های مورد استفاده این گیاه است که خواص فراوانی دارد.اما علاوه بر میوه کنجد فرآورده هایی از کنجد تهیه می شود که سرشار از خواص غذایی و دارویی می باشند.روغن کنجد و ارده از جمله این فرآورده ها هستند.از مهمترین فواید ارده کنجد انرژی‌زایی، افزایش سطح چربی خوب خون و تقویت حافظه کودکان است.
لیزر کامل بدن با تخفیف ویژهتخفیف لیزر تمام بدن به مدت محدود

دانه کنجد یکی از مغذی‌ترین دانه‌های روغنی است. کشت کنجد در ایران بیشتر در خوزستان، بلوچستان، یزد و اصفهان انجام می‌گیرد و قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از میوه یا همان دانه کنجد. همچنین علاوه بر دانه کنجد که ارزش غذایی و دارویی فراوانی دارد، فراورده‌های حاصل از آن مانند روغن کنجد و ارده نیز سرشار از ارزش‌های غذایی و دارویی می‌باشند. در ایران نیز بیش از ۹۰ درصد دانههای کنجد، برای گرفتن روغن و تهیه ارده، حلوا ارده و روغن ارده و مقدار محدودی نیز به شکل دانه و به طور مستقیم مصرف میشود. در این مطلب با طرز تهیه، مضرات و فواید ارده کنجد آشنا شوید.

کنجد بیشتر در خوزستان، بلوچستان، یزد و اصفهان کشت می شود.دانه یا میوه ی کنجد جزء قسمت های مورد استفاده این گیاه است که خواص فراوانی دارد.اما علاوه بر میوه کنجد فرآورده هایی از کنجد تهیه می شود که سرشار از خواص غذایی و دارویی می باشند.روغن کنجد و ارده از جمله این فرآورده ها هستند.

فواید ارده کنجد

  • طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است.
  • خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند.
  • از فواید ارده کنجد، کاهش کلسترول بد خون است.
  • ارده منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است.
  • به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه‌شان هم می‌شود.
  • مصرف ارده برای رفع بیماریهای رحم توصیه میشود.
  • ارده نرم کننده سفتیها و ورمهای سفت داخلی است و دملها را نیز نرم میکند.
  • از فواید ارده کنجد استحکام و سلامت استخوانها و دندانها میباشد.
  • در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر است.
  • مصرف میزان متناسب و متعادلی از ارده در طول هفته و ماه به افزایش سطح چربی خوب خون یا همان HDL کمک می‌کند.
  • آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در دانه‌ کنجد و فراوردههای آن مانند ارده، می‌توانند عاملی برای پیشگیری از سرطان در بدن محسوب شوند.

طرز تهیه ارده و روغن ارده کنجد

تهیه ارده: ارده، به کنجد خمیر شده‌ گفته می‌شود. برای تهیه ارده، ابتدا دانه‌های کنجد را پس از جمع‌آوری، خیس می‌کنند تا پوسته سیاه یا قهوه‌ای‌ رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود. سپس دانه‌های سفید رنگ و پوست‌ کنده کنجد را با آسیاب له می‌کنند و خمیر نسبتا شلی به‌دست می‌آورند که به این خمیر، ارده می‌گویند.

تهیه روغن ارده: روغن ارده که گاهی به روغن کنجد ارده نیز معروف است از ارده استخراج می شود. روغن ارده به وسیله حرارت دادن و سرخ کردن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید میشود. لذا میتوان نتیجه گرفت روغنی که از ارده بهدست میآید، روغن کنجد بو داده میباشد، درحالیکه روغن پرس سرد کنجد، مستقیما از کنجد خام بدست می آید. روغن کنجد پرس سرد با استفاده از وارد کردن فشار به دانههای کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اعمال نمی شود.

نحوه نگهداری از ارده و روغن کنجد

برای دستیابی بهتر به فواید ارده کنجد و فواید روغن کنجد بایستی با نحوه نگهداری از این ماده مغذی آشنایی داشت، ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشدهاند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی‌هایشان اکسید می‌شود، بنابراین بهتر است ارده کنجد و دیگر فراورده‌های کنجد در جای خشک، خنک و دور از آفتاب نگهداری شود.

مضرات ارده کنجد

از فواید ارده کنجد انرژی‌زا بودن آن میباشد، بنابراین دارای درصد بالایی کالری نیز میباشد، و چنانچه شما جزو افراد کم‌ تحرک هستید که روزانه بیش از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد. همچنین استفاده از ارده برای افراد دیابتی مضر است.

لازم به ذکر است، با وجود اینکه ارده خواص بسیاری دارد اما روغن آن را فقط برای استعمال و پخت و پز میتوان مورد استفاده قرار داد و در صورتی که به عنوان سرخ کردن استفاده شود مضر است

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *